Inlägg från: Anonym (Sällan) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Sällan)

Vilket kön fick du som hade sex en dag före utslag på älstickan?

Sen finns det också en teori om att det är större sannolikhet för flicka om man har sex sällan, medan sex ofta ger större chans för pojke. Tanken är att flickspermier lever längre så om det är länge sedan utlösningen så finns det mest flickspermier kvar. Jag vet inte om det finns någon undersökning på det. Vi har sex sällan och har två flickor och en pojke, så det motsäger inte detta i alla fall... Vi hade kanske samlag varannan vecka när barnen kom till.

• Anonym (Sällan)
    Anonym (Nadja) skrev 2021-06-01 08:33:13 följande:
    Det där har jag också läst! Hade ni samlag någon särskild dag runt ägglossning när ni blev gravida med flickorna resp pojkarna?
    Nej, vi hade sex helt slumpmässigt om man kan säga så. Två gånger kom graviditeten väldigt fort, det behövdes bara ett par tre samlag, så det måste nog ha varit "tur". I det tredje fallet tog det flera år...
  • Anonym (Sällan)
    Anonym (Sällan) skrev 2021-06-01 08:43:05 följande:
    Nej, vi hade sex helt slumpmässigt om man kan säga så. Två gånger kom graviditeten väldigt fort, det behövdes bara ett par tre samlag, så det måste nog ha varit "tur". I det tredje fallet tog det flera år...
    Men vi kan inte säga något om tidpunkten med tanke på kön, nej. Man kunde ju tänka sig att man kombinerar de båda "metoderna" för könspåverkan, så att man väntar länge med samlag och dessutom har samlaget några dagar före ägglossningen för att försöka få flicka. Och att man har samlag varje dag och dessutom exakt vid ägglossningen för att få pojke. Då borde man kanske använda kondom eller avbryta vi de samlag som man har strax före så att man inte "råkar" göra flicka då :)
  • Anonym (Sällan)
    Anonym (Nadja) skrev 2021-06-01 09:02:46 följande:
    Jag hade samlag dagen innan ägglossning, på ägglossningsdagen och dagen efter den här gången och blev gravid. Tidigare månader har vi provat att vänta till ägglossningsdagen men då har jag inte blivit gravid.

Med dagen innan ägglossning menar jag första dagen med fast glad gubbe på clear blue digitala ägglossningstest. Enligt min app skulle jag ha ägglossning dagen därpå

Jag vill så gärna ha en pojke och tänker att det är kört nu :(
    Hur länge hade ni väntat innan ni hade det första av samlagen då? Det som var "dagen innan ägglossning".
  • Anonym (Sällan)
    Anonym (Sanna) skrev 2021-06-01 09:23:58 följande:

Sex 4 dagar innan ägglossning: pojke

Sex 4 dagar innan ägglossning: flicka

Sex på ägglossning: pojke

Sex på ägglossning: flicka

Inga tydliga samband där :) Hur ofta hade ni sex strax före de "avgörande" samlagen?
  • Anonym (Sällan)
    Anonym (Nadja) skrev 2021-06-01 09:30:43 följande:
    Men då hade vi kondom!
    För att undvika att göra flicka då? Men jag tänker på om det var länge sedan senaste samlaget så att mannen hade "sparat ihop" flickspermier eller om ni hade haft nära inpå så att de gamla flickspermierna var borta :) 
  • Anonym (Sällan)
    Anonym (Sällan) skrev 2021-06-01 09:41:30 följande:
    För att undvika att göra flicka då? Men jag tänker på om det var länge sedan senaste samlaget så att mannen hade "sparat ihop" flickspermier eller om ni hade haft nära inpå så att de gamla flickspermierna var borta :) 
    Nu såg jag fel, du har redan svarat på det. Det där är väl så där mitt emellan. Det sägs att man ska vänta en vecka för att öka chansen för flicka och ha varje dag för att göra pojke. Men ni har nog gjort så gott ni kan för att göra pojke. Bara att vänta och vara nöjda med de som kommer :) 
  • Anonym (Sällan)
    Anonym (Sanna) skrev 2021-06-01 09:39:03 följande:
    Som alltid, 1 gång/vecka!
    Det låter principfast :) Men lite flickläge där, att vänta en vecka innan det avgörande samlaget. Men det verkar inte ha påverkat läget, med det begränsade observationsmaterial som de fyra gångerna utgör :) 
  • Anonym (Sällan)
    Anonym (Sanna) skrev 2021-06-01 09:58:32 följande:
    Väldigt principfast, det enda som slumpat sig är när i förhållande till "veckans ligg" som ägglossning varit Så drar nog min man x antal handtrallor per vecka, ställningarna har varit olika, kostläget har varit olika o.s.v.
    Alltid på fredag kväll då eller? Är det du som styr upp det liksom? Jag kan tänka mig att mannen skulle vara sugen på lite mera :) Men om han låter det gå på egen hand så är det ju lite mera "pojkläge" då med ständigt färska spermier. Men utan effekt då tydligen.
  • Anonym (Sällan)
    Anonym (Sanna) skrev 2021-06-01 09:58:32 följande:
    Väldigt principfast, det enda som slumpat sig är när i förhållande till "veckans ligg" som ägglossning varit Så drar nog min man x antal handtrallor per vecka, ställningarna har varit olika, kostläget har varit olika o.s.v.
    Förresten, när du nämner det, ställningar ska också kunna spela in sägs det. En ställning som gör att sperman kommer långt in skulle gynna pojkspermierna eftersom de är snabba, medan en ställning som gör att sperman får längre väg är bättre för flickspermierna, eftersom de är uthålligare. Och nu läste jag att kvinnans orgasm utsöndrar ämnen med högt pH som skulle gynna pojkspermierna, oklart varför. Så orgasm = pojke, ingen orgasm = flicka. Det finns att fundera på för den som vill...
  • Anonym (Sällan)
    Anonym (Sanna) skrev 2021-06-01 12:56:48 följande:
    Njae, brukar bli söndagar faktiskt Fredagar har vi alltid varit rätt slitna faktiskt, före och efter barnen haha
    Jo man är ofta trött på fredag... Är söndag något som ni har bestämt eller blir det bara så? För oss dominerar nog lördag, men också söndag och fredag förekommer och någon gång mitt i veckan :) Men inte alla veckor då utan med långa mellanrum.
  • Anonym (Sällan)
    Anonym (Sanna) skrev 2021-06-01 12:58:34 följande:
    Orgasm har jag fått alla fyra gångerna. Barn 1 blev till i reverse cowgirl, barn 2 samma, barn 3 missionären, barn 4 red jag framifrån. Ett missfall däremellan som blev till i doggy style
    Imponerande koll. Minns du alla era samlag? Jag tror att vårt första blev till i ridställning och andra i missionären. Tredje minns jag inte, kanske missionären. De båda första kom nog till innan den kvinnliga orgasmen hade gjort sin entré hos oss :) Den tredje kanske med orgasm.
  • Anonym (Sällan)
    Anonym (Nadja) skrev 2021-06-01 13:34:18 följande:
    Ja men om man har samlag varje dag blir väl spermierna färre och slöare?
    Slöare behöver de väl inte bli. Nyproducerade och alerta snarare. Men färre jo, och det i sig minskar visst chansen för graviditet. Det brukar heta att chansen för graviditet är störst om man har samlag var tredje eller möjligen varannan dag. Då blir kombinationen av spermiemängd och "färskhet" optimal. Ett par bekanta som hade svårt att få barn trodde att de måsta ligga alla dagar runt ägglossningen för att öka chansen, men det var kanske "onödigt". Och svårt att klara för mannen som var över 40 :) 

Vår rytm med varannan vecka är nog inte alls optimal för barnalstrande, men som sagt gick det ändå väldigt fort med två av dem, kanske lyckträff bara.
  • Anonym (Sällan)
    Anonym (Sanna) skrev 2021-06-01 14:11:09 följande:
    Nej, men de som resulterat i graviditeter Och några till
    Det är fint. Och så kanske man minns de bästa och de sämsta. Och de som har varit på ovanliga platser :) 
  • Anonym (Sällan)
    Anonym (Nadja) skrev 2021-06-01 14:12:14 följande:
    Regelbundet, varannan eller var tredje dag har jag också fått höra av läkare. För att maximera chanserna att bli gravid.
    Men nu körde ni tre dagar i rad, och det verkar ha varit lyckat :) 
  • Anonym (Sällan)
    Anonym (Nadja) skrev 2021-06-01 13:31:42 följande:
    Undra om det bara är slumpen vilken spermie som hinner först eller om det kan bero på att vissa män har fler av flick-eller pojkspermier?
    Jag tror nog att slumpen har stor betydelse hur mycket vi än håller på med olika intervall, dagar och ställningar :) 
  • Anonym (Sällan)
    Anonym (Nadja) skrev 2021-06-01 15:15:27 följande:
    Ja den här gången lyckades vi på det sättet. Tidigare månader endast på ägglossningsdagen och dagen efter men det blev inget då. Vet inte om vi sexade för sent, att ägglossningen redan hade inträffat.
    Ja ägget lever väl bara ett dygn, så man har inte mycket tid efter ägglossningen. Däremot så lever väl spermierna omkring 5 dygn så man kan blir gravid av ett samlag ganska långt före. Men sen blir man ju inte gravid varje gång man lyckas pricka in tiden exakt heller har jag förstått., troligen inte de flesta gånger ens.
  • Anonym (Sällan)
    Anonym (Nadja) skrev 2021-06-01 15:17:45 följande:
    Ja, men tror du inte att vissa har fler flick eller pojkspermier? Är det slumpen att vissa får 4 flickor? Men mest troligt är det slumpen :)
    Jag vet inte. Har inte hört om det. Man kan ju undra om vissa män eller kvinnor har någon "egenskap" att det lättare blir det ena könet.
Svar på tråden Vilket kön fick du som hade sex en dag före utslag på älstickan?