• Hillis

Att ha sin bebis på IKEAS fårskinnspläd Ludde??!!

Hej! Jag och min sambo har fått ett litet fårskinn "Ludde" från IKEA. Att använda till vår bebis (BF 21 jan). Är det ngn som har haft ett sådant till sin lille/lilla? I barnvagnen/spjälsängen/golvet?
    Samlar inte dessa väldigt mkt damm? Är det äkta fårskinn?
    Glad för svar/Hillis

• Svar på tråden Att ha sin bebis på IKEAS fårskinnspläd Ludde??!!
  • Ypsilon

Ja jag tror att det är äkta får från Nya Zeeland. Men du kan väl slänga det i maskinen med jämna mellanrum ifall det blir dammigt!

• näbben

Vet att det har skrivits en hel del om det.

Sök under ludde fårskinn.

Har för mig att det har sagts att det inte skulle vara så jättebra att ha små barn på, men som sagt, sök på det så hittar du

• Jessica24

Jag vet inte om man bör tvätta det i maskin. Tror nog att det är handtvätt på fårskinnet.
    Hurvida det är äkta eller ej, har jag ingen aning om.
    Vi funderar också på att köpa ett sådant.

/Jessica24

• Ypsilon

Vi hade skinnet till våra hundar och det funkade att tvätta det! Det finns fårskinns tvättmedel typ!

• Lupinen69

IKEA skriver själva i sin info att det INTE ska användas till bebisar!!!

• Adelisa

Man ska ha LAMMskinn inte FÅRskinn. Ikeas är Fårskinn.. det är för långt och samlar för mkt damm... - Det är vad jag har läst.

Men jag kommer nog att använda det ändå.. När jag var liten hade mina föräldrar helteckande mattor över hela huset plus hund! Och jag är inte allergisk...

• humlan66

Varför är det inte bra för bebisar?? Allergi eller nåt?

Vi köpte ett som vi hade under åkpåsen i vagnen eftersom bebisen var född i november.

• Naimiez

Kan tipsa om www.lammskinn.se som har billiga. Vi har haft Ludde i 2 år och det har fungerat. Dock är det långhårigt så barnet skall inte ligga ensam eller med ansiktet näråt. Har bara haft det i vagnen.

• Fru H

Min son är född i augusti, och när vintern kom det året hade vi IKEA:s fårskinn i sittvagnen (och nu i pulkan också). Funkade toppenbra och höll honom varm underifrån, precis det vi var ute efter. Jag skulle inte använda fårskinnet på nåt annat sätt, just pga av IKEA:s rekommendationer.

Vill ni ha ett sinn att använda inomhus som ska vara mysigt och gosigt är det absolut ett lammskinn ni ska skaffa er, istället.

• Linsis

Min son har legat på det från att han kom hem från BB tills han inte längre låg stilla och sov Nu har vi det i vagnen. Tycker att det funkat bra, har inte märkt att han reagerat på nåt sätt. Vi har tvättat det när det blivit för fullt av bäbiskräk på det och skakat det när det blivit dammigt.
    Tycker att det är mysigt och han sov jättebra på det!

• Lallan

IKEA rekomenderar det inte eftersom det är långhårigt men vi har det i alla fall i vagnen och tycker det är jättebra. Vi har tvättat vårt i maskin i 30 grader och det går bra. Det är äkta fårskinn.

Svar på tråden Att ha sin bebis på IKEAS fårskinnspläd Ludde??!!