Vi valde Silja line eftersom vi bor närmast den terminalen i Värtahamnen, tror båten gick i svinottan, typ kl 6 eller 7 på morgonen och var framme som MrC skrev vid 19-tiden. I Åbo tar man bara den vanliga reguljära bussen utanför terminalen, buss nr 1 och man betalar enkelbiljett ombord. Vi bodde på hotellet Sokos Hamburger börs som ligger vid Salutorget där bussen stannar. I finland är det euro som gäller, du får kolla aktuell kurs närmare resan. På morgonen kommer som jag skrev tidigare transferbuss för alla som ska från hotellet till muminvärlden, väldigt smidigt! Sen kan man vara i parken hela dagen och ändå hinna med kvällsbåten hem, tror den avgår vid 20-tiden och då är det skönt att sova sig över havet. Man landar i stockholm rätt så tidigt på morgonen. Sommarerbjudanden från ica och coop verkar inte ha kommit än, men vi bokade ganska tätt inpå resan, det verkar alltid finnas plats. Silja kommer oxå att ha paket erbjudanden närmare säsongen, det är jag säker på. I Muminvärlden finns kiosker och matställen och en presentshop! Där kan man ju ruinera sig om man vill, men jag tror euron just nu står i bra kurs i förhållande till kronan. Här en länk till busstrafiken i Åbo:
http://www.turku.fi/Public/default.aspx?nodeid=11920&culture=sv-FI&contentlan=3