Min 1,5-åring har inget stopp. Äter som en vuxen.
Vår 18 månaders dotter har alltid varit stor i maten. På BVC ses det inte som ett problem utan där får vi svar som att barnet äter så mycket som de behöver. På internet kan jag inte hitta någon information om så små barn som äter för mycket, nästan som att det inte är något problem. Allt handlar om barn som äter för lite.
Vår dotter hetsäter, hon trycker in så mycket det bara går och äter så länge det finns kvar mat. Hör hon att man gå i något skåp i köket så släpper hon allt och kommer springandes. Hon tar frukt och mat från andra barn och varje gång hon inte får smaka eller äta mer blir hon hysterisk.
Det har varit diskussion på förskolan om att hon äter som en vuxen och att de nu har begränsat henne till två stora portioner men då blir hon så hysterisk så att hon måste tas bort från matbordet så de andra barnen får matro. Mellis och fruktstund är likadant och igår sa en förskolelärare att hon skriker som att hon blir misshandlad så fort hon inte får mer mat. Vår dotter har stenkoll på vart alla papperskorgar finns och hon går ofta och river efter matrester.
Vi vet inte riktigt hur vi ska tackla detta. De flesta säger att vi ska vara glada så länge hon äter men är detta normalt? Att en 1,5-åring inte har något stopp. Hur påverkar detta framtiden? Hennes mage är ofta sprängfylld och hon växer snabbare än sina kompisar. Jag skulle gärna vilja ha tips och råd på hur man kan gå tillväga för ett mindre sug och utbrott.