• albinaa

Sålde en klamydia smittad birma till oss!

Hej alla!
    Köpte en katt för inte så längesedan, hur underbar och bedårande som helst, kvinnan som sålde oss birma bebisen var själv en seriös birma uppfödare. Hon sålde oss en klamydia smittad katt och ljög till oss tills han näst in till var döende.. Låång historia kort, vidrig människa var hon. Hon fick iallaflal ta tillbaka han och behandla han, men klamydia är mycket allvarligare på katter än människor, dom kan lätt dö utan medicin och akutvård, och dom får Aldrig beblandas eller avlas med andra katter.. om ni råkar köpa en katt som är smittat med klamydia, visste ni att ni kan bli anmälda???? + att människan kan bli smittad...
    det här är ett mycket allvarligt ämne för alla oss katt älskare..

Nu till min fråga:
    Jag och min sambo drömmer och att ha en birma katt igen, han var hur underbar som helst.
    Men jag kan tyvärr inte lita på uppfödaren nu, kvinnan som sålde oss katten hade 25 års erfarenhet och tävlade inte bara i sverige utan runt om i världen.

Finns det någon bekräftelse man kan få om man köper katt av tex klamydia?
    hon ljög även om besiktningen på han med hennes vetrinär, visade sig vara förfalskad.
    Hur ska jag göra nu nästa gång jag ska köpa katt?
    Tusen tacksam för svar,

Mvh
    Besviken fd kattägare=(

• Svar på tråden Sålde en klamydia smittad birma till oss!
  • yndra

Först och främst skulle jag vända mig till SVERAK, dels för att påtala det som hänt. Är uppfödaren så gammal i gemet så vet de garanterat vem hon är. De kan också hjälpa dig att hitta en seriös uppfödare! Jag vet själv ett par om du vill ha tips.

Inboxa mig gärna med namnet på uppfödaren om du inte har ngt emot det.

• nemo1

Tänkte bara påpeka att det ska väldigt mycket till för att vi människor ska bli smittade av en katt.

• Majsan70

Min hankatt hade Klamyda vid ett tillfälle när han levde.  Mycket enkelt att upptäcka med blodprover och enkelt att behandla och jag kan ju säga att han inte var sjuk alls trots positiva tester.
    Som uppfödare kollar man av sina avelskatter då o då  men det är inte regel att klamydiatesta ungarna innan de flyttar. Man gör en veterinärbesiktning o där ser de ju om ungen är sjuk på något sätt.

Upplever du den här uppfödaren seriös så kontakta det förbundet han/hon tillhör o informera.

Men att människan kan bli smittad har jag inte fått uppfattningen av.

Vill du köpa ny katt finns det massor av seriösa uppfödare och det finns även en svarta listan på uppfödare som inte är seriösa...men den hittar man via konsumentsidorna. Tror dock den mest rör ekonomiska dispyter dock?

Jag är själv uppfödare av just Birma och tycker det är väldigt beklämmande det du råkat ut för.

• albinaa

Hej igen, tack för era svar.
    Kvinnan som sålde mig katten verka mycket seriös, och verka leva för katterna. Vi köpte han med ett bra pris tyckte jag på 5000. Jag måste säga att jag är väldigt bekymrad. Eftersom katten var så liten, 13 veckor fick han dom värsta symptom, om ingen akut behandling skedde skulle stackarn ha dött. Mest besviken var jag att 1 timma innan jag prata med veterinären sa hon som sålde mig katten att det var förkylning bara och det hade hon sagt i dagar(hon var till och med hemma hos oss och kollade hur katten mådde med dom värsta symptomen och sa det var vanlig förkylning), och efter samtalet med vet sa hon det var klamydia som om det inte vore något konstigt alls. och att många av hennes andra katter också blivit smittade men blev behandlade redan innan vi var och hämta katten, vilket betyder hon visste det fanns hos hennes katter+att vår katt hade samma symptom som hennes andra hade. Med andra ord, hon sålde katten med klamydia medvetet till oss.

Hur skulle en katt uppfödare bemöta mig om jag önska klamydia test på katten innan köpet?
    Jag önska avla katten och klamydia smittade katter får man inte beblanda med andra katter enligt veterinären. vilket är helt logiskt.
    Katten hade frisk intyg, men efter att visat runt den till andra visade sig det att den var falsk, inte falsk utan inte godkänd. Veterinären hade gjort fel. Besiktningen var inte Godkänd.
    Det var när jag studerade klamydia hos katter  på nätet där det fanns studier och andra som blivit smittade av katter, chansen är jätte liten, kanske 1% som jag förstod är det människan som smittat katten. Denna katt tror jag blev smittad av en utav deras utekatter som troligtvis nös de smittade katterna i huvudet. Hade uppskattat det så mycket mer om hon var ärlig, till och med förlåtit men det kändes som hon var mer besviken på oss och irriterade. Men sista hon sa var faktist efter vi lämnade tillbaka stackaren, "jag ångrar att jag sålde han till er!"

Hoppas att ingen utav er råkar ut för något så hemskt, är fortfarande jätte ledsen.

• Majsan70

Jag tycker fortfarande att du skall gå vidare med detta...om du orkar så klart.
    Jag testar mina katter då o då men tar inga klamydiaprover. på kattungarna Jag vet inte riktigt hur jag skulle göra om nån krävde ett test på en av kattungarna så det är väl nåt jag får fundera på..men risken är liten eftersom mina andra katter härhemma är friska.
    Kanske hade köparen själv fått stå för kostnaden? Bra fråga känner jag som jag inte stött på tidigare.

Men vad var det som gick fel hos veterinären? Den biten förstår jag inte riktigt? Släppte de igenom en "förkyld" katt eller vad?Visade katten symptom när den va där?

Har du andra katter hemma eftersom du inte behöll katten? De blir ju friska efter avslutad medicinering.

• Saandrisen

Be om något slags veterinärintyg på att katten är frisk eller be om att göra en veterinär besiktning som man gör på hund och hästar. Måste gå på katter med. 

• MammaTillMaja
    Saandrisen skrev 2012-01-30 02:05:52 följande:
    Be om något slags veterinärintyg på att katten är frisk eller be om att göra en veterinär besiktning som man gör på hund och hästar. Måste gå på katter med. 
    TS skrev ju att det var ett icke godkänt intyg hon fått, dvs en veterinärbesiktning.
  • Majsan70
    Saandrisen skrev 2012-01-30 02:05:52 följande:
    Det görs alltid en veterinärbesiktning innan leverans av kattungar om man är uppfödare o följer de regler som finns. Men det hjälper ju inte om man får tag på en inkompetent veterinär tyvärr.
  • McShorty

Hej!

Jag har varit med om exakt samma sak! Jag köpte min Birma i december. Kan det vara samma person, månne?

• Lilia

Jag är bara nyfiken, varför får man inte avla på en katt som har haft klamydia? Blir inte katten frisk av behandlingen? Jag har bara pratat med människor som har haft det och de har inte fått några restriktioner vad gäller sex och barnafödande då de är behandlade och friska.

• IceJossan

Klamydia är väl en rättså vanlig slemhinneinfektion (vanligast som ögoninfektion) som behandlas enkelt med Chloromycetin om jag inte minns fel?

• Birmafröken

Här kan man läsa om Klamydia: http://www.sva.se/sv/Djurhalsa1/Katt/Infektionssjukdomar/Klamydia/

Har man utekatter, en stor kattgrupp där det tillkommer nya katter då och då, eller bedriver avel (där katter t.ex. lämnas för parning) är det inte konstigt om kattgruppen förr eller senare drabbas av Klamydia. Att katteriet drabbas av smittan behöver inte betyda att uppfödningen/uppfödaren är oseriös och/eller har gjort något "fel". Att man vidtar åtgärder för att behandla/bli av med smittan innan nya avelsplaner sätts i verket är dock en självklarhet. Som det står i länken ovan är det kattungar som drabbas hårdast även om smittan finns i hela besättningen. Eftersom Klamydia är en behandlingsbar bakterieinfektion är den dock vanligen ingen större katastrof.

• Majsan70
    Lilia skrev 2013-04-05 20:30:39 följande:
    Jag är bara nyfiken, varför får man inte avla på en katt som har haft klamydia? Blir inte katten frisk av behandlingen? Jag har bara pratat med människor som har haft det och de har inte fått några restriktioner vad gäller sex och barnafödande då de är behandlade och friska.

Det finns inget avelsförbud på en katt som HAFT klamydia. Är den behandlad så är katten frisk och det är fritt fram. Däremot om katten har klamydia vid parning så smittar ju det vidare o sen vidare till kattungarna som ofta dör.  En av mina avelskatter hade klamydia o vi behandlade honom o sen satte vi honom i avel.
  • Lilia
    Majsan70 skrev 2013-04-05 23:20:08 följande:
    Det finns inget avelsförbud på en katt som HAFT klamydia. Är den behandlad så är katten frisk och det är fritt fram. Däremot om katten har klamydia vid parning så smittar ju det vidare o sen vidare till kattungarna som ofta dör.  En av mina avelskatter hade klamydia o vi behandlade honom o sen satte vi honom i avel.

Okej, jag undrade eftersom ts ville ha katten till avel och hon sa att det inte gick nu.
  • Goosefrabba

Alltså, hold your horses!

Nu verkar du fått en massa om bakfoten. Först och främst så är smittar INTE klamydia på katt människor. Det är inte alls samma som könssjukdomen som människor kan få.
    Klamydia är en relativt harmlös sjukdom i jämförelse med många andra kattsjukdomar och är behandlingsbar med gott resultat, den kan även läka ut själv men är ju inte att rekommendera.  En katt som blivit frisk har inga avelsrestriktioner!

Det är svårt att avgöra om du blivit lurad eller ej eftersom du, om du ursäktar, verkar ganska okunnig. Det kan vara så att uppfödaren faktiskt inte visste om att katten var smittad. Det där med besiktningsintyget förstår jag inte alls, vadå "inte godkänd"? Man ser ju vad det står på intyget, om det är anmärkningar eller ua?

Om det är så att uppfödaren är oseriös så är det verkligen beklagligt och då kan du få hjälp av Sverak och uppfödarens kattklubb.

• Birmafröken
    Lilia skrev 2013-04-06 11:56:12 följande:

Okej, jag undrade eftersom ts ville ha katten till avel och hon sa att det inte gick nu.
    Ärligt talat så hoppas jag att TS lägger alla sina kattavelsplaner på hyllan tills han/hon har skaffat sig större insikt och kunskaper.

T.ex:

Har man avelsplaner köper man inte en katt "till bra pris", eftersom ett lägre pris oftast är en indikation på att det är en katt lämpad och tänkt för sällskap man köper.

Har man avelsplaner måste man vara väl insatt i vad ett veterinärbesiktningsintyg är för något och även förstå vad som står där betyder.

Har man avelsplaner måste man åtminstone ha kunskap om de vanligaste smittosamma sjukdomarna katter och kattbesättningar kan drabbas av, hur smittspridningen sker, hur symtomen visar sig,  vilken behandling som behövs, vilka åtgärder man behöver göra och ifall sjukdomen går att bota helt eller inte.

Ts verkar inte veta eller förstå något alls om detta.
  • lennartsdotter

Här verkar det vara mycket som inte riktigt är som det ska. En uppfödare ska såklart inte sälja en sjuk katt. Dock är det ju så att om veterinären inte kan finna symptom på klamydios, hur ska uppfödaren kunna göra det? Uppfödaren kanske inte visste att katten var smittad? Flytt innebär stress och stress kan leda till att en infektion blossar upp.

Sedan verkar TS ha missförstått hur det funkar med klamydios. En katt med klamydios behandlas med tetracyklin eller doxycyklin i 21 dagar och sedan är infektionen borta. Katten är smittfri, frisk och kan användas i avel.

Och kan kattens klamydia smitta människan? Ja, men det är extremt ovanligt och vad som då händer är att människan åker på en ögoninfektion som behandlas med tetracyklin eller doxycyklin.

Klamydios är inte världens undergång. Man behandlar, blir av med skiten och fortsätter.

Vill någon att jag testar en kattunge för klamydios innan de köper den gör jag det gärna, på spekulantens bekostnad. 

Svar på tråden Sålde en klamydia smittad birma till oss!