• brokig

Acceptabelt med skadedjur? Pälsängrar OCH silverfiskar

Jag upptäckte för en tid sedan oinbjudna gäster hemma. Vi tog bort golvlisterna och trösklarna inför en renovering och just i  list- och tröskelskarvarna hittade jag några pälsängerlarver, totalt kanske 5-10 levande och några döda jämnt spridda över hela lägenheten. Hittade inga någonstans utanför lister/trösklar.

Jag ringde iaf Anticimex direkt och förväntade mig någon slags artilleri mot dessa vidriga djur. Jag blev förvånad när de inte alls hade för avsikt att komma och spruta utan istället rekommenderade dammsugning. Jag trodde att det var viktigt att snabbt få bort kräken och förhindrad spridning till grannar och göra en gemensam insats och hade jag därför hade anmälningsplikt, men Anticimex sade att det inte alls var försumligt av mig att bara dammsuga.

Jag gjorde iaf en storstädning och tömde alla förråd på allt och frös ner (inget fynd någonstans), när de var tomma sprutade jag för säkerhets skull längs med alla lister (Radar raid). När jag sedan ett par dagar senare skulle fylla garderoberna igen hittade jag inga pälsängrar i förråden, men däremot låg tre döda silverfiskar i ett förråd. Någon dag senare fann jag en levande silverfisk under en lös tröskel i ett annat rum. Jag tycks alltså ha silverfiskar också även om jag aldrig sett dem förut. Min sambo är totalt oförstående till att det skulle vara ett problem. "De finns i alla lägenheter". Jag har aldrig bott med silverfiskar och tycker det känns otrevligt, men alla jag pratar med säger att det är helt normalt, och när jag googlar hittar jag trådar på forum där folk beskriver hur de varje morgon dödar 30-talet silverfiskar i köket som de sen sopar upp...

Överreagerar jag som inte tycker det är ok alls att min son kryper runt i rum som han delar med silverfiskar och pälsängrar, även om de är relativt få? Jag vill inte dela bostad med skadedjur. Jag dammsuger numera alla lister 1-2 ggr per dag och lyfter på alla pinaler i princip dagligen (utom de tyngsta möblerna) och dammsuger under, mattor är ett minne blott och alla yllekläder ligger i frysen. Hysterika.

• Svar på tråden Acceptabelt med skadedjur? Pälsängrar OCH silverfiskar
  • Lisastina

Hej ts,

det är ingen fara att  ha barn och pälsängrar i samma rum. Pälsängrarna är räddare än barnet och sprider inga sjukdomar. Däremot skall du nog vädra ordentligt någon timme efter att ha sprayat med Radar/Raid med tanke på barnet. Växte själv upp i Sthlms innerstad och här finns det i alla gamla hus. Vi överlevde. GladDjuren bor i trossbottnarna så att om anticimex sprutar i bara din lägenhet hjälper mest för stunden. Pälsängrar finns också i naturen, de bor i syrener, så de är ju inte "snuskdjur" som kackerlackor, men visst, det är inte jättemysigt. De flyger in på sommaren även om du städar hela vintern!. Men de ger sig nog mest av för att du stökar - de vill helst vara ifred och i mörker. Frysning är egentligen botemedlet för mal. Ängrar äter egentligen inte främst själva yllet utan sådant som matfläckar, talg/hudrester osv. (och man tvättar ju inte yllekläder efter varje gång) men då tuggar de igenom tyget också. Så länge du inte hänger/lägger använda yllesaker i inbyggda garderober så klarar det sig - i en fristående garderob brukar de inte ta sig in i. Jag brukar ha de ylletröjor jag använt i en särskild låda men rena ylleplagg hänger jag in i garderoben. det brukar funka. 

Silverfiskar bor i avlopp. Också de reagerar mest på störningsmomentet i städningen eftersom de lever undanskymt. Men lite Radar är aldrig fel! 

Jag hoppas att du kommer fram till en lagom fredlig samexistens med krypen! {#emotions_dlg.flower} 

• jaghopparhögt

Anticimex kan inte göra så mycket mot pälsängrar, de kan bara döda de som finns levande för stunden. Men äggen påverkas inte av giftet. Så egentligen kan man säga att en dammsugning och en våttorkning ger lika bra eller lite bättre resultat än att Anticimex kommer dit och sprutar gift.
    Så det är mycket bättre att du håller efter och städar och ser till att de aldrig får en chans att ta över.

• Sale

Om du bor i ett flerfamiljshus behöver man sanera alla lägenheter samtidigt för att det ska ge effekt. Det finns annars sprayer mot pälsängrar (typ radar, hör för mig att jag sett det på ÖB).

• brokig

Tycker också att det är läskigt med sprutning när man har en krypbebis. Frågan är ju dock om inte effekten vore bäst om vi sprutade i skarvarna innan vi sätter fast golvlisterna och trösklarna permanent.?

• jaghopparhögt
    brokig skrev 2012-01-27 22:03:38 följande:
    Tycker också att det är läskigt med sprutning när man har en krypbebis. Frågan är ju dock om inte effekten vore bäst om vi sprutade i skarvarna innan vi sätter fast golvlisterna och trösklarna permanent.?
    Det är bara en tillfällig lösning, ni dödar endast de ängrar som har kläckts och befinner sig där just då. Det ger inget i längden att spruta.
  • principisessan

jag hade problem med silverfiskar och de besprutade hemma. Fanns en annan variant med någon form av dosa som de ska äta från. Men det klassades som skadedjur och man har rätt att få hjälp med det från anticimex. Vad gäller pälsängrar så hjälper väl bara städning och tvätt av typ alla kläder mm..? 

Svar på tråden Acceptabelt med skadedjur? Pälsängrar OCH silverfiskar