Acceptabelt med skadedjur? Pälsängrar OCH silverfiskar
Jag upptäckte för en tid sedan oinbjudna gäster hemma. Vi tog bort golvlisterna och trösklarna inför en renovering och just i list- och tröskelskarvarna hittade jag några pälsängerlarver, totalt kanske 5-10 levande och några döda jämnt spridda över hela lägenheten. Hittade inga någonstans utanför lister/trösklar.
Jag ringde iaf Anticimex direkt och förväntade mig någon slags artilleri mot dessa vidriga djur. Jag blev förvånad när de inte alls hade för avsikt att komma och spruta utan istället rekommenderade dammsugning. Jag trodde att det var viktigt att snabbt få bort kräken och förhindrad spridning till grannar och göra en gemensam insats och hade jag därför hade anmälningsplikt, men Anticimex sade att det inte alls var försumligt av mig att bara dammsuga.
Jag gjorde iaf en storstädning och tömde alla förråd på allt och frös ner (inget fynd någonstans), när de var tomma sprutade jag för säkerhets skull längs med alla lister (Radar raid). När jag sedan ett par dagar senare skulle fylla garderoberna igen hittade jag inga pälsängrar i förråden, men däremot låg tre döda silverfiskar i ett förråd. Någon dag senare fann jag en levande silverfisk under en lös tröskel i ett annat rum. Jag tycks alltså ha silverfiskar också även om jag aldrig sett dem förut. Min sambo är totalt oförstående till att det skulle vara ett problem. "De finns i alla lägenheter". Jag har aldrig bott med silverfiskar och tycker det känns otrevligt, men alla jag pratar med säger att det är helt normalt, och när jag googlar hittar jag trådar på forum där folk beskriver hur de varje morgon dödar 30-talet silverfiskar i köket som de sen sopar upp...
Överreagerar jag som inte tycker det är ok alls att min son kryper runt i rum som han delar med silverfiskar och pälsängrar, även om de är relativt få? Jag vill inte dela bostad med skadedjur. Jag dammsuger numera alla lister 1-2 ggr per dag och lyfter på alla pinaler i princip dagligen (utom de tyngsta möblerna) och dammsuger under, mattor är ett minne blott och alla yllekläder ligger i frysen. Hysterika.