• ahamo

Blancolån för husköp

Hej på er!

Har funderingar kring blanco lån för hus köp.

Bor idag i en bostadsrätt på 115 kvadrat som är köpt för 595000 kr. Hyran är drygt 8000 kr (värme och el ingår ej). Dyrt! Jag vet...
    Har sambo, en dotter på 1 år och den andra är på väg. Vi är båda i 30 års åldern.

Vi har lån på bostadsrätten på 560000 kr och amorterar idag 1500 månad. Vi lånade alltså för mer än 85% till denna men detta var innan kravet på 15% i kontantinsats. Just när vi tog lånet på bostadsrätten hade vi 60000 kr på sparkontot men som vi valde att använda till renoveringar, vilket banken godkände. Inga lån i övrigt förutom CSN som kostar 700 kr/månad.

Vår gemensamma totala inkomst är 53000 kr/månad innan skatt.

Nu när priserna sjunker (kanske upp till 15% om man ska tro på de största pessimisterna) kan det ju komma ett läge att köpa. Då en av oss är föräldraledig har vi svårt att spara mer än 2000 kr / månad = vi är inte i närheten av kontantinsatsen på många år. Har pratat med min kontakt på banken och hon säger att möjligheten att ta ett blancolån finns och att räntan på det ligger på strax över 6%.

Till min fråga. I varenda bokalkyl jag gör så ligger min månadskostnad lägre med hus än vad jag betalar idag. Vad tycker ni? Om jag hittar ett intressant hus (i prisklassen 2-2,5 miljoner) och banken beviljar mig lån på nästan hela beloppet, är det rimligt att köpa då? Man har ju barn att tänka på nuförtiden och vill inte riskera deras välbefinnande....

• Svar på tråden Blancolån för husköp
  • 969910

Klart man kan ta ett blacolån till kontantinsatsen men det blir ju dyrare så klart . Ni kommer ju inte ha lägre månadskostnad med ett hus med bolån o blancolån o resten av kostnader som ett hus har. .

• Ms H

Hur räknar du boendekostnaden då? Om du tar 2,5 miljoner i lån och 15% av lånet hamnar på 6% i ränta kostar den delen ca 2000kr i månaden. Säg att du får 4% i ränta på resten av lånet (kollade SHB´s boräntor just nu), då kostar det 7000 kr/månad. (Sen får du visserligen ränteavdrag på det, kommer inte ihåg siffrorna för det just nu) Det är alltså 9000 kr i bara ränta. Därtill får du väl ett amorteringskrav på åtminstone blankolånet.

Sen kostar det ju att bo i huset, el, värme, sophämtning, vatten, försäkring och säkert nått jag missar just nu. Utöver det tillkommer underhåll och nödvändiga reparationer samt renoveringar.

Blir detta verkligen mindre? Det kostar mer att värma ett hus än en lägenhet.    

• Sale

Att tänka på är att i de bokalkylerna som bankerna erbjuder är det inräknat att du jämkar varje månad. Vi har valt att inte göra det och istället få ut en större summa i skatteåterbäringen.

Som MS H säger så tillkommer det kostnader som inte finns i boendekalkylerna.

För övrigt så betalar man inte hyra i en bostadsrätt, man betalar avgift.

• ahamo

Ms H - På det exemplet du skriver hade jag räknat med 10000 i ränta. På det får du tillbaka 30%. Dvs. Min räntekostnad månad hade blivit 7000 kr. För att räkna högt på driftskostnaden så brukar jag räkna 4000 kr. Min totala kostnad blir alltså 11.000 kr då. Lägg till en amortering på 2000 kr så är jag uppe i den kostnad jag har idag.  (Fick höra idag att banken vill att man amorterar ner blanco lånet på 20 år = de kräver ca 1500 i amortering/månad). Det blir dyrare ja, men det är ju marginellt; därför mina frågor sist i detta inlägg.

Sale - Jag har aldrig bott i hus och jag vet att bankernas kalkyler är optimistiska. Har inget större förtroende för dem överhuvudtaget faktiskt. Ja, du har rätt - Naturligtvis betalar jag en avgift, inte hyra.

Bopriserna sjunker, det blir köpläge snart (?). Jag har inte till kontantinsatsen till ett hus i prisklassen 2,5 miljoner. Banken går med på att jag tar blancolån. Jag litar inte på deras kalkyler. (Kanske jag borde?) Jag vet inte alla extra kostnader för hus. Är det rimligt att jag tar lån på hela beloppet utan att riskera min familjs ekonomi?

Frågan är kanske omöjlig att besvara, men jag är intresserad av era åsikter/råd!

Tack för svaren!

• Ms H
    ahamo skrev 2012-01-26 21:06:17 följande:
    Ms H - På det exemplet du skriver hade jag räknat med 10000 i ränta. På det får du tillbaka 30%. Dvs. Min räntekostnad månad hade blivit 7000 kr. För att räkna högt på driftskostnaden så brukar jag räkna 4000 kr. Min totala kostnad blir alltså 11.000 kr då. Lägg till en amortering på 2000 kr så är jag uppe i den kostnad jag har idag.  (Fick höra idag att banken vill att man amorterar ner blanco lånet på 20 år = de kräver ca 1500 i amortering/månad). Det blir dyrare ja, men det är ju marginellt; därför mina frågor sist i detta inlägg.

Sale - Jag har aldrig bott i hus och jag vet att bankernas kalkyler är optimistiska. Har inget större förtroende för dem överhuvudtaget faktiskt. Ja, du har rätt - Naturligtvis betalar jag en avgift, inte hyra.

Bopriserna sjunker, det blir köpläge snart (?). Jag har inte till kontantinsatsen till ett hus i prisklassen 2,5 miljoner. Banken går med på att jag tar blancolån. Jag litar inte på deras kalkyler. (Kanske jag borde?) Jag vet inte alla extra kostnader för hus. Är det rimligt att jag tar lån på hela beloppet utan att riskera min familjs ekonomi?

Frågan är kanske omöjlig att besvara, men jag är intresserad av era åsikter/råd!

Tack för svaren!

Nej, du borde inte lita på deras kalkyler rakt av, du gör helt rätt i att ifrågasätta och undersöka själv också. Fast jag vet inte om jag tycker att 4000kr i driftskostnad är att räkna högt. Min vatten/el/värme-räkning för november låg på 2500kr. Jag har fjärrvärme och bor ensam. Duschar inte mycket, inget bad den månaden och har haft värmen nedställd på 15 grader drygt en vecka när jag var bortrest. Det var dessutom relativt milt för att vara november, med självklart gick det åt mer el/värme än det gjorde i juli

Saker att fundera över
    * Vad händer om en av er blir sjukskriven en längre period? Maxbeloppet från FK ligger på ca 15000kr/månad, men arbetsgivaren kan ibland betala lite extra och så finns det försäkringar också, men då måste man ha en sån.
    * Hur finansieras pantbrev och lagfartskostnad?    
    * Hur bra är ni på att spara och hur viktigt är det att shoppa/åka på semestrar osv?  
    * Har ni möjlighet att spara ihop en buffert relativt snabbt? Tyvärr kommer det stötvis väldigt tunga utgifter när man bor i hus. Här tex gick värmeväxlaren sönder 9-10 månader efter inflytt, det kostade 24000kr att få en ny. Sen har jag lyckats med koststycket att ha tre stycken försäkringsskador mellan 2009 och 2011. På en av dem var självrisken 10 000kr, på en typ 12 000kr (tror jag att det blev) och på en 1500kr. Den förstnämnda bör jag få tillbaka snart, då skadan orsakades av stopp i avloppet i gatan, alltså står avlopps-företaget för det men jag ligger just nu ute med pengarna.
    * Kan ni tänka er att bo som det ser ut ett tag och renovera vartefter, eller vill ni fixa snyggt på en gång?  
    * Om köpläget förbättras (sjunkande huspriser) hur mycket påverkas er lägenhet? Kan ni tänka er att sälja den och mellanlanda i en hyresrätt? Är det ett bra alternativ? (Funkar det med lånen, mm)

Finns förstås mycket mer att tänka på, men detta var vad jag kom på just nu. Om du vill bolla mer med mig får du gärna inboxa, men jag läser vidare i tråden också.
  • ahamo
    Ms H skrev 2012-01-26 22:05:33 följande:
    Nej, du borde inte lita på deras kalkyler rakt av, du gör helt rätt i att ifrågasätta och undersöka själv också. Fast jag vet inte om jag tycker att 4000kr i driftskostnad är att räkna högt. Min vatten/el/värme-räkning för november låg på 2500kr. Jag har fjärrvärme och bor ensam. Duschar inte mycket, inget bad den månaden och har haft värmen nedställd på 15 grader drygt en vecka när jag var bortrest. Det var dessutom relativt milt för att vara november, med självklart gick det åt mer el/värme än det gjorde i juli

Saker att fundera över
    * Vad händer om en av er blir sjukskriven en längre period? Maxbeloppet från FK ligger på ca 15000kr/månad, men arbetsgivaren kan ibland betala lite extra och så finns det försäkringar också, men då måste man ha en sån.
    * Hur finansieras pantbrev och lagfartskostnad?    
    * Hur bra är ni på att spara och hur viktigt är det att shoppa/åka på semestrar osv?  
    * Har ni möjlighet att spara ihop en buffert relativt snabbt? Tyvärr kommer det stötvis väldigt tunga utgifter när man bor i hus. Här tex gick värmeväxlaren sönder 9-10 månader efter inflytt, det kostade 24000kr att få en ny. Sen har jag lyckats med koststycket att ha tre stycken försäkringsskador mellan 2009 och 2011. På en av dem var självrisken 10 000kr, på en typ 12 000kr (tror jag att det blev) och på en 1500kr. Den förstnämnda bör jag få tillbaka snart, då skadan orsakades av stopp i avloppet i gatan, alltså står avlopps-företaget för det men jag ligger just nu ute med pengarna.
    * Kan ni tänka er att bo som det ser ut ett tag och renovera vartefter, eller vill ni fixa snyggt på en gång?  
    * Om köpläget förbättras (sjunkande huspriser) hur mycket påverkas er lägenhet? Kan ni tänka er att sälja den och mellanlanda i en hyresrätt? Är det ett bra alternativ? (Funkar det med lånen, mm)

Finns förstås mycket mer att tänka på, men detta var vad jag kom på just nu. Om du vill bolla mer med mig får du gärna inboxa, men jag läser vidare i tråden också.
    Fortsätter i tråden då fler kanske hakar på i diskussionen   Glad

- Vi har båda försäkringar som ger oss extra inkomst om vi blir sjukskrivna. Ser ingen anledning till att vi skulle bli det men man vet ju aldrig...
    - Pantbrev och lagfart är väl det som vi skulle kunna finansiera kontant idag.
    - Vill påstå att vi är relativt duktiga med vår ekonomi. Tidigare har vi varit dåliga på att spara men vi har alltid varit noga med att aldrig ta saker på avbetalning. Tyvärr insåg jag/vi försent vikten av att i alla fall sätta undan ett par tusen extra i månaden, vilket jag lätt kunnat göra för ett par år sedan utan att jag knappt märkt av det... (Retar mig ngt enormt...) Shoppa inte viktigt alls. Semestern, ja gärna en vecka utomlands per år.
    - När vi båda är tillbaka i arbete från föräldraledigheten kommer vi att kunna få ihop en buffert relativt snabbt om jag räknar på kostnaden 13.000 kr/månad för boendet.
    - Vi får helt enkelt rätta oss efter kostnaderna, men om jag köper ett hus för 2,5 miljoner vill jag ha det i ett skick där renoveringsbehovet inte är stort.
    - I mitt område verkar det som att priserna faktiskt stigit senaste tiden, så jag räknar med att iaf få tillbaka det jag betalat om jag säljer idag. Att mellanlanda i en hyresrätt känns inte aktuellt. Vi trivs faktiskt bra med det vi har idag, men på sikt vill vi ju ha hus och kostnaden verkar ju bli densamma. Tillägger att vi idag bor i ett radhus med gott om plats för oss alla 3 (snart 4), så det finns ingen anledning att flytta pga platsbrist...

Man är ju en försiktig herre och jag tror att du fått mig att tänka om lite. Jag gillar inte att oroa mig över saker, att ta ett stort lån och behöva oroa mig för stigande räntor/oväntade utgifter/sjukskrivning etc är inget jag vill göra. Då sitter jag hellre tryggt i min bostadsrätt tills jag byggt upp tillräckligt med kapital för att köpa hus.

Tack för dina tankar!  Glad

• Ms H

Jag vill inte alls stoppa era hustankar, men det som sagt bra att tänka igenom saker först. Och det verkar du (ni) ju vilja göra. Ni har bra inkomster verkar det som. Vill du förresten berätta vad det blir netto, med en föräldraledig? Det är ju egentligen intressantare.

• Sale

Det här med elen kan bli en dyr historia beroende på vad man har för uppvärmning. Vi har vattenburen värme MEN den värms ju av el i värmepannan och förra året hade vi 8,000 kr i elräkning för bara december! Detta lyckades vi genom att ha rörligt pris och självklart var det det dyraste som man kunde ha och den kalla vintern. I år har vi satt in en värmepump och har landat på cirka halva kostnaden. Däremot har vi väldigt snälla elräkningar under sommarhalvåret  =) 

När vi hade blancolån på kontantinsatnsen skulle det betalas tillbaka på 10 år och inte 20 eftersom det inte är ett huslån, men det kan ju vara olika från bank till bank.

Något som också är värt att tänka på är att det finns ett maxbelopp på hur mycket räntekostnader som du får tillbaka 30% på (tror det är 100,000 kr/person). Allt överskjutande får du "bara" 21% på.

• Ms H
    Sale skrev 2012-01-27 09:49:59 följande:
    Något som också är värt att tänka på är att det finns ett maxbelopp på hur mycket räntekostnader som du får tillbaka 30% på (tror det är 100,000 kr/person). Allt överskjutande får du "bara" 21% på.
    Jepp, det är något som många glömmer/inte vet. Det är ju iofs inget problem med de räntorna TS räknar med just nu, men där kommer ju en grej till att tänka på... hur höga räntor klarar ni av? Rörligt eller bundna lån och bundet på hur länge i så fall? På lång sikt har det varit billigare att ha rörliga lån, men det gäller ju fortfarande att man klarar av räntan under de perioder det (kanske) är hög ränta om man ska ha det rörligt.
  • ahamo

Ms H - Min sambo har fått ut ca 8100 kr i månaden efter skatt. Då har vi tagit ut 4 dagar av 7. Hade jag tagit ett större lån (= större risk) hade jag bundit en del av lånet i alla fall. 

Sale - 20 år är vad jag hört. Är det 10 år blir det ju genast betydligt tuffare. Maxbeloppet på räntorna hade jag ingen aning om, dock kommer jag ju inte upp i den nivån.

Vi får ligga lågt och hittar vi ett drömboende för rätt pengar så får vi sätta in oss ordentligt i köpet. Men klart är att det är många extra kostnader som man inte tänker på och som banken inte tar med i sina kalkyler. Kanske inte deras jobb att göra det men min bankkvinna hävdar ju att hon finns till för min familjs privatekonomi, så när det är dags kommer jag sätta henne i ordentligt med arbete...  Flört

Svar på tråden Blancolån för husköp