Ms H skrev 2012-01-26 22:05:33 följande:
Nej, du borde inte lita på deras kalkyler rakt av, du gör helt rätt i att ifrågasätta och undersöka själv också. Fast jag vet inte om jag tycker att 4000kr i driftskostnad är att räkna högt. Min vatten/el/värme-räkning för november låg på 2500kr. Jag har fjärrvärme och bor ensam. Duschar inte mycket, inget bad den månaden och har haft värmen nedställd på 15 grader drygt en vecka när jag var bortrest. Det var dessutom relativt milt för att vara november, med självklart gick det åt mer el/värme än det gjorde i juli
Saker att fundera över
* Vad händer om en av er blir sjukskriven en längre period? Maxbeloppet från FK ligger på ca 15000kr/månad, men arbetsgivaren kan ibland betala lite extra och så finns det försäkringar också, men då måste man ha en sån.
* Hur finansieras pantbrev och lagfartskostnad?
* Hur bra är ni på att spara och hur viktigt är det att shoppa/åka på semestrar osv?
* Har ni möjlighet att spara ihop en buffert relativt snabbt? Tyvärr kommer det stötvis väldigt tunga utgifter när man bor i hus. Här tex gick värmeväxlaren sönder 9-10 månader efter inflytt, det kostade 24000kr att få en ny. Sen har jag lyckats med koststycket att ha tre stycken försäkringsskador mellan 2009 och 2011. På en av dem var självrisken 10 000kr, på en typ 12 000kr (tror jag att det blev) och på en 1500kr. Den förstnämnda bör jag få tillbaka snart, då skadan orsakades av stopp i avloppet i gatan, alltså står avlopps-företaget för det men jag ligger just nu ute med pengarna.
* Kan ni tänka er att bo som det ser ut ett tag och renovera vartefter, eller vill ni fixa snyggt på en gång?
* Om köpläget förbättras (sjunkande huspriser) hur mycket påverkas er lägenhet? Kan ni tänka er att sälja den och mellanlanda i en hyresrätt? Är det ett bra alternativ? (Funkar det med lånen, mm)
Finns förstås mycket mer att tänka på, men detta var vad jag kom på just nu. Om du vill bolla mer med mig får du gärna inboxa, men jag läser vidare i tråden också.
Fortsätter i tråden då fler kanske hakar på i diskussionen
- Vi har båda försäkringar som ger oss extra inkomst om vi blir sjukskrivna. Ser ingen anledning till att vi skulle bli det men man vet ju aldrig...
- Pantbrev och lagfart är väl det som vi skulle kunna finansiera kontant idag.
- Vill påstå att vi är relativt duktiga med vår ekonomi. Tidigare har vi varit dåliga på att spara men vi har alltid varit noga med att aldrig ta saker på avbetalning. Tyvärr insåg jag/vi försent vikten av att i alla fall sätta undan ett par tusen extra i månaden, vilket jag lätt kunnat göra för ett par år sedan utan att jag knappt märkt av det... (Retar mig ngt enormt...) Shoppa inte viktigt alls. Semestern, ja gärna en vecka utomlands per år.
- När vi båda är tillbaka i arbete från föräldraledigheten kommer vi att kunna få ihop en buffert relativt snabbt om jag räknar på kostnaden 13.000 kr/månad för boendet.
- Vi får helt enkelt rätta oss efter kostnaderna, men om jag köper ett hus för 2,5 miljoner vill jag ha det i ett skick där renoveringsbehovet inte är stort.
- I mitt område verkar det som att priserna faktiskt stigit senaste tiden, så jag räknar med att iaf få tillbaka det jag betalat om jag säljer idag. Att mellanlanda i en hyresrätt känns inte aktuellt. Vi trivs faktiskt bra med det vi har idag, men på sikt vill vi ju ha hus och kostnaden verkar ju bli densamma. Tillägger att vi idag bor i ett radhus med gott om plats för oss alla 3 (snart 4), så det finns ingen anledning att flytta pga platsbrist...
Man är ju en försiktig herre och jag tror att du fått mig att tänka om lite. Jag gillar inte att oroa mig över saker, att ta ett stort lån och behöva oroa mig för stigande räntor/oväntade utgifter/sjukskrivning etc är inget jag vill göra. Då sitter jag hellre tryggt i min bostadsrätt tills jag byggt upp tillräckligt med kapital för att köpa hus.
Tack för dina tankar!