• ahamo

Blancolån för husköp

Hej på er!

Har funderingar kring blanco lån för hus köp.

Bor idag i en bostadsrätt på 115 kvadrat som är köpt för 595000 kr. Hyran är drygt 8000 kr (värme och el ingår ej). Dyrt! Jag vet...
    Har sambo, en dotter på 1 år och den andra är på väg. Vi är båda i 30 års åldern.

Vi har lån på bostadsrätten på 560000 kr och amorterar idag 1500 månad. Vi lånade alltså för mer än 85% till denna men detta var innan kravet på 15% i kontantinsats. Just när vi tog lånet på bostadsrätten hade vi 60000 kr på sparkontot men som vi valde att använda till renoveringar, vilket banken godkände. Inga lån i övrigt förutom CSN som kostar 700 kr/månad.

Vår gemensamma totala inkomst är 53000 kr/månad innan skatt.

Nu när priserna sjunker (kanske upp till 15% om man ska tro på de största pessimisterna) kan det ju komma ett läge att köpa. Då en av oss är föräldraledig har vi svårt att spara mer än 2000 kr / månad = vi är inte i närheten av kontantinsatsen på många år. Har pratat med min kontakt på banken och hon säger att möjligheten att ta ett blancolån finns och att räntan på det ligger på strax över 6%.

Till min fråga. I varenda bokalkyl jag gör så ligger min månadskostnad lägre med hus än vad jag betalar idag. Vad tycker ni? Om jag hittar ett intressant hus (i prisklassen 2-2,5 miljoner) och banken beviljar mig lån på nästan hela beloppet, är det rimligt att köpa då? Man har ju barn att tänka på nuförtiden och vill inte riskera deras välbefinnande....

• Svar på tråden Blancolån för husköp
  • Ravenna

6% låter inte så farligt. Det är vad man får om man har topplån. Det tror jag att ni klarar.

I längden tjänar man ofta på att äga över att hyra.

• Excentriskan

Hus är oftast det bästa sparandet man kan ha. Jag tjänade på att köpa hus mot för att bo i lgh.

Jag betalar också av blancolån på topplånet. Visst det är dyrare än bottenlånet men ändå ingen större fara.

Som det låter verkar ni också ha rätt ekonomiska förutsättningar. Men precis som du säjer man ska vänta på drömhuset och inte se hus som något tillfälligt som man ska sälja inom något år. Det är ett hem och ett sparande inte en möjlig investering.   

Förolämpningar är argument som används av folk som har fel
  • Mummy

När vi köpte vårt hus var vi noga med att räkna så att båda kan vara sjukskrivna eller arbetslösa samtidigt och ändå klara av boendekostnaden

• ahamo
    Mummy skrev 2012-02-03 08:20:44 följande:
    När vi köpte vårt hus var vi noga med att räkna så att båda kan vara sjukskrivna eller arbetslösa samtidigt och ändå klara av boendekostnaden
    Det är naturligtvis det bästa. Problemet för oss är att vi bor i en region där ett "ok" hus kostar ca 2,5 miljoner samt att vi gärna vill ha hus inom en snar framtid.

Vad räknade ni med att klara av i boendekostnad om ni båda blev sjuk/arbetslösa? Hade varit intressant att veta.
  • Mummy
    ahamo skrev 2012-02-03 21:52:25 följande:
    Det är naturligtvis det bästa. Problemet för oss är att vi bor i en region där ett "ok" hus kostar ca 2,5 miljoner samt att vi gärna vill ha hus inom en snar framtid.

Vad räknade ni med att klara av i boendekostnad om ni båda blev sjuk/arbetslösa? Hade varit intressant att veta.
    Vi räknade med Akassan + tilläggsförsäkring + barnbidrag så klarar vi oss med bolån, mat + alla räkningar. Dock har vi ett billigare hus 
  • DetGodaLivet

Jag får ändå inte ihop att du skriver att ni inte kan spara mer än max 2000 i månaden till kontantinsats...men ni kan däremot ha råd att byta till ett boende som är flera tusen dyrare än det ni har idag?

Det tillkommer många dolda kostnader när man bor i hus och med så små marginaler skulle jag personligen inte ge mig på ett dyrare boende.  

• ahamo
    DetGodaLivet skrev 2012-02-04 18:46:19 följande:

Jag får ändå inte ihop att du skriver att ni inte kan spara mer än max 2000 i månaden till kontantinsats...men ni kan däremot ha råd att byta till ett boende som är flera tusen dyrare än det ni har idag?

Det tillkommer många dolda kostnader när man bor i hus och med så små marginaler skulle jag personligen inte ge mig på ett dyrare boende.  

Jag har inte räknat med att ha en mkt högre boendekostnad än vad vi har idag, ca 13000 kr. Det är 156.000 kr/år. Kostar det verkligen mer att bo i hus? I de bokalkyler som jag gjort får jag en lägre boendekostnad med hus än vad vi har nu (Exkl. de dolda kostnaderna).

Vi har idag en liten marginal pga av föräldraledighet, annars en total inkomst på 53000 kr/månad före skatt. Om vi lever som vi gör idag, klarar vi spara ca 8000 kr plus amortera 1500 kr per månad när båda arbetar. Dock så kommer ju barn nr 2 snart så säg grovt att vi klarar ca 5000 kr plus 1500 i amortering när båda jobbar igen.

Som jag ser det, så har vi en god marginal men problem att få ihop till kontantinsatsen inom en snar framtid.

Jag kan, efter lite "forskande" senaste tiden, mycket väl tänka mig att ta ett blancolån för att köpa hus, förutsatt att vi klarar bo kvar även om en av oss blir arbetslös.

Husköp blir inte aktuellt förrän vi båda arbetar och förhoppningsvis har huspriserna bottnat då och vi kan hitta ett bra boende.
  • Ms H
    ahamo skrev 2012-02-04 22:38:33 följande:
    Jag har inte räknat med att ha en mkt högre boendekostnad än vad vi har idag, ca 13000 kr. Det är 156.000 kr/år. Kostar det verkligen mer att bo i hus? I de bokalkyler som jag gjort får jag en lägre boendekostnad med hus än vad vi har nu (Exkl. de dolda kostnaderna).

Vi har idag en liten marginal pga av föräldraledighet, annars en total inkomst på 53000 kr/månad före skatt. Om vi lever som vi gör idag, klarar vi spara ca 8000 kr plus amortera 1500 kr per månad när båda arbetar. Dock så kommer ju barn nr 2 snart så säg grovt att vi klarar ca 5000 kr plus 1500 i amortering när båda jobbar igen.

Som jag ser det, så har vi en god marginal men problem att få ihop till kontantinsatsen inom en snar framtid.

Jag kan, efter lite "forskande" senaste tiden, mycket väl tänka mig att ta ett blancolån för att köpa hus, förutsatt att vi klarar bo kvar även om en av oss blir arbetslös.

Husköp blir inte aktuellt förrän vi båda arbetar och förhoppningsvis har huspriserna bottnat då och vi kan hitta ett bra boende.
    Kan du inte ange nettoinkomster istället? Det känns mer relevant. 
  • Gumsegumsan
    ahamo skrev 2012-02-04 22:38:33 följande:

.
    menar du de kalkyler som visas via hemnet?

Om inte jag tar helt fel så tror jag att dessa kalkyler räknar med att man har kontantinsatsen själv (eller tar blancolån vilket då blir en kostnad man får räkna ut själv och lägga till).
    De tar också hänsyn till räntereduktionerna, dvs du ska kunna ligga ute med 30% extra (såvida du inte jämkar) Sen är väl även driften inräknad också, vilket visserligen ofta baseras på säljarens uppgifter och då vet man ju inte hur ofta de tvättar, lagar mat osv vilket kan göra att man själv får andra driftkostnader än säljaren.

Dock tycker jag hus är en bra investering! men man får vara beredd på att stå för alla oväntade utgifter själv, vilket kan bli höga kostnader med kort varsel. Bor man i en lägenhet så dyker det oftast inte upp lika höga plötsliga utgifter och absolut inte om man bor i hyres
  • DetGodaLivet

Ja det kostar mer att bo i hus. Framför allt blir man mycket mer räntekänslig. I en BR med hög avgift men litet lån påverkas ju totalkostnaden mycket lite om räntan går upp ett par procent. I ett 2,5-miljonershus blir det däremot jättebelopp det handlar om. Den ränta vi har nu är ju bara en tillfällig parameter, du kan inte räkna på den och bedöma er betalningsförmåga utefter det. Man behöver ha marginaler på mer än 2000 då (vilket var vad du skrev).

Nu verkar ni ju ändå ha ett bättre sparutrymme än du tidigare skrev men varför då inte använda det till att spara ihop åtminstone en del av insatsen istället för att ta risker?

• DetGodaLivet

Det är tråkigt att låta som en glädjedödare men jag vill bara ge lite motvikt till de där kalkylerna som ofta visar en förskönad bild av verkligheten.

Vi har ungefär 10 000 mer i inkomst än er (+ diverse bonusar, traktamenten/övertid och sidoinkomster) och bara hälften så mycket i huslån och vi vadar likväl inte i pengar. När räntan låg på 6,5% och man fick elräkningar på 5 000 i månaden en vintger så var det inte så skojjsigt vill jag minnas... De tiderna ska man ju också ta sig igenom.

Det är grejjer med hem/hus/trädgård som kostar hela tiden...tex de där pengarna man får igen på skatten varje år, de bli ju inte direkt äver utan de går åt till något husrelaterat. Lite marksten....wooops....så var pengarna väck.

Tänk tex vad en köksrenovering eller ett garagebygge går på per månad även om man slår ut det på några år. Även om man inte gör saker jätteofta så blir det mycket. Och konsekvensen om man satt sig på ett för högt lån från början är ju ofta att man tvingas låna ännu mer för att göra de där grejjerna och så är man fast i lyxfällan med huset som bankomat. 

Ni tjänar ju OK och har säkert råd med hus men det kostar mer än man tror vill jag bara säga. Det finns också en anledning till att man bara får låna 85% och det är ju att man inte ska sätta sig i risken att huslånet överstiger värdet om priserna går ner. Fuskar ni er förbi den regeln med ett blancolån kan ni hamna i en knepig sits om ni tvingas sälja. Jag tror på att spara innan!  

• ahamo
    DetGodaLivet skrev 2012-02-04 22:51:53 följande:
    Ja det kostar mer att bo i hus. Framför allt blir man mycket mer räntekänslig. I en BR med hög avgift men litet lån påverkas ju totalkostnaden mycket lite om räntan går upp ett par procent. I ett 2,5-miljonershus blir det däremot jättebelopp det handlar om. Den ränta vi har nu är ju bara en tillfällig parameter, du kan inte räkna på den och bedöma er betalningsförmåga utefter det. Man behöver ha marginaler på mer än 2000 då (vilket var vad du skrev).

Nu verkar ni ju ändå ha ett bättre sparutrymme än du tidigare skrev men varför då inte använda det till att spara ihop åtminstone en del av insatsen istället för att ta risker?
    Jag skrev att "Då en av oss är föräldraledig har vi svårt att spara mer än 2000 kr / månad".

Jag kan idag binda mitt bottenlån till 4.89 % på 10 år hos handelsbanken.

Jag är väldigt försiktig med risker, det är därför jag skriver här. Vad hade du räknat på för kostnad på ett hus i 2,5 miljonersklassen? 

Ja vi kan väl spara bra när vi båda arbetar, men det kommer ju ta väldigt lång tid att ens komma upp i hälften av kontantinsatsen...
  • ahamo
    DetGodaLivet skrev 2012-02-04 23:06:42 följande:
    Det är tråkigt att låta som en glädjedödare men jag vill bara ge lite motvikt till de där kalkylerna som ofta visar en förskönad bild av verkligheten.

Vi har ungefär 10 000 mer i inkomst än er (+ diverse bonusar, traktamenten/övertid och sidoinkomster) och bara hälften så mycket i huslån och vi vadar likväl inte i pengar. När räntan låg på 6,5% och man fick elräkningar på 5 000 i månaden en vintger så var det inte så skojjsigt vill jag minnas... De tiderna ska man ju också ta sig igenom.

Det är grejjer med hem/hus/trädgård som kostar hela tiden...tex de där pengarna man får igen på skatten varje år, de bli ju inte direkt äver utan de går åt till något husrelaterat. Lite marksten....wooops....så var pengarna väck.

Tänk tex vad en köksrenovering eller ett garagebygge går på per månad även om man slår ut det på några år. Även om man inte gör saker jätteofta så blir det mycket. Och konsekvensen om man satt sig på ett för högt lån från början är ju ofta att man tvingas låna ännu mer för att göra de där grejjerna och så är man fast i lyxfällan med huset som bankomat. 

Ni tjänar ju OK och har säkert råd med hus men det kostar mer än man tror vill jag bara säga. Det finns också en anledning till att man bara får låna 85% och det är ju att man inte ska sätta sig i risken att huslånet överstiger värdet om priserna går ner. Fuskar ni er förbi den regeln med ett blancolån kan ni hamna i en knepig sits om ni tvingas sälja. Jag tror på att spara innan!  
    Jag vet att de kalkyler inte stämmer, litar inte ett dugg på dem.

Du är definitivt ingen glädjedödare, det är ju goda råd jag vill ha och du verkar kunna dela ut sådana!   Glad
  • Ms H
    DetGodaLivet skrev 2012-02-04 23:06:42 följande:

Instämmer till stor del, det finns en hel del stora kostnader med att ha hus förutom driftskostnad och lån. En del är "tvingade" och andra är "frivilliga". Man kan ju faktiskt välja om man ska renovera köket och bygga ett garage. Man kan dessutom välja om man tar billigaste möjliga köksinredningen, kanske till och med återanvänder skåpstommarna eller om man ska ha ett exklusivt kök och tänker byta plats på spis och  diskbänk. Men saker slits och går sönder också. Fasaden måste kanske målas eller man får en vattenläcka eller taket blir gammalt och behöver läggas om.

Sen spelar det ju också stor roll om man kan göra renoveringarna/reparationerna själv eller om man behöver ta in hantverkare som gör jobbet.

Usch, på tal om kostnader, jag måste verkligen ta tag i att välja hemförsäkring, det är dags att betala årspremien snart. Nu har dom höjt till 5900kr, brukar gå att hitta billigare erbjudanden när man haft ett bolag två-tre år.  
  • DetGodaLivet

Ja det måhända att man kan kalla många husprojekt frivlilliga, men jag har aldrig varit med om husägare som suttit tio år på sin bak utan att göra någonting. Och KAN man inte välja dem för att man inte har råd, då är det ju inte frivilligt. De flesta vill trots allt anlägga en häck, bygga en altan eller lägga nytt golv ibland. Och sedan finns det ju måsten med. Även ett fräscht hus behöver sitt underhåll.

Vi gör allt så billigt vi kan, köket kostade tex 20 000, men det blir ju pengar det men om man slår ut det på ett år. Vi har nog ett projekt per år så längre än det kan man inte stretcha det på.   

Svar på tråden Blancolån för husköp