Blancolån för husköp
Hej på er!
Har funderingar kring blanco lån för hus köp.
Bor idag i en bostadsrätt på 115 kvadrat som är köpt för 595000 kr. Hyran är drygt 8000 kr (värme och el ingår ej). Dyrt! Jag vet...
Har sambo, en dotter på 1 år och den andra är på väg. Vi är båda i 30 års åldern.
Vi har lån på bostadsrätten på 560000 kr och amorterar idag 1500 månad. Vi lånade alltså för mer än 85% till denna men detta var innan kravet på 15% i kontantinsats. Just när vi tog lånet på bostadsrätten hade vi 60000 kr på sparkontot men som vi valde att använda till renoveringar, vilket banken godkände. Inga lån i övrigt förutom CSN som kostar 700 kr/månad.
Vår gemensamma totala inkomst är 53000 kr/månad innan skatt.
Nu när priserna sjunker (kanske upp till 15% om man ska tro på de största pessimisterna) kan det ju komma ett läge att köpa. Då en av oss är föräldraledig har vi svårt att spara mer än 2000 kr / månad = vi är inte i närheten av kontantinsatsen på många år. Har pratat med min kontakt på banken och hon säger att möjligheten att ta ett blancolån finns och att räntan på det ligger på strax över 6%.
Till min fråga. I varenda bokalkyl jag gör så ligger min månadskostnad lägre med hus än vad jag betalar idag. Vad tycker ni? Om jag hittar ett intressant hus (i prisklassen 2-2,5 miljoner) och banken beviljar mig lån på nästan hela beloppet, är det rimligt att köpa då? Man har ju barn att tänka på nuförtiden och vill inte riskera deras välbefinnande....