• mammie

Förstorad njure - ont ont ont!

Hejsan alla fina!
    Nu ska jag göra mitt första inlägg som blivande mamma här på FL.
    Jag ska berätta om min helg som innehöll mycket smärta. Under några dagar den senaste veckan har jag börjat känna av ryggont. Jag tänkte inte så  mycket på det, men ja köpte iallafall ett par bättre skor, eftersom magen växer och man inte blir mindre, så kan det vara bra om fötterna mår bra. Dagen efter det hade jag ännu mer ont i ryggen, och ringde och bokade in mig på ryggmassage. Kändes som om musklerna var stela och spända, eller som att nån nerv låg i kläm. Det var fredagkväll och vi satt hemma och myste. Men ja fick ondare och ondare under kvällen, så tillslut fick vi åka in till apoteket. Ville köpa nåt som var muskelavslappnande eller smärtlindrande, men inget fanns. Det enda är Alvedon och så köpte ja några värmande plåster, som skulle hjälpa musklerna att slappna av.
    På lördag morgonen när ja vaknade hade ja fortfarande otroligt ont! Härdade ut några timmar, vankade runt av och an, gick på toa femtio gånger. Började till och med må illa av smärtan. Ringde då till vårdguiden, och fick prata med en trevlig tjej, som fick mig att ta beslutet att åka in akut.
    Jag fick komma till förlossningen, eftersom jag är i vecka 29, trots att det inte gällde att föda. De vill ju ha koll på bebisen, och att den mår bra där inne. Efter många prover och lång väntan, så får vi göra ett ultraljud och det visar en förstorad njure på höger sida, som var helt fylld med urin.
    Ja fick antibiotika och smärtlindring, och fick veta att jag ska komma tillbaka för ett noggrannare ultraljud nästa dag. Så vi åker hem och smärtan blir då ännu värre! Jag har aldrig i mitt liv haft ondare än vad jag hade då! Jag låg på sängen och bara grinade av smärtan. Tillslut lyckades jag ta mig till duschen och satt där en lång stund med varmt vatten rinnande över ryggen. Det kändes sedan lite bättre. Nästa dag åkte vi in igen till förlossningen, och fick göra om allt som vi gjort dagen innan ännu en gång. Efter några timmars väntan så fick vi iallafall veta att de ville operera in en slang i njuren för att leda ut urinen till en kateter, en påse som man fäster på benet. Operationen skall ske nästa dag, på måndagen. Ja fick åka hem och sova hemma, men skulle fasta från kl 24,00.
    Så vi åker hem. Efter ca 2 timmar ringer doktorn från sjukhuset, och vill att ja ska komma in direkt och bli inlagd med dropp. Sänkan hade plötsligt ökat från 3 till 56 och det tyder på infektion. Så det vara bara för mig att packa ihop mina saker och åka in.
    Allt detta hade  hittills varit en känslomässig bergochdalbana. Jag grät och var rädd och blev glad och sen ledsen igen. Besluten ändrades ju hela tiden så ja blev otroligt stressad och orolig. Men när ja väl kom in och blev inlagd, och fick min säng och ett eget rum, så lugnade allt ned sig. Jag la mig där och lät sen läkarna ta hand om allt. Plötsligt kunde man släppa allt, och det var så skönt. Men rädd och orolig  var jag, eftersom imorn skulle jag opereras.
    På måndagen drog de iväg mig till röntgen, där ingreppet skulle ske. De tittade genom ultraljud igen, och konstaterade att jag ev har en sk Östlings njure. Att det blivit såhär, med en njure som inte ville fungera kunde delvis bero på det, men även på att livmodern trycker på och stoppar flödet från njuren. Det Gick jätte bra, och läkarna var toppen! Jag skakade i hela kroppen av rädsla men de gav mig morfin och lokalbedövning och sen körde de igång. In med en slang genom sidan av ryggen, in till njuren och sen kopplade de på en påse på den som urinen leds till. Det kändes inte så mycket i början av ingreppet, men i slutet smärtade det otroligt mycket!
    Fick sedan ligga inlagd till tisdagen. Hade ont och mådde dåligt. Men sen fick jag åka hem. Känns nu som att jag bara måste vänja mig vid att ha en påse på benet, eftersom den ska sitta tills förlossningen i april.  Har fortfarande ont, men det skall bli bättre, och tillslut gå över. Bebisen busar runt som sjutton inne i magen och verkar må jätte fint. Hjärtljuden har under resans gång varit jättefina.

• Svar på tråden Förstorad njure - ont ont ont!
  • Charmed92

Hej! Kan börja och säga att jag förstår verkligen vad du pratar om! Jag gick med vad jag trodde och läkarna trodde var antingen foglossning eller nerv i kläm.

Men smärtan ökade och ökade (fick även illamående av smärta som du) så vi åkte in på julafton eftersom jag inte klarade av smärtan längre. Där visar de sig då på förlossningen att jag hade hydronefros och redan dagen efter fick jag slangen insatt. Sen dess har jag gått med smärta i insticket och njuren, är inne på min 5v.. enligt läkarna så ska man inte ha ont så då kan inte ja ha ont.. Tack vare att min bm ville ta en odling på urinen i njuren så visade sig igår efter två veckor att jag har en uvi i njuren. Men trots alla urinprov som gjorts så visar de ingenting. Så var noga med att be dom ta en odling i själva njururinen för hipps vipps så har du uvi utan att någon sett de. Och enligt läkaren så kan de lätt bli njurbäckeninflammation när man har en nefrostomi.

När du byter förband och sånt går du till VC eller gör du de själv?
    När ska du byta slangen? Har dom pratat nått om igångsättning?

Ursäkta att ja frågar men de är så skönt när någon mer också har varit med om samma sak.

Glömde nämna att jag var i v 23 när dom tillslut konstaterade hydronefros.
    Skulle gissa att de började nån gång i v 17 för då kom smärtan.

• mammie

Hej "Charmed92"

Hoppas att du mår bättre nu!
    Jag har nu haft min kateter i 10 dagar. Första dagarna efter att det satt dit den i njuren så hade jag riktigt ont!
    Jag gjorde själva ingreppet på måndagen, och till helgn började det kännas bättre. Ibland när jag gått mycket, så kan smärtan komma tillbaka, men inte alls som före ingreppet. Vissa dagar så blöder det en del, men ja frågade om det, och läkaren sa att det kan röra sig lite inne i njuren, och skaver då mot kanten, och då kan det blöda.
    Jag fick jätte dålig info om hur ja skulle ta hand om det här när ja väl kommit hem, men på torsdagen den veckan ja satte in slangen, så blev det stopp i katetern.
    så på natten på torsdagen fick vi åka in igen för att då började smärtan komma igen!! samma som tidigare, så ja förstod att det säkert var stopp. Det kom inget till påsen heller. Då spolade de igenom koksalt tror ja det var, igenom katetern å in till njuren. Det hände inget speciellt just då, men vi fick åka hem och vänta och se om det skulle sätta igång. Annars ville de ev röntga mig istället för ultraljud, för att se om katetern flyttat sig.
    Hur som helst så åkte ja hem, drack massa vatten, och sen började allt funka igen.
    Läkaren vi träffade på sjukhuset där på natten, letade fram informationen om hur ja skulle sköta allt, och hon bad om ursäkt för sina kollegors vägnar att de missat att informera mig om allt. Hon skulle ta upp det på avdelningen.
    Men då fick jag iallafall veta det här med att påsen ska bytas 1 gång/vecka. Katetern kan sitta i över 3 månader vad ja förstod. Kompressen ska bytas varannan till var tredje dag, och ja fick ett papper så ja kan göra det hos distriktssköterskan på vårdcentralen. Under helgen bytte ja kompressen själv, men ja tycker att det var svårt å nå, plus att ja mår dåligt efteråt! Ja tycker att det ser obehagligt ut när man ser att slangen åker in och ut när jag andas. Så efter ja bytt det där själv, med lite assistans av min pojkvän, så har ja blivit tvungen att gå och lägga mig et tag. Så nu i måndags var ja till distriktssköterskan för första gången. då hade ja haft allt i exakt en vecka. Hon bytte kompress och påse. Och gjorde rent runt slangen och ingångshålet. Det var lite rött där, men ja hoppas att det ser bättre ut idag. Idag ska jag dit igen. Det kändes mycket bättre när någon annan gjorde allt åt mig, men ja mår lite illa och så efteråt ändå.
    Jag vet inte om ja kommer behöva byta slangen, eller katetern som det heter. Jag var i vecka 29 (28 + 3) när ja satte in den, och de sa att den kan sitta upp till 5 månader. Så ja hoppas på att den får va kvar där. Hur har de sagt till dig?
    Nej jag har inte hört något alls om igångsättning. Jag mår ju bra i övrigt, och det känns okej nu efteråt med allt. Jag har beräknad bf 12 april. Så det är bara 10 veckor kvar ca. När har du beräknad bf? Och har de sagt att du kommer bli igångsatt? Varför det isåfall? Ja vill helst inte det.. hoppas det får komma naturligt.
    Du kan fråga mig vad som helst, kan ja svara så gör ja det :)
    Jag skrev om det här just av den anledningen, att ja själv inte hittade så mycket om det, och då tänkte ja att om ja delar med mig av min story, så kan andra iallafall läsa något om det, om de kanske är med om samma sak! Och det gjorde ju du tillexempel ;)

• Charmed92

Känns skönt att någon mer har varit med om samma sak. Jag visste inte ens att de här kunde hända eller vad hydronefros var när dom sa de på förlossningen. Till mig sa dom att den ska bytas ca var 8:de vecka så jag har fått tid för kateterbyte den 23 och tydligen ska de göra väldigt ont.. så om den får stanna kvar vid bytet så ska jag byta igen i v 39 och de vill dom helst undvika så till mig sa dom att dom helst vill att barnet ska komma före. Så de fanns en möjlighet till igångsättning. Men som sagt dom ska se om hydronefrosen har gett med sig vid bytet och då kanske den ryker men enligt dom så låter de inte troligt. Utan jag ska räkna med hela graviditeten. Jag är i v 28 (27+6) idag och är beräknad till den 26/4 så 2v efter dig. Jag ville inte ens prova att byta förbanden själv utan jag går till VC 2ggr/vecka för byte just för att då kan jag känna mig trygg att någon fort kan upptäcka ev inflammation eller liknande. Jag har haft väldiga problem med smärta runt såret till och med åkt in på akuten med de men dom trodde bara att ja fejkade för att få ta bort den.. men i alla fall nu har jag ätit färdigt min pencilinkur mot UVI som bara visade på odlingen direkt från njuren och smärtan är borta :D eller lite ömt och sliter gör de ju men de är helt underbart! Jag kan verkligen rekommendera att du ber dom göra odlingar direkt från njuren nån gång ibland just för att de kanske inte visar i ditt vanliga urin. :) Jag blöder också fortfarande om jag anstränger mig så de är nog nått som man får leva med, jag har dock klarat mig från att få stopp i katetern vilket känns skönt :) En gång hade de blivit ett veck på slangen så att de började läka på sidan om slangen vilket var läskigt men de var tydligen vanligt fick ja veta sen.

Jag hade samma problem som du när de gällde info, jag fick ingen info bara att ja kunde ju gå till VC för byte. Och min VC var som stora frågetecken och hade ingen aning om vad dom skulle göra men de löste sig iaf :)

Hur reagerar du på plåsterna? jag har fått världens klåda och utslag av dom så jag äter Tavegyle mot de. Byter din VC inte den korta slangen som är genomskinlig som går från katetern till kopplingen vid påsen? De gör jag iaf 1gång/vecka. Påsen byter jag själv. :)

• Charmed92

Glömde fråga om dom informerade dig någonting om att när man precis satt in den eller egentligen jämt men speciellt i början att de är jätte viktigt att dricka ca 2L vatten? Tänkte när du fick stopp i slangen så fort :)

• mammie

Vi kanske har lite olika typ av kateter?! för min kan sitta i flera månader, ja tror det var upp till 5 månader. Så ja kommer klara mig förbi förlossningen, och antagligen inte behöva göra något byte. Men ja förstår att de kanske inte vill byta där i din sista graviditetsvecka. Hoppas att det går bra ändå för dig! Och att du slipper bytet och smärtan!

Påsen byter ja själv 1 gång/vecka, och den genomskinliga slangen som sitter ner till påsen, den sitter fast, så den följer med i bytet. bara att ta bort och koppla på en ny :)
    Däremot så är det en koppling som sitter mellan katetern och den genomskinliga slangen som är i vitt gummi. Den ska tydligen också bytas, men den får min distriktssköterska inte tag på. Så vi jagar efter "reservdelar" så att allt ska vara bra. Fy tusan! jobbigt det här ;) haha.

Nej, de sa inget om att dricka mycket vatten. Kanske var därför det blev stopp? ingen aning. Men nu drickar ja rätt mycket faktiskt! Försöker ha med mig en vattenflaska hela tiden. Bebisen verkar ha vänt sig där inne i magen nu, å ligger med huvudet nedåt, och det känns kan ja lova. Ja är kissnödig hela tiden! Å det trycker verkligen på nedåt.

Jag tog med mig en väninna sist ja  var på vc, som är sjuksköterska. Hon erbjöd sig att följa med och titta hur man lägger om det här, och så kan jag åka hem till henne och göra det sen :) Å då får man fika också ;) haha. Så ikväll ska ja dit, och göra ett byte med hennes hjälp!

Hur täcker du ditt förband när du ska duscha och så? Det tycker jag e skitjobbigt!!! Vill ju inte att kompressen ska bli blöt. För då måste ja byta den själv, å det vill ja ju inte. nu har vi testat lite olika metoder, men det som funkade bra här senast, var en likadan kompress som ja har, fast i plast, och så fick vi sätta dubbla omlott, så de skulle täcka runt kanterna med nån centimeter utanför den vanliga.
    Blev inte alls blött iallafall :)

• Charmed92

Jag har en nefrostomikateter men de kan ju faktiskt vara så att de är olika i olika landsting hur man väljer att göra med byten :)

Kan tänka mig att din kateter slammade igen pga av levrat blod och för lite vatten drickande då, för dom sa till mig att de är jätte viktigt speciellt i början :) fick hem ett papper och där står de minst 1,5L vatten, i början var ja noga med de men sen har ja blivit för lat haha. Jag tror om man håller koll hur slangen ser ut så är de nog inte hela världen. Så fort att jag ser att de börjar se grumligt och "skitigt" ut så dricker ja några glas vatten sen är de lugnt sen :)

De där med den lilla slangen som byts, de har min VC också haft problem med.. suck.. "vilken typ ska du ha?" jamen inte vet ja väl..
    Jag hade först ingen aning om att man skulle byta den också, men så här i  efterhand är jag glad att man gör de för efter en vecka så är min oftast väldigt grumlig och skitig i så de kan nog lätt bli stopp om man inte byter den.
    Vilken tur du har som har någon som kan hjälpa dig med bytena, var glad! Varje gång jag byter på VC så är dom så grymt hårdhänta att oftast när jag går där ifrån så har jag så ont i sticket/njuren att jag vill bara gråta och de håller i sig i två dagar ibland... Så var rädd om din hjälp ;)

Kom på de där med att du tyckte de var obehagligt med att se slangen "gå in och ut" eftersom jag själv inte byter de så ser jag ju de inte men min pojkvän har sett de och han tycker de är jätte äckligt haha
    "man blir ju illamående av att titta på de" haha :)

Och duschen ja.. de är ett evigt problem.. ja måste planera innan jag ska duscha. Jag har bett om stora "plåster" på VC som jag lägger över eftersom ja inte kan byta om de blir blött. De är ett stort genomskinligt ark, nästan ett A4 stort med klister över hela. De klipper jag i två delar och lägger först en kompress över plåsterna så att dom inte följer med när ja tar bort arket. Så då lägger jag sen bara på ett halvt ark över plåstret med slangen och sen ett halvt över kopplingsförbandet:) de över kopplingen brukar bli blött iaf men de hindrar de iaf från att bli dyngsurt. Men jag måste alltid ha hjälp att göra mig i ordning för dusch.. de är inget som går att göra impulsivt. De är nog de som ja kan tycka är mest besvärligt faktiskt :) Sen lägger jag då påsen i en plastpåse som ja hänger på en krok när ja duschar. Hur gör du med påsen? tar du bort den? vet att vissa gör de men till mig sa dom att inte göra de.

Kan då säga att var glad om du slipper göra ett byte för de ska tydligen göra väldigt ont!
    Så var rädd om dig och drick mycket vatten! :) Har hört många som har fastnad och slitit lös katetern så jag har gjort så att jag har satt en bred tejp (hudvänlig) över den blåa från njuren så att om jag fastnar med pås-slangen så håller sig slangen still. Plus att risken att fastna med njurslangen minskar grymt mycket :)
    Ett litet smart tips bara så man slipper tänka på slangen :)

Hoppas de löser sig med kopplingsslangen, att ni hittar rätt :) du får be dom fixa de snabbt så att du inte står där en dag med igenslammad slang bara för att dom inte har bytt den!

Svar på tråden Förstorad njure - ont ont ont!