• Wierdo

Svarta larver - vad är detta för något? HJÄAELP!

För några veckor sedan satt vår son tillsammans med oss och åt i sin "Antilop"-matstol och jag såg då att det låg något svart, ca. 1 cm lång, grej på brickan. Tillslut började denna svarta grej röra sig! Insåg snabbt att det var en larv. Jag mosade den hastigt och blev nojig över att det skulle finnas fler. Jag letade och letade men hittade ingenting tills idag. Skulle storstäda och rensa bland kablarna vid våra förstärkare vid tvn. Då hittade jag 5 st!

Vad kan detta vara för typ av larv? Jag är ju så äcklad.

När man petar på dom så kryper dom ihop till runda bollar och ligger helt still. Annars så rör de sig som maskar ungefär. Smala, ca 1 cm långa och 1 mm breda.

• Svar på tråden Svarta larver - vad är detta för något? HJÄAELP!
  • Pickeli

Kan du lägga upp en bild?

hade den päls eller var det som en liten svart daggmask typ?

Google it!
  • Pickeli

Det var inte som en tusenfoting typ?

Google it!
  • JennyL88

Ring Anticimex... Finns ingen anledning att vänta!!
    Har du hel villaförsäkring så kostar det troligtvis ingenting.
    Lycka till!

• tii

Jag tror också på pälsängrar. Jag har också haft problem med dom. Det finns ofta i gamla hus, och jag hittar då och då längs med listerna.
    Dom är skitäckliga.

Så länge det inte är så många kan du nog bara ta ett papper och spola ner i toaletten. (dammsug INTE upp dom, då de förökar sig i dammsugaren) 

Tänk på att städa ofta och inte ha kläder och sånt på golvet, då de äter damm och textil.   

Har du jättemånga får du kontakta anticimex.    

• ViolinaX

Jag tänkte också genast på pälsängrar - trevliga små "husdjur" vars larver gillar att tugga på ens finaste kläder och mattor Rynkar på näsan

Förklara alltså inte bara krig mot larverna utan även mot deras föräldrar: pytte små skalbaggar!!!
  • Wierdo

Tack så jättemycket. Sökte på Pälsängrar och fick upp en bild på precis den larven som ligger på ett papper här framför mig. Ringde nyss till anticimex och de kommer antingen imorgon eller i början på nästa vecka.

Fy vad äckligttttt!!!

• Wierdo

Är de väldigt svåra att bli av med (för er som har haft dom)?

• JennyL88

Det kan de vara.. de sanera och sen måste du tvätta alla textiler du har överallt efter det.
    Sen är det bara och hoppas på att de inte kommer tillbaka.

Svar på tråden Svarta larver - vad är detta för något? HJÄAELP!