Ni som varvar amning med ersättning, hur fungerar det?
Hej,
Jag funderar på att snart börja ge min lilla tjej lite ersättning ibland men vet inte hur det kommer påverka amningen eller hur det kommer påverka lilltjejen.
Anledningen är att min bebis äter jätteofta och jag hinner nästan aldrig göra nåt på egen hand eftersom det sällan går MAX 2 timmar mellan amningarna. Jag vet inte om jag känner för att börja pumpa, tycker det verkar så omständigt att hålla på med, jag skulle inte göra annat än mata eller pumpa... Den andra orsaken är att jag hellre matar med flaska om jag är ute på fik eller hemma hos nån eller så, är inte jättebekväm med att amma in public..
Så alternativet är ju ersättning. Jag skulle då till en början kanske ge henne ersättning ett par ggr per dag, och sen efter några veckor utöka för att till slut helt övergå till enbart ersättning när hon är 4-5 månader kanske. Hon är drygt 6 veckor gammal. Jag vill ju att hon får bröstmjölken ett tag till eftersom jag ändå har mjölk. (Jag har inte jättemycket mjölk för jag läcker inte massor)
Tror ni detta skulle funka? Eller tror ni det skulle bli problem med amningen på nåt sätt eller lillans mage?
Jag kan tillägga att vi har gett henne ersättning vid 2 tillfällen o det har inte blivit nåt problem med vare sig mage eller att amningen strulade efteråt. Hon tar både flaska och bröstet fint.
Tar tacksamt emot era råd o erfarenheter gällande detta!