• edem

Ni som varvar amning med ersättning, hur fungerar det?

Hej,

Jag funderar på att snart börja ge min lilla tjej lite ersättning ibland men vet inte hur det kommer påverka amningen eller hur det kommer påverka lilltjejen.
    Anledningen är att min bebis äter jätteofta och jag hinner nästan aldrig göra nåt på egen hand eftersom det sällan går MAX 2 timmar mellan amningarna. Jag vet inte om jag känner för att börja pumpa, tycker det verkar så omständigt att hålla på med, jag skulle inte göra annat än mata eller pumpa... Den andra orsaken är att jag hellre matar med flaska om jag är ute på fik eller hemma hos nån eller så, är inte jättebekväm med att amma in public..
    Så alternativet är ju ersättning. Jag skulle då till en början kanske ge henne ersättning ett par ggr per dag, och sen efter några veckor utöka för att till slut helt övergå till enbart ersättning när hon är 4-5 månader kanske. Hon är drygt 6 veckor gammal. Jag vill ju att hon får bröstmjölken ett tag till eftersom jag ändå har mjölk. (Jag har inte jättemycket mjölk för jag läcker inte massor)
    Tror ni detta skulle funka? Eller tror ni det skulle bli problem med amningen på nåt sätt eller lillans mage?
    Jag kan tillägga att vi har gett henne ersättning vid 2 tillfällen o det har inte blivit nåt problem med vare sig mage eller att amningen strulade efteråt. Hon tar både flaska och bröstet fint.

Tar tacksamt emot era råd o erfarenheter gällande detta!

• Svar på tråden Ni som varvar amning med ersättning, hur fungerar det?
  • Emmyl

Är hon bara 6 veckor gammal så är det inget ovanligt att amma så ofta, Dessutom kommer de ganska ofta in i tillväxtprerioder då det ammar mer för att öka mjölkmängden. Ju äldre hon blir ju längre kommer det att bli mellan ammningstillfällena, och dessto mer rutin kommer ni att få.

Börjar man ge ersättning störs denna "tillverkning" av mjölk, och risken är att ammningen "dör ut" då mindre och mindre ammning kräver mer och mer ersättning. Dessutom är det vanligt att barn som vänjer sig att dricka ut flsak inte vill ha bröstet längre, då det är lättare att få i sig mat via flaska, och blir otåliga när de ska amma och det tar längre tid och kräver mer jobb.

Jag avråder inte från ersättning, men var medveten om att mjölkproduktionen kan minska, eller försvinna, rätt så snart.

Att du inte läcker betyder inte att du inte har lite mjölk.

Har du svårt att amma offentligt är mitt tips att man kan man antingen gå undan, eller lägga över en tunn filt eller scarf.

Vi började ge ersättning till vårt första barn då han aldrig verkade nöjd, och hade det varit nu hade jag försökt längre och mer.

Lycka till med vad du än beslutar dig för!

• Snow Crash

Vi började också varva med flaska och ersättning ganska tidigt, bl a eftersom BVC inte tyckte att mjölken kom igång och lilltrollet ökade i vikt tillräckligt fort. Till en början tyckte jag inte att det inverkade så mycket på amningen - han fick flaska 2-3 ggr/dag - men efter bara någon vecka började han vägra amning och ville bara ha flaska.

Jag har definitivt inget "moraliskt" emot flaskmatning, och min son mår jättebra, men jag tycker det är skitjobbigt att alltid behöva köpa hem, diska flaskor, värma vatten, blanda, diska flaskor, se till att ha allting med sig om man ska ut... Nu vid 4 mån äter han nämligen fortfarande med 1½ - 2 timmars mellanrum, så det är nästan som att amma, fast dyrare och med disk istället.

Sen vet jag ju att jag är så här negativ just för att flaskmatningen för oss inte var ett frivilligt val. Hade jag inte tyckt att amningen kändes bra och slutat frivilligt, så hade det nog varit helt annorlunda.

Jag försökte också pumpa för att öka på produktionen lite, men det gick inte alls; kom inte ut en droppe. Men nu håller jag på att lära mig handmjölka, så att han kan få i sig den lilla mjölk jag faktiskt har. Jag mjölkar ur i en liten skål och häller antingen i hans ersättning, eller så dricker han direkt ur skålen.

Det kanske skulle funka om du ammade när ni är hemma, men gav flaska om ni är ute?

Hoppas det löser sig, hur du än gör!

• Emmyl
    Snow Crash skrev 2012-01-26 12:30:16 följande:
    Vi började också varva med flaska och ersättning ganska tidigt, bl a eftersom BVC inte tyckte att mjölken kom igång och lilltrollet ökade i vikt tillräckligt fort. Till en början tyckte jag inte att det inverkade så mycket på amningen - han fick flaska 2-3 ggr/dag - men efter bara någon vecka började han vägra amning och ville bara ha flaska.

Jag har definitivt inget "moraliskt" emot flaskmatning, och min son mår jättebra, men jag tycker det är skitjobbigt att alltid behöva köpa hem, diska flaskor, värma vatten, blanda, diska flaskor, se till att ha allting med sig om man ska ut... Nu vid 4 mån äter han nämligen fortfarande med 1½ - 2 timmars mellanrum, så det är nästan som att amma, fast dyrare och med disk istället.

Sen vet jag ju att jag är så här negativ just för att flaskmatningen för oss inte var ett frivilligt val. Hade jag inte tyckt att amningen kändes bra och slutat frivilligt, så hade det nog varit helt annorlunda.

Jag försökte också pumpa för att öka på produktionen lite, men det gick inte alls; kom inte ut en droppe. Men nu håller jag på att lära mig handmjölka, så att han kan få i sig den lilla mjölk jag faktiskt har. Jag mjölkar ur i en liten skål och häller antingen i hans ersättning, eller så dricker han direkt ur skålen.

Det kanske skulle funka om du ammade när ni är hemma, men gav flaska om ni är ute?

Hoppas det löser sig, hur du än gör!
    Ja, vårt första barn åt lika ofta också, trots flaskmatning.
  • edem

Okej, tack för era råd! Får se hur jag gör, kör på med amning ett tag till.. Börjar bli lite trött samt på kvällarna nu, hon vill äta två gånger i timmen, somnar tillfälligt efteråt o vill äta direkt när hon vaknar.. Som hon inte blir nöjd. Det har hållt på 3-4 kvällar nu o var likadant ett par kvällar/nätter förra veckan. Antar att det är tillväxtperioder men det är jobbigt o tycker synd om lillan som inte verkar bli mätt... Igår kväll gav vi ersättning till slut när jag var så himla trött o bara behövde få sova lite. o då somnade hon sen (drack 65ml av ersättningen) o sov i över 2 timmar... Det är egentligen inte orsaken till att jag funderade på att varva med ersättning, men det kanske blir en orsak om det fortsätter!

• Hs78

Vi började med ersättning på kvällen ganska tidigt han va bara någon vecka ångrat det inte han har i princip sovit bra varje natt han är 4mån nu, har inga problem o ge bröstet vid andra tider på dygnet, men vi kanske har haft tur

• Krake

Pumpning måste inte vara bökigt. Jag har samlat lite tips om det på min presentation om du vill kolla.

Vi gav ersättning ibland också, och hade inga problem med det. Det tog 2-3 gånger innan han accepterade det, men sen tyckte han det var godare än bröstmjölken t o m (slukade den fortare). 

• glenda

Jag borjade ge flaska med pumpad mjolk nar Winston var nga veckor, borjade kopa ersattning nar jag inte kunde pumpa langre (for att han borjade ata mer och oftare) for att jag inte kande for att amma bland folk. Eller - ibland gor jag det och ibland inte. Nu ar han 3.5 manader och far hogst ett par flaskor ersattning per vecka, det funkar for oss.  

• MiaElisabet76

Medela har flaskor med napp som ska efterlikna bröstet för att förenkla amning kombinerat med flaskmatning.

• Zaarah1984

Vår dotter är sex veckor och jag ammar men hon får ersättning när vi är iväg och ibland på kvällen för att hon ska bli ordentligt mätt, känner att mjölken inte riktigt räcker till. Hon ammar fortfarande bra men tycker hon ibland är lite slarvig när hon ska ta tag i bröstet. Så hur bra det funkar att varva amningen och flaska är nog väldigt olika.

• Shams
    ElsasMum skrev 2012-01-26 20:55:51 följande:
    Okej, tack för era råd! Får se hur jag gör, kör på med amning ett tag till.. Börjar bli lite trött samt på kvällarna nu, hon vill äta två gånger i timmen, somnar tillfälligt efteråt o vill äta direkt när hon vaknar.. Som hon inte blir nöjd. Det har hållt på 3-4 kvällar nu o var likadant ett par kvällar/nätter förra veckan. Antar att det är tillväxtperioder men det är jobbigt o tycker synd om lillan som inte verkar bli mätt... Igår kväll gav vi ersättning till slut när jag var så himla trött o bara behövde få sova lite. o då somnade hon sen (drack 65ml av ersättningen) o sov i över 2 timmar... Det är egentligen inte orsaken till att jag funderade på att varva med ersättning, men det kanske blir en orsak om det fortsätter!
    Jag måste säga att jag håller med flera av ovanstående, min dotter är snart 6 månader och jag började ge henne ersättning som tillägg eftersom hon inte blev mätt för ca 1 månad sedan. I början fick hon bara 1 flaska på kvällen för att hon skulle sova längre. 
    Men jag vet att jag höll på att bli tokig i perioder för det kändes som  om jag hade henne vid bröstet jämt! Det är så och vid så tidigt som 6 veckor har man kanske inte riktigt vant sig vid livet som levande mjölkkossa (om man nånsin gör det) men det blir bättre och lättare!
    Så länge hon ökar i vikt som hon ska så kan du lita på att hon får i sig det hon behöver även om hon äter ofta. Ersättning blir de ju mättare av och sover längre men de får också lättare förstoppning te.x och du har du en liten bebis som inte sover pga ont i magen ist!
     När min dotter var ca 8 veckor var jag tvungen att gå till tandläkaren så då köpte jag en riktigt bra bröstpump (Philips avent manuell) och det har jag aldrig ångrat, efter att ha pumpat några gånger kunde jag enkelt pumpa ur 125 ml på 5 min! Pumpade lite varje dag och frös in så att det alltid fanns tillgängligt om man ville gå ut (inte heller fan av att amma in public ;) eller om min man skulle va hemma med henne. Har fortfarande påsar kvar i frysen som jag använt när jag blandat hennes smakportioner. En bröstpump blir mindre krångel än ersättning som ska blandas, svalna (innan dess har ungen blivit tokig) och det skall diskas ur flaskor osv. Förstår att det kan verka bekvämt med flaska men se till att den innehåller bröstmjölk isf om du har möjlighet och ge det nån månad till, din situation är inte unik, det är så det funkar för de flesta!
    Lycka till! 
Svar på tråden Ni som varvar amning med ersättning, hur fungerar det?