• Anonym

Vikt och längd 1 åring

Hej!

Min dotter är 1 år och 1 dag. Vägde henne på öppna förskolan idag.

Vikt 9570 gram och längd 79-80 cm.

När hon var 7 månader och 20 dagar var hon:

Vikt 9015 och längd 70 cm

Alltså på nästan 4,5 månad så har hon gått upp 545 gram och vuxit 9-10 cm.

Under denna period har jag vägt henne några gånger på öppna förskolan och då har hon vissa perioder på ca 10 dagar gått ner litegrann, stått helt still i vikt eller ökat lite för att sedan kanske öka mycket (100 g på en vecka) vissa gånger.

Jag vägde henne för 10 dagar senast och då vägde hon 30 gram mer än vad hon gjorde idag. Jag förstår ju givetvis att vikten varierar pga när man ätit och så vidare.     

Har pratat med bvc några gånger under denna tid men de tycker inte att det är något konstigt med hennes vikt och det är det säkert inte. Men jag kan ändå inte släppa att hon har gått upp så pass lite under lång tid. Hon växer ju på längden och det är ju jättebra eftersom jag vet att det innebär att hon får i sig så pass mycket mat så hon klarar av att växa. Men hon har samtidigt frångått sin viktkurva och ökat en längdkurva till på längden. 

För hennes längd så borde hon väl väga mera? Hon väger ju under medelvikten och är 2 kurvor över medellängden. Borde inte längre barn väga mer än medelvikten? När bör jag bli orolig?                    

• Svar på tråden Vikt och längd 1 åring
  • BVCsköterska Carmen

Hej!

Vikten tycker jag inte är så konstigt att den enbart gått upp till 9,570.
    Nu rör hon på sig mycket mer och kommer att lägga sig i sin egna kanal.

Däremot tycker jag att ni kollar upp längden igen.
    Hon mätte enbart 70 cm vid ca: 8 mån. ålder och nu 79-80????

Det förundrar mig.  Hur långa är ni föräldrar, hur lång förväntas hon att bli?
    Föreslår att ni kollar upp längden igen på er BVC.

Upplevs hon mager? Allmäntillstådet??

Kan tyvärr inte säga mer i nuläget.

Vänligen Carmen

• Anonym

Tack för ditt svar.

Dottern var 75 cm lång på 10 månaders kollen på bvc.

Hon har en lång pappa, 190 cm, men en kort mamma på 165 cm. Hon upplevs lång. Hon har vuxit ur alla byxor i storlek 80 på längden men det är stora i midjan. Långa ben.

Tycker du att det är konstigt att hon vuxit så mycket på längden?  

Det som gör mig fundersam är att alla säger; Så fort de lär sig gå så stannar det helt i vikt. Men .. min dotter har inte lärt sig att gå ännu. (men på riktigt god väg) Hon var sen att krypa, 10 månader, men ålade runt innan. Men hennes viktuppgång klinga ju av redan vid 7,5 månad. Min funderinger är, hur blir det när hon lär sig att gå, kommer hon gå upp någonting alls då? Eller gå ner?

Nej, jag upplever henne inte som för mager och hon är vanligtvsi pigg. Men hon har haft och har perioder av ont i magen. Det krruar och hom spänner sig och blir ledsen. Hon har haft problem hela livet med magen mer eller mindre. Vid 2 månader kolik, sen diarrer, kräkningar i fler perioder och under några dagar (inte vanliga kräkningar som kan komma upp vid rap eller driekt efter mat), bubbig krurrande mage, hård i magen. Men samtidigt är det väl normalt att magen ska vänja sig vid mat i olika former så det kanske ska vara så. 

Men rent allmänt så är hon en pigg och energisk tjej. Så man kanske inte borde vara orolig. JAg har nog för många kompisar som har bebisar eller har haft bebisar som är så där goa och knubbiga.

/Linda     

Svar på tråden Vikt och längd 1 åring