Vikt och längd 1 åring
Hej!
Min dotter är 1 år och 1 dag. Vägde henne på öppna förskolan idag.
Vikt 9570 gram och längd 79-80 cm.
När hon var 7 månader och 20 dagar var hon:
Vikt 9015 och längd 70 cm
Alltså på nästan 4,5 månad så har hon gått upp 545 gram och vuxit 9-10 cm.
Under denna period har jag vägt henne några gånger på öppna förskolan och då har hon vissa perioder på ca 10 dagar gått ner litegrann, stått helt still i vikt eller ökat lite för att sedan kanske öka mycket (100 g på en vecka) vissa gånger.
Jag vägde henne för 10 dagar senast och då vägde hon 30 gram mer än vad hon gjorde idag. Jag förstår ju givetvis att vikten varierar pga när man ätit och så vidare.
Har pratat med bvc några gånger under denna tid men de tycker inte att det är något konstigt med hennes vikt och det är det säkert inte. Men jag kan ändå inte släppa att hon har gått upp så pass lite under lång tid. Hon växer ju på längden och det är ju jättebra eftersom jag vet att det innebär att hon får i sig så pass mycket mat så hon klarar av att växa. Men hon har samtidigt frångått sin viktkurva och ökat en längdkurva till på längden.
För hennes längd så borde hon väl väga mera? Hon väger ju under medelvikten och är 2 kurvor över medellängden. Borde inte längre barn väga mer än medelvikten? När bör jag bli orolig?