Inlägg från: Lenora |Visa alla inlägg
  • Lenora

Vad tycker ni om Lidl?

Jag är inte förtjust, det är ingen trevlig upplevelse att handla där. Visst är mycket där billigare men för mig är det svårt att få till en hel matkasse med allt vi behöver.

Det fanns ett Lidl intill en vanlig matvaruaffär inte så långt från där vi bodde tidigare och då hände det att vi köpte vissa basvaror där och sedan till den andra för huvuddelen. 

• Lenora
    momalolinon skrev 2012-01-26 23:52:44 följande:

Jag arbetade i den första butiken som öppnade här i sverige i Bålsta..snacka om mass hysteri de första veckorna..haha och vad galna folk var över kassa systemet.. Å vad mycket skit man fick när man satt i kassan för det.Nu har de ju ändrat det till "normala" kassor på många ställen för svenskar klarade inte av systemet..hehe! Jag har inget att klaga direkt på när det gäller Lidl varken som föredetta personal eller kund..tycker man inte om vissa tyska varor är det inte mer konstigt än att man inte gillar vissa svenska varor... håller med om att de absolut har goda korvar =)

Va? Har de normala kassor i de svenska Lidl?
  • Lenora
    Rocket Mania skrev 2012-01-27 00:50:53 följande:
    Vad var det för kassor då?

Vi handlar inte på Lidl. Har aldrig gjort. Kommer aldrig att göra.
    I England har de kassor på Lidl med en minimal del efter det gått igenom kassan, tanken är att man bara ska slänga det i vagnen och sedan gå åt sidan och packa varorna.
  • Lenora
    momalolinon skrev 2012-01-27 15:09:46 följande:
    Ja det var ju sånna i början..jag kan förstå tanken bakom det systemet eftersom jag var med vid nyöppningen och det var så fruktansvärt mycket folk..då gick det undan i köerna eftersom man också fick lära sig att scanna allt i en hejdundrandes fart..  fick man också kunderna att göra som det var tänkt efter scanningen blev det inget stopp i kön för att folk inte hann packa ner alla sina varor (som det ofta kan bli i ett vanligt kassa system)..packa fick de sen göra vid en låååååång bänk vid föntret. MEN.. sen all uppståndelse lagt sig å det inte var mass invardering av folk utan ganska så lungt i butiken mestadels så håller jag helt med om att kassorna inte kändes så optimala för kundens del..antar att det är mer folk som handlar på Lidl i tyskland, så där fungerar säker  kassa systemet. =)
    Det var intressant!

Systemet fungerar väl egentligen på Lidl här i England, även om det är långa köer går det fort som bara den. Som kund är det en av anledningarna till att jag inte tycker om det, men andra Lidlkunder här verkar ha köpt systemet. 
  • Lenora
    Wittra skrev 2012-01-27 21:13:36 följande:
    så först åkte varorna förbi kassörskan och sen packade man ned allt i vagnen för att sedan packa upp allt på en bänk längre bor? Det låter som onödligt många moment? Vad är så fel med att kassörskan slår in varorna och sen packar man dem i påsarna?
    Allt ska gå så fort som möjligt så att de kan spara pengar på personal och erbjuda varorna billigare.

För mig känns det stressigt när de i stort sett kastar varorna åt en och man måste slänga ner dem i vagnen så fort man bara kan. 
  • Lenora
    Tilly skrev 2012-01-27 23:56:33 följande:
    Ja det är en skröna som verkligen bitit sig fast (jobbar på lidl)
    Det enda jag har hört ryktesvägen är att cheferna har en oerhörd press på sig och att de får en stor summa pengar i årslön men sedan måste betala ut löner till personal från det så ju mer personal, desto mindre lön.
  • Lenora
    Tilly skrev 2012-01-28 00:06:05 följande:
    Det har bytts minst 1 kassa i alla lidlbutiker i hela sverige. Många butiker fick alla sina kassor bytta vissa bara några. Så jag nu är det mestadels normala kassor.
    Jag skulle nog ge Lidl mer chans ifall det var så även där jag bor (i utlandet), jag blir så himla stressad av att handla där.
  • Lenora
    Tilly skrev 2012-01-28 00:10:58 följande:
    Lidl gynnar tex Falköpingsmejeri som är ett litet mejeri i jämförelse med tex Arla. Lidl gynnar även ett litet korvföretag i Sävsjö som heter Lulles, de är ensama om o få leverera cognac medwurst till lidl. Lidl har mängder med artilkar från Södergården som är ett svenskt företag m.m. Så man kan välja o handla vissa saker på Lidl som hjälper svenska företag. Ju mer som köps av dessa produkter ju mer tar lidl in från dem.
    Vill bara lägga till att även här i England har jag hittat vissa svenska produkter på Lidl, som till exempel bearnaisesås och någon svensk ost, vilket annars är svårt att få tag på här.
Svar på tråden Vad tycker ni om Lidl?