spädbarn i sittposition?
jag undrar hur många låter sin bebis (under 6 månader) sitta med STÖD alltså att ni håller bebisen i knät. när är det lämpligt ha ett spädbarn i sittläge tycker ni?
jag undrar hur många låter sin bebis (under 6 månader) sitta med STÖD alltså att ni håller bebisen i knät. när är det lämpligt ha ett spädbarn i sittläge tycker ni?
Gjorde det då och då från typ 3-4 månader. Han ville helt enkelt se sig om i världen då. :)
Min dotter ville inget annat än att sitta från 2-3 månader och då fick hon göra det. Helt okej enligt BVC. När hon blev trött så sa hon ifrån :)
Tycker lilltjejen har suttit i våra knän sedan 2-3 månader. Det verkade som ett bättre alternativ att låta henne göra det än att hålla en illvrålande, liggande bebis... vad skulle problemet vara med det?
Dottern är tre månader och hon sitter upp i knät med stöd och har gjort så någon månad. Hon har varit stabil sen födseln, så det har inte varit några problem.
Sonen vägrade nått annat än att sitta i famnen från ca 1½ månads ålder. BVC sa det var helt ok så länge han satt i knät och inte typ på en stol.
Svårt att säga eftersom dottern "satt" upp i vår famn redan på BB. Vi höll henne alltså upprätt mot oss istället för i vaggposition. Skulle gissa på att hon satt på riktigt i knät när hon var 1-2 mån. Vid 3 mån 1v satt hon själv för första gången (hon lutade sig mot händerna, det dröjde nästan 2 mån innan hon kunde lyfta bägge händerna utan att ramla)
intressant att höra :)... i mitt hemland rekommenderar man att inte ha bebisen i sittposition förrän runt 5 månader på grund av ryggen eller nått. men jag har ju sett här att man låter nyfödda sitta, så då kan de väl egentligen inte vara någon fara.
Alltså det är ju skillnad på att sitta och att sitta, det man menar är ju en upprätt sittställning i tex en stol. Det klart att det blir en skillnad för en bebis att vara upprätt i en famn och att sitta i en stel stol! Att tvinga upp ryggen i en 90 graders ställning är absolut inte bra för deras ryggar eftersom de behöver vara krökta. I famnen blir de naturligt krökta. Vi har haft våra sittandes i famnen också, det tror jag de flesta har även om de inte tänker på det. Våra har dessutom suttit i bärsjal, upprätta. Men bärsjalen tillåter ju även den ryggens naturliga krökning. Det är det som är skillnaden.
Vår 6 månaders sitter utan stöd, sen lägger hon sig när hon blir trött..
När hon satt med stöd sa hon till när hon blev trött..
nej precis, då ska man också börja med smakportioner vid 6 månader, eller ge på flaska tex mjölk och kex.. alltså det är svårt att förklara men det är som välling men det är malen kex..det brukar dem ge till bebisar där vid 4 månader som första smakportionen av annat än modersmjölk.
men jag menar sitta alltså sitta med ryggen i 90 grader, fast i knät då. så har jag sett att många håller sina spädbarn, speciellt i tv... men som sagt i mitt hemland rekomenderar man att man inte ens håller bebisen så i knät. så det är ju kul att höra hur man gör här.