Inlägg från: ViVäntarLois |Visa alla inlägg
  • ViVäntarLois

vad kan man få för bidrag?

Kanske kan din kille arbeta halvtid och vara hemma halvtid samtidigt som du går sista året på gymnasiet? En arbetsgivare får ju inte neka att man t.ex. tar ut halva dagar.

På så sätt får ni lite bättre ekonomi och du får ändå avlastning för att klara av skolan.  

• ViVäntarLois
    liinaa skrev 2012-02-11 21:20:10 följande:
    hur länge måste han jobba för att få upp sgi ?
    240 dagar på en nivå som ger en högre SGI än 180 kronor per dag. Men arbetar han heltid i 240 dagar så är det busenkelt att han får ca 80% av lönen som föräldraledig. 
  • ViVäntarLois
    deepsounds skrev 2012-02-13 04:16:02 följande:
    Jag har en fråga.
    Min karl jobbar på acord och har nu jobbat (snart) två år. Hur mycket kan han som "SGI" i månaden då eftersom han inte har någon riktig timlön?
    Eller jo de har han, men de mesta är ju baserat på acordet?
    Lönen varierar alltid varie månad, och de kan handla om en till två tusen så de är ganska mycket.
    Och ja, han är fast anställd och jobbar 100 %. 
    Jag tror att man får skicka alla papper man har på avtal, lönespec osv. så får FK göra en bedömning. Kanske har de rutiner för ackord och i så fall fyller ni väl i någon blankett, men annars när man har något ovanligt så brukar man få skicka in allt underlag och de gör en egen koll. 
  • ViVäntarLois
    liinaa skrev 2012-02-13 09:18:19 följande:
    Han har inte fast jobb utan han är avställd på timmar men han jobbar som en heltidare. Så han jobbar varje arbetsdag mån- fre
    I så fall borde det inte vara några problem för honom att få FP efter 240 dagars anställning. 
  • ViVäntarLois
    IkeaKastrull skrev 2012-02-13 09:24:21 följande:
    Vissa säger att ni inte kan få bidrag eftersom du studerar, andra är säkra på att det inte går eftersom fina föräldrar ska betala... JAG är ett levande bevis på att ni har FEL!

Soc kan göra undantag. Jag fick socialbidrag när jag var 17, mina föräldrar betalade inget. Min handläggare var väldigt tydlig med att jag skulle studera på gymnasiet med socialbidrag (blev dock sjuk). Känner flera unga föräldrar som fått bidrag när de pluggat.
    Fast det betyder ju inte att det är rätt? Mycket möjligt att soc kan göra undantag men om TS föräldrar inte själva hamnar under normer så är det väl rimligt att de fortsätter försörja sitt barn under tiden som de faktiskt har försörjningsplikt? Alternativt att TS pluggar på distans / väntar lite till med studierna under tiden som hennes pojkvän arbetar upp sin SGI. Oavsett lösning så är det väl bra att undvika soc så långt det går? I TS fall borde det ju gå utan soc med både försörjningsskyldiga föräldrar och en arbetande pappa.
Svar på tråden vad kan man få för bidrag?