• Khaleesi

Moraliskt rätt att delta i riv-dina-räkningar-tävling?

En känd radiokanal kör nu en drive där man kan vinna att få sina janauriräkningar betalda.

Är det moraliskt rätt att den som faktiskt kan betala sina januariräkningar utan större besvär deltar i en sådan tävling/utlottning?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Moraliskt rätt att delta i riv-dina-räkningar-tävling?
  • Vissla

klart man kan få delta i en tävling även om man råkar ha pengar. Även folk med "mycket" pengar kan vilja spara till annat eller vilja lägga pengarna som skulle gått till räkningar på annat.

• Butterscotch

Självklart är det moraliskt rätt att även välbärgade deltar i sådana tävling. Ska alla former av tävlingar där man kan vinna någon form av pris, och inte bara ära, annars förbehållas de som inte har så mycket ekonomiska resurser? Och var ska vi i så fall dra gränsen?

• Khaleesi

Jag tycker faktiskt att det är tvivelaktigt. Naturligtvis ska den typen av utlottningar vara tillåtna och öppna för alla, det handlar inte om det, men jag tycker ändå att det skulle kännas lite fult av mig att vinna om jag inte behövde det, medan den som "kom tvåa" kanske skulle tvingas leva på makaroner resten av månaden. Ungefär som om jag trängt mig i en kö fast jag inte hade bråttom.

• Kinya

I en tävling får alla som kvalar in tävla. Reglerna för att kvala in bestäms av den som arrangerar tävlingen och de får, mig veterligen, själv bestämma reglerna så länge de inte strider mot någon lag. Jag ser heller inga moraliska problem med att någon rik skulle vinna en sån tävling.

• Loa
    Khaleesi skrev 2012-01-27 09:54:20 följande:
    Jag tycker faktiskt att det är tvivelaktigt. Naturligtvis ska den typen av utlottningar vara tillåtna och öppna för alla, det handlar inte om det, men jag tycker ändå att det skulle kännas lite fult av mig att vinna om jag inte behövde det, medan den som "kom tvåa" kanske skulle tvingas leva på makaroner resten av månaden. Ungefär som om jag trängt mig i en kö fast jag inte hade bråttom.
    Men den som har extremt dåligt med pengar på grund av felaktiga val. Är det inte lika fel att betala de personernas räkningar isf? Då borde bara de som har det dåligt ställt på grund av orsaker som de själva inte kunnat påverka få delta i tävlingen. 

När jag hörde om den här tävlingen kan jag erkänna att jag funderade ett par varv gällande vad jag tycker om den. Men det är en tävling. Vem som helst kan vinna några tusenlappar på triss, trav, postkod etc etc. Vi lägger oss inte i vad de personerna har för ekonomisk situation för tillfället. Är det en tävling är det en tävling. Skulle det vara pengar avsatta att hjälpa fattiga Svenskar, ja då skulle det vara moraliskt fel. I det här läget skulle det vara moraliskt fel att exkludera större delen av befolkningen för att de har det för bra. 
  • Khaleesi

Det är intressant att höra era synpunkter.

• lövet2

Ja, på samma sätt som den med mycket pengar har lika stor rätt att köpa en trisslott. I bland vinner den rike och i bland den fattige. Så är det med lotteri ...

• SHAKAWKAW

Ja, vem som helst har rätt att ställa upp i en sådan här tävling. Om den rika vinner över den fattiga, so be it. Men jag hade själv inte ställt upp om jag hade nog mycket pengar för att klara mig hela månaden ut.

• Khaleesi
    SHAKAWKAW skrev 2012-01-27 10:18:56 följande:
    Ja, vem som helst har rätt att ställa upp i en sådan här tävling. Om den rika vinner över den fattiga, so be it. Men jag hade själv inte ställt upp om jag hade nog mycket pengar för att klara mig hela månaden ut.
    För att du känner att det inte riktigt känns moraliskt/etiskt/medmänskligt försvarbart? (Snälla säg ja nu så att jag inte är helt ensam om att känna så! Tyst)
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE

Det hela handlar om man har en positiv rätt att få sina räkningar betalda av någon annan eller ej. Har man inte det så kan jag inte se varför det skulle vara moraliskt fel att delta även om man har råd.

I have heard your reasons and regard them as unconvincing and inadequate. We will pass that.
Svar på tråden Moraliskt rätt att delta i riv-dina-räkningar-tävling?