• Anonym (Ledsen)

Min älskade son ryggar tillbaka?? Normalt?

Min son på snart 2 år ryggar tillbaka ibland när man säger Aj,Aj om t.ex inte lrka med spisen m.m . Han gjorde samma sak för ngn månad sen när jag sa aj,aj om att klättra på spisen. Då ryggade han tillbaks som en rädd liten hund med bortvänt ansikte,höjde händerna framför ansiktet o knep med ögonen. Det gjorde så ont i mitt hjärta för han hade samma uppsyn som mig när min far misshandlade oss. Jag frågade hans dagmamma om han blivit slagen av dom andra ( han är yngst där) men dom andra älskar honom för han är deras bebis.. Frågade gubben min men han skulle aldrig våga höja handen på sonen om inte han vill att hans egna död skulle se it som en olycka.. Jag har aldrig nånsin höjt handen då jag vet vilket helvete jag upplevde som barn!Skulle aldrig falla mig in! Efter första gångens ryggande så gjorde han inte det igen, förrän igår kväll.. Någon med erfarenhet? Jag mår så dåligt över det och tycker så synd om mitt allt! Men vad ska man göra?

• Svar på tråden Min älskade son ryggar tillbaka?? Normalt?
  • FelisConcolor

min son gör samma sak o det är ingen som har höjt näven emot honom el slagit honom, det är nog en ren reflex precis som om ngn ting faller inom synvinkeln så tar man emot det, jag förstår din oro men jag tror absolut inte att du har ngt att oroa dig för så länge det är som du säger, det är ju bra att han backar när ni säger ifrån o att han förstår att det var fel det han tänkte göra.

• Anonym (Ledsen)
    FelisConcolor skrev 2012-01-27 10:38:25 följande:
    min son gör samma sak o det är ingen som har höjt näven emot honom el slagit honom, det är nog en ren reflex precis som om ngn ting faller inom synvinkeln så tar man emot det, jag förstår din oro men jag tror absolut inte att du har ngt att oroa dig för så länge det är som du säger, det är ju bra att han backar när ni säger ifrån o att han förstår att det var fel det han tänkte göra.

Han backar inte utan böjer överkroppen åt sidan,skyddar ansiktet,ryggar. Precis som man gör innan slaget kommer :( Hoppas jag förklarar bra. Han ser rädd ut samtidigt.. Usch, hemskt att se kroppsspråket
  • Anonym (Oj, oj)

Det är inte normalt att rygga som inför slag om man aldrig upplevt slag och kränkningar.

• Stålmamma

Så har alla mina barn gjort när dom börjat förstå att ajaj betyder att hdom gjort fel dom kan även ha börjat gråta hysteriskt hjärtskärande meben men runt 3års ålder har det slutat och dom har inte lyssnat på nått istället mina barn har aldrig heller blivit slagna

• FelisConcolor

testa att säga nej på ett annat sätt än aj aj o se hur han reagerar som då, har ni haft barnvakt till honom som kan ha tagit i honom när han har gjort ngt som han inte får göra? sånt kan juoxå sätta spår, el om han har sett ngn bli slagen på tv el irl?

• Anonym (Oj, oj)

Aj, aj eller jaja är ju nonsensord utan betydelse för barnet. Använd ord som har innebörd som stopp eller nej.

• Hypnotica

Har du förklarat för honom varför man inte ska röra spisen eller klättra på stegen? För jag funderar om det är helt enkelt är så att när du säger åt honom att inte röra spisen så associerar han det till att det bränns och gör ont - därav hans reaktion?

• Anonym (Ledsen)
    FelisConcolor skrev 2012-01-27 10:58:07 följande:
    testa att säga nej på ett annat sätt än aj aj o se hur han reagerar som då, har ni haft barnvakt till honom som kan ha tagit i honom när han har gjort ngt som han inte får göra? sånt kan juoxå sätta spår, el om han har sett ngn bli slagen på tv el irl?

Vi har aldrig haft barnvakt, om han tittar på tv så är det bolibompa,händige manny. Med oss tittar vi bara på komedi om han är med. Jag säger både aj,aj. Inte och nej, nej.. Till inlägg nr3: läs ts! Vi har aldrig skadat honom fysiskt eller psykiskt. Snarare tvärtom att han får mer än andra barn då han är vårt enda barn efter 8års barnlöshet! Han är bådas(hela släktens) diamant och ögonsten. Han har däremot en vilja hårdare än sten
  • Anonym (Ledsen)
    Hypnotica skrev 2012-01-27 11:06:06 följande:
    Har du förklarat för honom varför man inte ska röra spisen eller klättra på stegen? För jag funderar om det är helt enkelt är så att när du säger åt honom att inte röra spisen så associerar han det till att det bränns och gör ont - därav hans reaktion?

Han vet att spis,ugn är varmt. Han känner om luckan är ljummen så rör han inte. Men när spisen är av så ska han klättra på ugnsluckan. Vi har alltid låsvredet på men jag vill inte att han klättrar för rätt som det är så kanske ngn platta fort är varm.
  • Hypnotica
    Anonym (Ledsen) skrev 2012-01-27 11:09:29 följande:
    Han vet att spis,ugn är varmt. Han känner om luckan är ljummen så rör han inte. Men när spisen är av så ska han klättra på ugnsluckan. Vi har alltid låsvredet på men jag vill inte att han klättrar för rätt som det är så kanske ngn platta fort är varm.
    Jag kan berätta att systersonen började i den åldern att lägga sig ner på golvet, lägga händerna över ansiktet och praktiskt taget darra så fort som någon förutom mamma eller pappa sa till honom (när han gjorde något som man inte får göra).

Han har aldrig någonsin blivit slagen. Min syster var fundersam i början över beteendet, men efter hon hade pratat med dagis, så visade det sig att hon gjorde exakt så där med.
Svar på tråden Min älskade son ryggar tillbaka?? Normalt?