• Anonym (Fundersam)

Lugna vid ilskeutbrott

Hej!

Jag och min väninna diskuterade gällande olika sätt att trösta och lugna barn som får ilskeutbrott. Vi har båda barn i snart 2 -års åldern och hon hade provat att använda sig av ditt tips med att hålla barnet mjukt men ordentligt i famnen när hennes pojke får sitt ilskeutbrott. Precis som du beskriver med att hennes armar håller ner hans och hennes ben håller ner hans. Hennes pojke blir ganska så stark och spänd i sina muskler och rätt hysterisk när han får sina ilskeutbrott. Sista gången hon provat att hålla honom så i famnen så hade han blivit lite lätt röd om benen utifrån att han försökt trycka ifrån och komma loss. Efteråt blev hon osäker om det var ett bra sätt att möta honom på. Hon höll honom väldigt kort i famnen óch såklart försvann rodnaden efteråt.

Vi samtalade om detta och funderade på om det är en bra metod när det blir de effekterna efteråt.   Är detta förenligt med  lagstiftning och barnkonvention? Min personliga åsikter har varit att erbjuda famnen när de får de hysteriska utbrotten och hjälpa barnet att lugna sig för att på sikt kunna kontrollera dessa övervädigande känslor. Men blev lite osäker när jag hörde att hennes pojke blev lite röd på benen. Hur resonerar du?

//Två fundersamma mammor

• Svar på tråden Lugna vid ilskeutbrott
  • barnpsykologen margit

Hej!
    Den metod jag beskriver handlar självklart inte om att göra barn illa vilket som du påpekar varken är förenligt med lag eller moral.
    Jag pratar om att hjälpa barnet att få kontroll över sina kroppsliga utbrott så att de inte gör illa vare sig sig själva eller någon annan. Det är ett kroppsligt sätt att hjälpa små barn att återfå sin egen kontroll och det brukar också gå ganska fort. Observera också att detta inte är en bestraffningsåtgärd. Det är ett stöd och en hjälp för barnet.
    Sedan är det ju också så att var och en sätter gränser på sitt sätt, vilket ju är både bra och tillåtet så länge man inte gör någon illa.
    Med vänlig hälsning.
    Margit Ekenbark 

Svar på tråden Lugna vid ilskeutbrott