• Paisley

Vad gör man åt ugnen??

Ahhh blir alldeles galen. Det är en massa svart fastbränt fett, kolaktigt SKIT på ugnsbotten. Har försökt i flera dagar att få bort det, med diskmedel, ugnsrengöring, stålull, skrapa. Det går bara inte. Varje gång man värmer upp ugnen börjar det ryka. Vad gör man??

• Svar på tråden Vad gör man åt ugnen??
  • äsch

Jag tycker att såna där metallbollar är bättre än stålull. Jag kalllar det för svinto, fast det heter ju något annat. Och sen är det bara att skrapa tills du tror du inte orkar längre och lite till efter det. Hehe. Med vatten och diskmedel på. Jag höll på med fyra ugngsplåtar i säkert en veckas tid. Förra hyresgästen hade inte rengjort dem så väl under sin tid här och jag trodde aldrig jag skulle få bort skiten. Men det gick, till slut.

White Trash Deluxe
  • Paisley
    äsch skrev 2012-01-27 16:49:34 följande:
    Jag tycker att såna där metallbollar är bättre än stålull. Jag kalllar det för svinto, fast det heter ju något annat. Och sen är det bara att skrapa tills du tror du inte orkar längre och lite till efter det. Hehe. Med vatten och diskmedel på. Jag höll på med fyra ugngsplåtar i säkert en veckas tid. Förra hyresgästen hade inte rengjort dem så väl under sin tid här och jag trodde aldrig jag skulle få bort skiten. Men det gick, till slut.
    Ja det är precis på det sättet jag har gjort. Har en sån där stålboll. Det blev ändå inte rent och det ryker väldigt. Inte ens med en skrapa går det bort.
  • Jenny 886

Tips på när du väl får ugnen ren. Lägg aluminium folie på botten av ugnen så slipper du rengöra den. Rinner mat över hamnar det på foliet och det är bara till att byta. så slipper man slösa massa tid och energi på att rengöra den hela tiden:)

• Atamon
    Jenny 886 skrev 2012-01-27 20:34:04 följande:
    Tips på när du väl får ugnen ren. Lägg aluminium folie på botten av ugnen så slipper du rengöra den. Rinner mat över hamnar det på foliet och det är bara till att byta. så slipper man slösa massa tid och energi på att rengöra den hela tiden:)
    Ett tips bara, man bör inte lägga aluminiumfolie på ugnsbotten eftersom det kan skada bottenytan. Av samma anledning bör man undvika att ställa kastruller/stekpannor direkt på nedre botten.
    Istället så kan man ju lägga folie mellan gallret och formen/kastrullen som man ställer in
  • Atamon
    NextUp skrev 2012-01-27 20:46:28 följande:

Frätande skum= Mr Muscle Ugn. Doften är lite obehaglig och man måste använda handskar men det fungerar verkligen, man slipper skrubba ihjäl sig. Absolut snabbast resultat. Finns bland rengöringsmedel i de flesta lite större mataffärer. www.lahega.se/showproduct.asp?prodnr=2031

Mr Muscle fungerar grymt bra!

Ett annat tips är såpa och lite vatten på botten, sedan låg temperatur så det värms upp. Brukar kunna lösa upp eländet riktigt bra! men inget slår Mr Muscle
  • Blgebo

Vanlig såpa. Gnid in hela ugnen med ett tjockt lager, och så sätt på 100grader. Låt det vara tills det börjar bubbla/koka. Då stänger man av. Sedan är det bara att torka bort - även det brända i botten. Skadar varken ugnen eller miljön.

• Paisley
    Det kan börja brinna i det också.

Jag vet inte hur det har lyckats brännas fast så mycket. Har alltid långpannan med vatten i under gallret när jag steker nåt.
  • svante79

Blgrbo har bästa tipset jag brukar gnida in plåtarna samtidigt.

• Jenny 886

Jag har alltid haft aluminium folie på botten av ugnen det vill säga då i många år och inga skador där inte:)

Svar på tråden Vad gör man åt ugnen??