• Carolineh89

Ragdoll

Skrev tidigare om mat till min lilla kisse.

Nu till en annan fråga;

Min katt är inte registrerad, eftersom kattmamman inte har stamtavla (pappan har),

kan inte jag registrera min katt då?

• Svar på tråden Ragdoll
  • nemo1

Hm, hur mycket får du betala för den? Du vet väl att utan stamtavla så räknas katten som en vanlig huskatt. Du kan ej heller försäkra den som en raskatt då den räknas som huskatt. Gissar på att du får betala 3-4000:- stämmer det? Du ska alltså inte köpa en ragdoll utan en blandras.

• nemo1

Och låt mig gissa, för dom tusenlapparna så är katten inte ens vaccinerad? Det är så tragiskt att människor lurar vanligt folk och får som att tro att dom köpt en raskatt, det borde vara förbjudet.

• Mynta

Varför har inte mamman stamtavla? Blandras, eller ligger det något annat bakom?

• Carolineh89

Jag betalade 3800:- för katten, och allt är fixat..dvs avmaskning, chippning och vaccination!

Jag är och var redan innan jag köpte katten medveten om att det räknas som huskatt. För mig är det inte ultra viktigt med stamtavla, eftersom jag bara ska ha den som sällskap, jag ska inte ställa ut den eller något.

Så eftersom den inte registrerad så räknas det som blandras eller vadå?
    Spelar ingen roll för mig egentligen.

Billigare försäkring blev det då såg jag, det var väl ett plus ;)

Jag vet riskerna med att köpa en katt utan stamtavla, kan handla om sjuk katt osv.

Men som sagt, min enda fråga var om man kunde registrera!

• VIldamary

Detta är ett fenomen jag tycker är intressant, varför betalar man så mycket för en huskatt med "ragdoll" i men för en vanlig huskatt ger man 5 kronor tassen? Och varför om man vill ha en ragdoll, varför lägger man två tre tusen till så får man en renrasig. Nu tror jag att din katt är alldeles underbar och fin och den är alldeles perfekt för dig, men jag undrar hur man tänker när man köper en katt så?

• nemo1
    VIldamary skrev 2012-01-29 03:49:27 följande:
    Detta är ett fenomen jag tycker är intressant, varför betalar man så mycket för en huskatt med "ragdoll" i men för en vanlig huskatt ger man 5 kronor tassen? Och varför om man vill ha en ragdoll, varför lägger man två tre tusen till så får man en renrasig. Nu tror jag att din katt är alldeles underbar och fin och den är alldeles perfekt för dig, men jag undrar hur man tänker när man köper en katt så?
    Det undrar jag också. För ett par tusingar till så får man en katt vars föräldrar är testade för diverse sjukdomar som är vanliga för rasen. Har ägaren avelsförbud så kan det bero på att hennes katter inte är friska, det är en stor risk du tar.
    Carolineh89 skrev 2012-01-28 23:12:23 följande:
    Jag betalade 3800:- för katten, och allt är fixat..dvs avmaskning, chippning och vaccination!

Jag är och var redan innan jag köpte katten medveten om att det räknas som huskatt. För mig är det inte ultra viktigt med stamtavla, eftersom jag bara ska ha den som sällskap, jag ska inte ställa ut den eller något.

Så eftersom den inte registrerad så räknas det som blandras eller vadå?
    Spelar ingen roll för mig egentligen.

Billigare försäkring blev det då såg jag, det var väl ett plus ;)

Jag vet riskerna med att köpa en katt utan stamtavla, kan handla om sjuk katt osv.

Men som sagt, min enda fråga var om man kunde registrera!
    Allt är fixat med katten skriver du, nej inte det allra viktigaste, en vetrinärundersökning och viktiga tester av föräldrarna. Chippning och vaccination går på ca 500:- resten blir oskattade oseriösa pengar för "uppfödaren" Katten är en huskatt ingenting annat, en mycket dyr sådan.

• MammaSandra1989

Men är kattungen chippad och vaccinerad så är jag rätt säker på att en veterinärundersökning på kattungen är gjord!

Svar på tråden Ragdoll