Inlägg från: Chloe01 |Visa alla inlägg
  • Chloe01

Ragdoll

Jag köpte min Ragdoll som också är oregistrerad eftersom jag köpte henne från en vanlig kontaktperson. Familjen jag köpte min ragdoll ifrån var alltså inga kattuppfödare så. Självklart vill man ställa ut katten eller bli sj uppfödare så ska man nog köpa en katt med stamtavla. Jag tycker att det inte spelar någon roll om katten har stamtavla eller ej när det gäller sjukdomar eftersom katten riskerar att bli sjuk ändå eftersom sjukdomarna förs vidare pga racen... Min ragdoll är 100 procent renrasig oavsett om hon räknas som ett husskatt på papper. Tyvärr kan folk debattera hur mycket dem vill på papper är hon en husskatt men i verkligheten är hon faktiskt en ragdoll. Föräldrarna och tidigare föräldrar är ragdoll, hon har inget fel på utseende som skulle emottsätta att hon är en ragdoll, hennes temperament är 100 ragdoll.... Jag bryr mig mer om verkligheten än ett papper eftersom min katt är en sällskapskatt och familjemedlem. Jag köpte inte henne i syftet till att födda upp en massa kattungar och följa kattförenings reglerna för att föras vidare ragdollracen till det bästa. Det är därför kattuppfödaren finns, rasen behövs följas på ett korrekt sätt och det är inte alla som är seriösa uppfödare och inte alla som vill ha detta som "hobby" Jag är inte absolut emot detta, tack vore dessa seriösa uppfödare att ragdoll finns och förs vidare :) Jag tycker bara att det inte är fel att köpa en katt som är oregistrerad om man inte tänker ställa ut den eller bli Ragdoll uppfödare :) Där fick du svar ;) Hellre köpa en ragdoll för mindre än halva priset om man inte tänker uttnjuta stamtavlans avantage.

Svar på tråden Ragdoll