Inlägg från: Omogen citron |Visa alla inlägg
  • Omogen citron

Ragdoll

Problemet med att köpa en "renrasig" katt utan stamtavla (för så ser många det) är att man främjar oseriös avel. Många med djurförbud föder upp dessa katter som Nemo säger, det är också vanligt att katten får föda hur många kullar som helst bara för att uppfödaren ska tjäna så mycket så möjligt vilket är mycket dåligt för katten. Huskattsavel är dåligt av flera andra orsaker också. Nu verkar uppfödaren av TS katt vara någorlunda vettig iaf då katten är vaccinerad och märkt. Har du fått papper på vaccineringen TS?

• Omogen citron
    nemo1 skrev 2012-01-29 10:08:08 följande:
    Det undrar jag också. För ett par tusingar till så får man en katt vars föräldrar är testade för diverse sjukdomar som är vanliga för rasen. Har ägaren avelsförbud så kan det bero på att hennes katter inte är friska, det är en stor risk du tar. Allt är fixat med katten skriver du, nej inte det allra viktigaste, en vetrinärundersökning och viktiga tester av föräldrarna. Chippning och vaccination går på ca 500:- resten blir oskattade oseriösa pengar för "uppfödaren" Katten är en huskatt ingenting annat, en mycket dyr sådan. 

Vart får man en dubbelvaccinering och chippmärkning för 500 kronor? Där jag bor (Stockholm) går det på 1150 kronor, så äter ju katten också och behöver sand, leksaker och allt annat som tillkommer under tre månader. En huskattunge kostar åtminstone 2000 kronor att föda upp (per unge alltså) Så det blir inte så hög timpeng för uppfödaren.

Priset har jag alltså inget emot, alla katter borde kosta mer. Däremot är det här dåligt av andra skäl.
Svar på tråden Ragdoll