• LillaMiss Piggy

Min 3 åring vägrar klä på sig. Jag blir galen!!!

Min tjej är jätte envis. Hon har alltid krånglat med kläder. Nu har jag tröttnat på hennes utbrott varje morgon och eftermiddag. Fast vi har kommit överens om vilka kläder som ska bäras på förskolan så ska det tjatas och gnällas och skrikas och gapas VARJE DAG 2 GGR OM DAGEN

Efter mycjet skrik och gap och jag fått på henne kläderna så kommer nästa fight med ytterkläderna. I höstas så fick hon gå i bara fleecen och känna efter. Envis som hon är så vägrade hon ta på sig mer kläder fast hon var blå om läpparna och skakade om hela kroppen. Hon skriker inte och gapar på förskolan men nästan och så tar det ca30 innan hon kommer ut.

Vet inte vad jag ska göra längre...orkar inte ha det så här

• Svar på tråden Min 3 åring vägrar klä på sig. Jag blir galen!!!
  • Emmyl

Ni kan inte göra det till en lek? Typ, vem hinner först?

Vi har också haft en sån där period, men sen var det som att vända på en hand, det försvann helt. Jag försökte lirka och leka så gott det gick, sen var det bara att klä på trots protester. Är det inte superkallt, var inte överambitiös med ytterkläderna, kanske räcker det med skor och fleece?

Massor av beröm och positiv uppmärksamhet de gånger det går, och de gånger de inte går, förska hålla sig lugn och bara göra det.

• Åskan

Min dotter krånglar också med kläder. Ett tag kunde hon va fullt påklädd o skulle just ta på sig ytterkläderna. Då skulle hon helt plötsligt byta kläder. Annars utbrott. Nu är hon inte så. Men jag låter henne själv välja vilka kläder hon ska på på dagis. Hon får ta fram dem själv från sitt skåp. Ibland kan det bli lite lustiga kombinationer, men men

• CharlieF

Jag har en treåring som alltid bråkat om ytterkläder. Alltså varje gång. Dagmamman säger att han är så duktig och tar på sig både overall och kängor själv. Men hemma blir det bara bråk och vägran.
    Jag har en ettåring också som jag måste klä på. Så varje gång vi ska ut så blir det tjafs och jag håller på att svettas ihjäl.
    Jag har inga tips utan behöver hjälp.

Att göra det till en lek funkar inte, han slutet fullständigt i vem som "hinner först".
    Och "Är det säkert att du kan själv,visa mig" funkar inte heller

• Leonel

Jag tycker att du ska låta henne välja mellan tex 2 ytterkläder, skor-jacka-mössa så hon också känner sig stolt. Jag brukar ta fram 3 mössor om min totalt vägrar att gå utan mössa eller handskar. Jag låter han välja det han tycker om, om man tvingar dem till ngt kommer det bara bli mycket bråk och strul. Min är likadan, han hatar att gå i kläder, så fort han kommer in genom ytterdörren ska han börja ta av sig byxor, kalsonger och strumpor. Jag låter honom bara göra sånt när vi är hemma, är vi hos ngn så vet han att han inte ska ta av sig. Men idag fick jag flipp, jag och han var på tjejmiddag och där ville han göra som hemma, ta av sig kläderna. Tar du av dig dem så går vi hem sa jag. Då blev han rädd och började typ lipa. Man måste hela tiden kämpa, det är jobbigt men samtidigt roligt att se att dem utvecklas

• LillaMiss Piggy

Har försökt med att resonera med henne, mutat och lekt men det slutar oftast med att jag har henne skrikandes i famnen och sätter på henne kläderna.

Hon får själv välj vilka kläder hon tar på sig men hon ska ha så LITE som möjligt. Om hon fick välja skulle det räcka med trosor och stövlar Nu är det minusgrader här så ytterkläder måste på

• Trulis78

Oj, det låter som min minsta. Vi har alltid haft problem att få på henne kläder. För oss har det hjälpt lite att helt enkelt sänka kraven och välja striderna. Dottern får välja helt själv i garderoben vad hon ska ha på sig så länge det är hyffsat adekvat för årstiden. Det blir ofta lite konstiga färgkombinationer samt randigt, prickigt och rutigt ihop men det får vara ok. Vad gäller ytterkläder så får dottern slippa klä på sig massor av kläder om vi bara ska iväg med bilen eller så. Ska hon gå ut och leka i snön har vid dock sagt att hon måste ha ordenligt på sig.

Förra vintern höll vi på i evigheter varje dag när vi skulle gå hem från förskolan eftersom hon vägrade att klä på sig ytterkläderna. Jag kunde inte tvinga på henne kläderna för fick jag i ett ben i overallen så fick ju hon ut det andra samtidigt. Till slut gav jag upp och sa vänligt men bestämt att "Nu orkar jag inte tjata mer på dig för jag blir så trött och ledsen när vi bråkar om dina kläder varje dag. Du får gå ut utan ytterkläder om du vill men du kommer att frysa och det gör ont på kroppen när man har för lite kläder när man går ut". Sen gick vi helt enkelt ut utan ytterkläder trots att det var minus tio grader. Jag tog såklart med mig dotterns ytterkläder på armen så när hon bröt ihop efter tio minuter så kunde jag snällt och vänligt klä på henne och förklara att "Det var precis det här jag menade när jag ville klä på dig. Jag hittar inte på för att jag ska få bestämma utan jag vill att du ska klä på dig för att du ska slippa frysa". Efter det har vi aldrig haft samma häftiga diskussioner om ytterkläderna igen utan bråken kan hamna på nivån halsduk eller inte halsduk och det är ju mindre illa i alla fall.

I övrigt har klädbråken blivit bättre med tiden. Dottern är nu snart fyra och det känns som att värsta treårstrotsen är över tack och lov. Hoppas det ordnar sig för er!

• cosinus

Det där är en fight jag bara inte tar.

Vill min 3-åring inte klä på sig så då åker han till dagis i pyjamas och så får han byta kläder där ist. Vill han inte klä på sig ytterkläderna ställer jag bara fram skorna och bär resten tills han ändrar sig. Idag var det -16 och han åkte hem utan ytterkläder. Jag tror han klär på sig imorgon faktiskt :)

Nu var ju bilen varm men han frös rejält ändå, ska vi inte in i en varm bil så klär jag på honom ute när han ångrar sig, det går rätt fort så här vintertid.

• daimstrut

Min tjej är precis likadan! Hon har väl hållit på i nåt år nu...hon tar av sig alla kläder så fort hon kommer innanför dörren, eventuellt får trosorna vara kvar. Dvs ska man ut igen måste man börja med innekläder först...suck...det är asjobbigt. Men skönt att det är flera som är likadana

Ibland får hon gå utan ytterkläder men då ramlar hon ju ofta och blir dyngsur och det är inte så kul att behöva byta på ungen direkt man kommer till dagis.

Overallfajten är inte kul heller, längtar till våren!

Har egentligen inga bra tips, har försökt med det mesta, ville bara bekräfta att du inte är ensam om att ha en sjukt envis klädvägrande dotter

• Smurfan08

Fröken envis vägrade ta på sig ytterkläder idag -10 grader ute. Fick gå ut i förre och stövlar. Hon hackade tänder hela vägen hem Ca 25 min men endå vägrade hon ta på sig. Folk tittade på mig och jag är säker att någon ringde soc ð?? för barnmisshandel. Bröt ihop gjorde hon när vi kom innanför dörren men jag vet inte vad jag ska göra längre suck

• stjaernfall

Jag har haft en likadan.. Hon är sååå envis när det kommer till just kläder. Det har hon vart så länge hon har kunnat visa hur hon känner.. Men nu har det blivit lite bättre. Jag har börjat göra som så att är det dagis-dag, då får hon äta frukost, sen sätter jag på barnkanalen på TVn.. Hon är ganska morgonslö, så hon tittar på TVn å går helt in i programmet, så kan jag ta på henne vad jag vill under tiden. Blir lite tjurigt när tröjan ska över huvudet, för då ser hon ju inte barnprogrammet, men sen är det bra. Kläderna är på och det är "bara" ytterkläderna kvar. Hon får välja mellan två olika jackor, två olika mössor, två olika par vantar å två olika fuskpolosar. Hon får välja och är oftast nöjd med det.. Hon har förfrysit huden på händerna en gång, så nu är hon lite noggrannare med vantar och så.. Hon lärde sin läxa den gången.. Alla andra ytterkläder har jag stoppat undan, så hon har inget annat att välja på. Fleece är det ju för kallt för, så de hänger i klädkammaren. När våren närmar sig plockar jag fram sånt, så får hon annat att välja på då. Nu har hon bara två vinterjackor att välja på, så utbudet är begränsat. Overallen är på dagis, och väl där lägger jag in hennes jacka i hennes skåp, så blir hon tvungen att ha overallen om de ska gå ut.

Lite tips i all välmening.. Hoppas ni hittar nåt sätt som funkar för er! 

• miamaria777
    stjaernfall skrev 2012-02-10 20:33:58 följande:
    Jag har haft en likadan.. Hon är sååå envis när det kommer till just kläder. Det har hon vart så länge hon har kunnat visa hur hon känner.. Men nu har det blivit lite bättre. Jag har börjat göra som så att är det dagis-dag, då får hon äta frukost, sen sätter jag på barnkanalen på TVn.. Hon är ganska morgonslö, så hon tittar på TVn å går helt in i programmet, så kan jag ta på henne vad jag vill under tiden. Blir lite tjurigt när tröjan ska över huvudet, för då ser hon ju inte barnprogrammet, men sen är det bra. Kläderna är på och det är "bara" ytterkläderna kvar. Hon får välja mellan två olika jackor, två olika mössor, två olika par vantar å två olika fuskpolosar. Hon får välja och är oftast nöjd med det.. Hon har förfrysit huden på händerna en gång, så nu är hon lite noggrannare med vantar och så.. Hon lärde sin läxa den gången.. Alla andra ytterkläder har jag stoppat undan, så hon har inget annat att välja på. Fleece är det ju för kallt för, så de hänger i klädkammaren. När våren närmar sig plockar jag fram sånt, så får hon annat att välja på då. Nu har hon bara två vinterjackor att välja på, så utbudet är begränsat. Overallen är på dagis, och väl där lägger jag in hennes jacka i hennes skåp, så blir hon tvungen att ha overallen om de ska gå ut.

Lite tips i all välmening.. Hoppas ni hittar nåt sätt som funkar för er! 
    Så gör vi också, sätter på tvn eller låter henne pilla med mobilen medan vi klär av pyjamas, byter blöja, på med kläder och ytterkläder och borstar tänder. Hon är helt koncentrerad på tvn och det går hur lätt som helst :). Försöker vi klä på utan att distrahera sätter hon sig på tvären direkt.
  • gryning2

Känner igen detta och det är så irriterande Rynkar på näsan I tre års tid gallskrek min son varje gång vi skulle sätta på ytterkläderna. Vi fick sätta oss på honom och hålla fast för att kunna klä på. Speciellt vintertid har det varit extra jobbigt. Han är 4 år nu och i år har det varit lite lugnare men det är fortfarande en process att klä på oss och komma ut när vi ska någonstans. Han ska bara göra det ena och det andra och kan plötsligt bestämma sig för att han inte ska följa med alls, vilket orsakar stora scener och utbrott när vi ändå tvingar med honom. Inga "tävlingar" eller dylikt har fungerat för oss tyvärr. Han hatar att gå ut då det är kallt och snö. Nu har vi en bebis också så det är extra trist när man ska iväg själv med båda barnen och den stora helt enkelt vägrar. Jag har många gånger fått bära ut honom utan ytterkläder och fått låta honom frysa tills han vill klä på sig, men det är så irriterande att man ska behöva göra så. Han bryr sig heller inte om vilka kläder han har så det blir inte lättare om han får välja heller, det är själva momentet att gå ut som han ogillar. Jag vet inte vad man ska göra. Jag får försöka börja klä oss i väldigt god tid för att ha marginaler till allt krångel. Försöker också packa i bilen och sånt i förväg´för att slippa bära både alla grejer och två barn samtidigt Rynkar på näsan

Mamma till H född 071017 och E född 110708
  • JWN

Vi klär på oss till klädracet på bolipompa på morgonen, då blir en tävling mot programledaren.
    Det funkar för oss..

Svar på tråden Min 3 åring vägrar klä på sig. Jag blir galen!!!