stjaernfall skrev 2012-02-10 20:33:58 följande:
Jag har haft en likadan.. Hon är sååå envis när det kommer till just kläder. Det har hon vart så länge hon har kunnat visa hur hon känner.. Men nu har det blivit lite bättre. Jag har börjat göra som så att är det dagis-dag, då får hon äta frukost, sen sätter jag på barnkanalen på TVn.. Hon är ganska morgonslö, så hon tittar på TVn å går helt in i programmet, så kan jag ta på henne vad jag vill under tiden. Blir lite tjurigt när tröjan ska över huvudet, för då ser hon ju inte barnprogrammet, men sen är det bra. Kläderna är på och det är "bara" ytterkläderna kvar. Hon får välja mellan två olika jackor, två olika mössor, två olika par vantar å två olika fuskpolosar. Hon får välja och är oftast nöjd med det.. Hon har förfrysit huden på händerna en gång, så nu är hon lite noggrannare med vantar och så.. Hon lärde sin läxa den gången.. Alla andra ytterkläder har jag stoppat undan, så hon har inget annat att välja på. Fleece är det ju för kallt för, så de hänger i klädkammaren. När våren närmar sig plockar jag fram sånt, så får hon annat att välja på då. Nu har hon bara två vinterjackor att välja på, så utbudet är begränsat. Overallen är på dagis, och väl där lägger jag in hennes jacka i hennes skåp, så blir hon tvungen att ha overallen om de ska gå ut.
Lite tips i all välmening.. Hoppas ni hittar nåt sätt som funkar för er!
Så gör vi också, sätter på tvn eller låter henne pilla med mobilen medan vi klär av pyjamas, byter blöja, på med kläder och ytterkläder och borstar tänder. Hon är helt koncentrerad på tvn och det går hur lätt som helst :). Försöker vi klä på utan att distrahera sätter hon sig på tvären direkt.