Skolvalet; montessori eller vanlig klass?
claudiag skrev 2012-02-12 19:24:25 följande:
Montessori är en pedagogik som fungerar i allra högsta grad. Den handlar om så mycket mer än att barnet ska ta sitt ansvar och tänka själv. Den viktigaste perioden är 0-6 år och då har barnet sina sk känsliga perioder som visar sig avgörande för barnets framtid. Det finns inga nackedelar med denna pedagogik och det är vetenskapligt bevisat på att den ger bästa resultat för alla barn i hela världen och också utvecklingsstörda barn. Den säger ingenting om att barnet ska jobba i den meningen att barnet måste arbeta och att det arbetet ska ge bästa resultat. Det finns inget måste men ni blir häpnade när ni ser era barn överlyckliga och stolta över sig själva. Den bästa belöningen ett barn kan få är att arbeta. Se och lär, stör aldrig. Glöm tv och datorer, det behöver inte barnet för att utvecklas. Det behöver arbeta med sina små händer. Detta är det universiella arbetet som det är menat för det lilla barnet att utföra. Jag har sett en del montessori skolor i Sverige men måste tyvärr säga att de några få skolor som tillämpade denna pedagogik så som Maria Montessori tillämpade den över hela världen. Enligt denna pedagogik är det mkt viktigt att barn ska aktiveras ute oavsett väder. Man får aldrig tvinga barnet till något arbete. Man ska stimulera barnet så att det själv väljer sitt arbete. När barnet är färdigt ska det gå till ett annat arbete och alltid känna glädje och tillfredställelse. Man ska aldrig straffa barnet. Om barnet arbetar skapar barnet själv den spontana disciplinen, den får aldrig påtvingas ett barn. Vi får dock ej glömma att miljön där barnet vistas är mkt viktig och att vi vuxna så ofta förstör för det lilla barnet genom att blanda sig i det barnet väljer att göra och också avbryter barnets viktiga arbete genom att tvinga barnet till något annat. Montessori pedagogik i skolan räcker inte. Hemmamiljön är lika viktig och föräldrar bör utbildas inom denna pedagogik. Vi ser barnet som otillräckligt och litet, som inte kan eller förstår men i själva verket är det oss det är fel på. Barnet är litet storleksmässigt men oändligt stort själsligt. Vi ofta bestämmer åt det lilla barnet men det är så fel. Om man tillämpar denna pedagogik redan vid födseln når man bästa resultat.och barnet växer till en mkt stark och säker individ. Någon sa att alla barn inte passar att gå i en montesori skola men det är fel. Det handlar definitivt inte om mattekunskaper eller logik, det handlar om barnet känslor och vilja. Montessori pedagogik har tagit mig med storm och jag studierar den flitigt. Har själv en liten kille på 5 och det är han som lär mig. Den ryska pedagogen hade nog rätt. Tur att det finns iallafall pedagoger med sunt förnuft även på sk Montessori föskolor. Hon har nog sett dig som en nördisk förälder som inte kan uppfostra sitt barn och säger emot lärare.