• Anonym

åt just en hel ananas. klåda i annsiktet??

Jag har fått allergiskt reaktion och det kliar i halsen och svullen runt munnen med nare likande sår runt hela munnen ? kan jag chilla eller ska ja ringa läkare?

TackHjärta

• Svar på tråden åt just en hel ananas. klåda i annsiktet??
  • Anonym

Ta en allergitablett och lägg dig

• Anonym
    Anonym skrev 2012-01-29 00:02:06 följande:
    Ta en allergitablett och lägg dig
    måste ja ligga ner ? å har inga allergi tabletter?
  • Anonym (*-*)

Ananas är otroligt "frätande"...man kan till exempel börja spontanblöda i munnen när man äter det.
    Kliar det dessutom i halsen så tycker jag nog att du ska ringa sjukvårdsupplysningen!

• Anonym

Hur kan man leva utan att ha allergitabl hemma? Om halsen svullnar upp och du inte hinner till sjukan och inte får tag på nån för du kan inte andas vad gör du då? Lägg dig bara och låt bli att klia ja man lägger sig för att det snabbare ska ur kroppen samtidigt hinner man sova superbra när kroppen reagerat som din gjort

• elmadumle

Lägga sig och sova ska man absolut inte göra om man får en kraftig allergisk reaktion, då kanske man inte hinner känna om man svullnar i svalget. Och en vanlig allergitablett hjälper inte om reaktionen är så kraftig att man svullnar i halsen, då behövs en kraftig dos av kortison; betapred har jag, alt en adrenalinspruta.

Och är man inte allergisk så brukar man ju inte ha allergitabletter hemma:) 
    ring direkt sjukvårdsupplysningen alt 112 om du känner att du svullnar fort, då kan en ambulans behövas, de har akutmedicin med . 

• Anonym

gick till min granne frågade efter en allergi tablett (hon hade ingen) . lade på lite läpp syl och nu är de då kliande kvar men ser smal ut runt halsen osv så ja skippar nog sjukan.

1177 dem är ganska bra men blir så svag av dem. dem är överkänsliga .
    klämde fingret i bilen en gång .. ja skulle skynda mig till akuten då detta inte va bra..
    jag fick ett plåster på fingret och lite saft

• Anonym (allergiker)

Försök ät något annat som mekaniskt skrapar bort det sista av ananasfragmenten som säkert sitter kvar, typ kex och mjölk som neutraliserar syran eller nåt.

Ring vårdupplysningen, kanske behöver du komma in akut och få en allergitablett.

• Anonym

Vill inte spä på oron egentligen, men bara så att du vet så kan ananas i större mängder vara laxerande också...

Svar på tråden åt just en hel ananas. klåda i annsiktet??