• Anonym (Trött)

Trött på apotekens påhitt om recept!

Måste skriva av mig.. Så trött på apotek hjärtats påhitt! Fick recept på citodontabletter av läkarn pga smärta efter en feloperation av handen/armen. Tar dom vid behov för natten så jag slipper gå upp 2timmar pga smärtan. Dessutom kunna ta hand om mitt barn Var på apoteket idag med mitt barn och stressad då barnet var grinigt. Apotekaren tar fram medicinen o klistrar på ettiketten, jag ser DÅ att det är brustabletter som jag inte kan ta! Jag frågar om man inte kan byta till tabletter? Nej! Blir hennes snäsiga svar. Jag frågar då varför då, det är samma styrka på båda o samma sort?de har kunnat byta förrut på Apoteket AB. Då säger hon att dom får inte byta längre där(?)..Läkaren har inte kryssat i "får ej bytas ut", så det beror inte på det. Jag säger att jag inte kan ta brustabletter då jag mår illa av dom o kräks av brustabletter. Hon tycker det är konstigt och lite larvigt, men att jag kan ringa läkaren o be om ett nytt recept! Happ! Läkaren åkte på semester och kommer inte förrän 3 veckor och jag sitter här med 24 (tog en för att prova men spydde upp det igen,därför 24st) brustabletter som jag inte kan ta! Pga envisa kärringen! Får väl leva i 3 veckor med smärta och som en zombie pga sömnbrist+ ta hand om barnet.. Va kul! Behövde skriva av mig

• Svar på tråden Trött på apotekens påhitt om recept!
  • Frontline

Du kunde ju ha tackat nej och gått vidare till ett annat apotek...
    Har själv aldrig haft bekymmer att byta ut nått på apoteket förut...

Livet är underbart när underlivet är bart :)
  • Tom Araya

Har inte vårdmottagningen skyldighet att hålla med en annan läkare om den man annars går till är borta?

• Anonym (Trött)

Har inte heller haft problem innan men hon sa att numer får dom ( vet inte om det bara är apotek hjärtat) inte byta..Hade inte spelat roll om jag gått vilket jag sa till henne,att jag kan gå till riktiga apoteket AB, men mitt recept var förbrukat enligt henne då..Var därför jag ändå tog dom

• Anonym (Trött)

Den andra läkaren går jag inte till då det var han som gav fel diagnos och jag felopererades..Litar inte på den kvacksalvaren mer! Går bara till vår husläkare numer

• Little Ms Chatterbox

Nu går det väl inte eftersom du redan här hämtat ut din medicin men jag vill bara tipsa om när jag här fått ett recept på medicin där det står "får ej bytas ut" Då har jag helt enkelt sagt, jo, för mig får du det. och då här de skrivit det som en notering att jag tillåtit det och så här jag fått min medicin. Det hör här gällt ett recept på omeprazol och vilken leverantör av medicin, finns ju massor av olika namn på parallellimport.

• Little Ms Chatterbox

Nu går det väl inte eftersom du redan här hämtat ut din medicin men jag vill bara tipsa om när jag här fått ett recept på medicin där det står "får ej bytas ut" Då har jag helt enkelt sagt, jo, för mig får du det. och då här de skrivit det som en notering att jag tillåtit det och så här jag fått min medicin. Det hör här gällt ett recept på omeprazol och vilken leverantör av medicin, finns ju massor av olika namn på parallellimport.

• Anonym (Trött)

Jo det vet jag, men läkaren hade inte heller kryssat i att det inte får bytas. Har oxå bytt tidigare trots kryss

• vampyria2

Men du fattar att du inte behöver gå till någon annan läkare, ring vårdcentralen och förklara vad som har hänt och att någon måste skicka in ett nytt recept, det måste ju till och med kvacksalvaren klara av att göra.

• solis ortus
    Anonym (Trött) skrev 2012-01-29 02:27:26 följande:
    Jo det vet jag, men läkaren hade inte heller kryssat i att det inte får bytas. Har oxå bytt tidigare trots kryss
    Du har inte gallbesvär så det är döärför du kräks av dem? Du ahde ej behövt hämta ut dem.Vill du ha hjälp vänd dig till anan läkare.Ingen annan gör det åt dig.
  • Anonym (Trött)

Kvacksalvarens svar på ALL smärta är EN alvedon. Nej jag har inga gallbesvär, utan fick citodon tidigare mot migrän av min gyn.spec/förlossningsläkare. Jag kräktes då av brus och har kräkfobi+ att dom brustabletterna smakar skit rent ut sagt! Men nu har det löst sig, svärfar har tabletter o föredrar brus så vi ska byta imorrn

• Anonym (Leg Apotekare)

Jag är själv leg. apotekare och apotekschef så jag kan svara på frågan.

Ska man följa regelboken så får vi inte ändra "formulering" (=tablett, brustablett osv) utan att ha pratat med läkaren. Så lagligt sett så gjorde farmaceuten rätt. Sedan är det individuellt om den farmaceuten du träffar är beredd att göra ett "felsteg" ("felsteget" är litet men frångår egentligen lagen) och jag ändrar själv ibland om jag kan se i historiken att kunden innan bara har fått i tablettform eller om kunden verkar veta vad denne pratar om.

Vilken kedja detta sker inom (Apoteket Hjärtat, Apoteket AB osv) spelar ingen roll då vi har samma svenska lagar att följa. Jag jobbar själv på Apoteket AB.

Att det står "får ej bytas ut" på receptet har ingenting att göra med om vi ska byta mellan brustablett och tablett utan har att göra med att vi får lov att byta läkemedelsleverantör. Står det t.ex. Sivastatin Actavis på receptet (Actavis är tillverkaren och läkaren väljer ofta första bästa i listan då de ändå vet att vi ändrar på apoteket) så får vi ändra till Simvastatin Ranbaxy t.ex. om vi har det hemma. Så "får ej bytas" har inget att göra med om det är tablett eller brustablett.

Så slutsats: Lagligt sett så får vi inte byta. Detta är gansk lindrigt så många farmaceuter hade bytt ändå men då får farmaceuten ta det på eget ansvar.

Hade du varit min kund så hade jag troligen bytt.

• Anonym (Trött)

Tack apotekaren! Jo, jag har alltid fått i tablettform och gav henne rätt att kolla på alla mina tidigare uttag, men det var tvärt nej! Försökte förklara att det är samma läkemedel/styrka m.m men det gick inte in! Vet att apoteket ab bytt åt mig förr utan problem(annan medicin). Personligen föredrar jag Apoteket AB o kommer hädanefter bara gå till dessa!

• Anonym (farmaceut)

Lagligt sett så gjorde hon på apoteket faktiskt rätt, sen kan man ju vara lite flexibel och inte stelbent vägra göra avsteg från reglerna, beroende på vad det handlar om. Det är upp till varje farmaceut att avgöra om den är beredd att göra avsteg eller inte, så mycket beror det på vem du möter på apoteket och troligen inte på vilken apotekskedja.

Iofs, på vissa apotek kan säkert finnas chefer som kräver att allt ska ske helt enligt reglerna, har själv haft en sån, vilket var ganska jobbigt då det blev mycket mer byråkratiskt på det sättet. Hon kunde bli fruktansvärt upprörd om hon upptäckte att man var på väg att göra något som inte var helt enligt regelboken (även om det egentligen var en skitsak, som byte från brustablett till tablett). Nu menar jag inte att man ska gömma sig bakom sin chef, utan varje farmaceut har ett eget ansvar, men just då var jag nyutexaminerad och vågade helt enkelt inte gå emot min chef. Har dock bytt jobb sen dess och med tiden insett att det är bättre att vara flexibel så länge det inte gäller något helt uppåt väggarna galet.

Det kan finnas skillnader i effekt mellan olika formuleringar (tabletter, brustabletter, stolpiller tex) pga att de tas upp olika lätt av kroppen, och därför ska man inte byta mellan dem.

• Anonym

Det jobbar väl fler än en läkare på din vårdcentral? Ring dit och tala om att du fått fel medicin och kräv att de omgående skriver ut den rätta. Svårare är det inte.

Svar på tråden Trött på apotekens påhitt om recept!