• Aleathiel

Ta hål i öronen igen?

Jag tog hål i öronen för ca ett år sedan, men de (särskilt ett av dem) tog lång tid på sig att läka och när jag tillslut trodde att hålen hade läkt (då hade det gått fyra månader) bytte jag örhängen några gånger men när jag skulle byta tillbaka till mina vanliga en gång fick jag inte in dem, det gjorde jätteont och började blöda lite. Sen dess har jag inte haft örhängen... men jag skulle gärna vilja försöka igen

Vad händer om man tar hål igen? Det syns ju fortfarande vart hålen har varit och på ena örsnibben (den med det mer svårläkta hålet) känner man en förhårdnad där hålet varit...

• Svar på tråden Ta hål i öronen igen?
  • noname

men om man gör rent sina verktyg så...är piercad som sambon gjort sj på mig å även på sig sj(inga infektioner än så länge).Det är sunt förnuft som gäller.Renlighet,descinfektion på verktyg å på örhänget lr piercingen som ska in i örat.Sen att ge fasen i att pilla!!

• MimmiLina

noname - Ja, alla gör ju som dom själv vill. Men om man vill känna sig riktigt trygg (som jag upplever att ts vill) så bör man ta hål hos proffessionella människor.

• Aleathiel

Jag tänker inte ta hål själv - är rädd för infektioner och nickelallergi så jag gick till en riktig piercare (som tåg hål med kanyl) när jag tog hål istället för nåt ställe där de använder "pistol" eftersom jag läst att kanyl är det bästa sättet att ta hål... fick piercingringar (såna där med en kula på) av titan att ha i öronen, tyvärr tycker jag att de är jättefula (de var ganska stora) på mig, piercingringar är verklingen inte alls min stil. Om jag ska ta hål igen vill jag göra det hos en piercare men problemet är att jag inte vet om jag har fullt förtroende för han jag gick till - han sa åt mig att rengöra med klorhexidin men när jag hade gjort det ett tag började det bli irriterat på huden och när jag läste på nätet om hur man ska sköta sin hål stod det på många ställen att klorhexidin inte rekommenderas längre... så jag undrar hur bra koll han egentligen hade? Jag bor i en mindre stad dessutom så det är den enda piercare jag vet finns här...

• MimmiLina

Gå till någon smyckebutik och ta hål. Nån känd kedja. Dom kan ju inte gärna göra "fel", de måste ju framstå som seriösa om dom vill få några kunder. Då kan du välja snygga läk-örhängen också.

• Frishta

Jag har haft precis som du TS, men bara på ena örat. Så efter ca 1år tog jag om hålet och det har läkt fint. Nu har syrran fått samma sak så det ligger kanske i släkten... Jo visst ja, jag fick nickelallergi i samband med det men det var för att jag använda örhängen med nickel i fast det inte var läkt.
    Sen har jag fått samma sak med näsan, det läkte inte som det skulle men man kan inte se vart hålet var. Tack o lov.

• rödbetan

Mina hål var så där i början men kan du få in örhängen så fungeade de bra efter ett tag, jag har nog lite brosk där som flyttar sig. Var bara noga med att tvätta av örhängena innan du sätter in dem.

• noname

en bra rengöring är provon (tvål) som finns att köpa hos piercingbutiker...

• Aleathiel

Har hört talas om Provon men trodde att den var till för mer "avancerade" piercingar typ naveln... Hur ofta ska man tvätta om man använder Provon?

• MimmiLina

Alltså, behöver man verkligen tvätta hålen med sprit och grejer...?

När jag hade läkörhängen så tvättade jag bara med tvål och vatten i samband med duschning. Snurrade på örhänget och tvättade runt och under liksom.

• Aleathiel

Jag har även läst att man kan använda koksaltlösning och det försökte jag med när huden blev irriterad av klorhexidin men koksalt tyckte jag var lite omständigt, skulle värmas så det var ljummet när man baddade och det skulle göras flera gånger per dag...

Ang. nickel i örhängen - är det någon här som fått reaktioner av Pilgrims örhängen? Jag älskar deras örhängen men är väldigt rädd för att få nickelallergi.

• Aleathiel

Fler med erfarenheter av tvättning efter håltagning? Eller vet nåt om Pilgrims örhängen?

• MimmiLina

Har du inte slagit till med håltagning än?

• Banana82

om du tänkt göra om hålen gå till en riktig piercingstudio och gör med kanyl istället, mycket bättre, pistol borde aldrig användas då den dels inte kan steriliseras ordentligt och den inte skär igenom vävnaden som en kanyl utan faktiskt ger krosskador, det är därför många får som brosk kring hålet

• Aleathiel

Ja, precis
    Tror att de flesta inte ens tänker på att man kan gå till en piercare för "vanliga" hål i öronen.

Svar på tråden Ta hål i öronen igen?