• Äldre 29 Jan 12:52
    16215 visningar
    6 svar
    6
    16215

    vad hade ni i er BB väska?

    skulle vilja veta vad ni hade i er BB väska och vad som enligt er är absolut nödvändigt och mindre nödvändiggt?

    vill ni vara gulliga och skriva er lista både saker till bebisen och mamma och pappa... 

  • Svar på tråden vad hade ni i er BB väska?
  • Nyfike­n gul
    Äldre 29 Jan 13:17
    #1

    Egna trosor! Guld värt!

    Egna bindor! - sjukhuset handahåller bara dom här jättebindorna som är höga som höghus, inte alltid så bekvämt och alla blöder inte heller jättemycket. Jag köpte apotekets egna tunna nattbindor, jättesköna och passade precis blodmängden.

    Mjuka kläder, skippa alla tankar på åtsittande linnen och byxor, man när öm och stel och behöver bekväma kläder att mysa omkring i.

    Tofflor     - golvet på bb är både kalla och hårda.

    Jag använde bbs egna kläder för bebisen, man har annat att göra än att ta hem en massa smutstvätt. Jag hade bara kläder att ta hem bebisen i.

    Något att göra! Oavsett om bebis sover eller vill ammas hela tiden så behöver man något att göra. Ta med tidnignar, böcker, mp3-spelare, kortlek.. what ever.

    Nessecär med hygienprodukter - skippa deos och parfymer!  Vanlig neutral duschtvål och shampo räcker. Det är många på bb som kan vara alllergiska och bebis vill nog lukta på mamma och inte senaste parfymen. Det kan man vänta med tills man kommer hem.

    Hudlotion - jag var oerhört torr och fnasig efter förlossningen och smörjde mig flera ggr om dagen. Jätteskönt!    

        


    Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
  • Lisama­lin
    Äldre 29 Jan 13:52
    #2

    Mamma: tofflor som är lätta att tvätta av (de kan ju bli lite blod på dem när du ska duscha o sånt) mjuka kläder. Bra mjuka överdelar som tål att brösten ör ömma o svullna, jag hade linnen med skjorta över som gick att knäppa upp när jag ammade. Sköna trosor. Tidningar/böcker om du hinner läsa(jag hann inte) mobiltel. Kamera. Necessär m hygienartiklar, ej parfym o likn. Pappa: ombyten så man ör förberedd om han får stanna över natten. Mat att äta under förlossningen. Bebis: flera ombyten kläder, omlottbodys är mkt bra. Tyckte det var skönt att veta att jag tvättat klädrna i milda medel. Sjukhusens tvätterier har oftast starka medel. Mössa. Många har med flera filtar o nåt gosedjur, men det gör man ju som man vill med.

  • vargaa
    Äldre 29 Jan 16:30
    #3

    Absolut viktigaste mamma/pappa:
    - Ett bekvämt ombyte, i vårt fall varsin onepiece. Att ha när man åker hem, på bb eller om gubben vill ha bekvämt på sig under förlossningen.
    - Ett par strumpor
    - Ett par trosor/kallingar
    - Tandborste
    - Hårsnodd
    - Amningsinlägg
    - Mycket mat, vi tar med några billys-pizzor och chokladkakor, samt dricka till gubben. Förra gången blev vi på förlossningen 1,5 dygn och gubben min var HUNGRIG för vi hade bara med oss mackor till honom.

    Abslut viktigaste barnet:
    - Kläder att ha på hemfärden, i vårt fall en body, ett par byxor, ett par strumpor, uteoverall, hjälmmössa.
    - Bilbarnstolen, men den kan man ju ha monterad i bilen.
    - Filt, att lägga på barnet i bilen om det är kallt, och även på bb när man är hud mot hud, vilket man är för det mesta. Min dotter hade aldrig kläder på sig på bb. Gärna en som man haft i sängen hemma som luktar mamma och pappa. Vi har faktiskt med oss två filtar, en tunn och en lite tjockare.

    Sen har vi också med lite som inte är superviktigt, men som är viktigt för oss:
    - Försvarets hudsalva (för torra läppar)
    - Bärsjal (om jag blir kvar på bb)
    - Kamera, eller mobilkamera funkar ju också, samt laddare till den.
    - I-pad, ifall att man måste döda några timmar på bb, det var väldigt tråkigt förra gången. Ffa för min man.


    Mamma till Elise - www.vargaaa.blogspot.com
  • vargaa
    Äldre 29 Jan 16:33
    #4

    Se förresten till att ha en mjuk bh på dig när du åker in, eller med dig i väskan. Jag gillade fö sjukhusets megabindor och nättrosor.. Hur bekvämt som helst. Snodde med mig några bindor hem tom.


    Mamma till Elise - www.vargaaa.blogspot.com
  • Äldre 29 Jan 16:38
    #5

    absolut det bästa var


    Innetofflor morgonrock att dra över på morgonen när jag skulle iväg till duschen, hade även på mig den upp från förlossningen Mjukisbyxor, amningströjor och amningsbehå och amningsinlägg Schampo, balsam, duschcreme, egna bindor, tandbortse, tandkräm Panodil, fick en hiskelig huvudvärk och det var skönt att ha egna så jag slapp ringa på någon mitt i natten Tidningar, så mycket dötid då bebisen sover mycket och pappan åkte hem till storebror Lite godis, kex, choklad eller vad man nu tycker om Bebisens kläder, fanns inte så mycket att låna Egen kudde, sjukhusets är superplatt
  • Äldre 29 Jan 20:29
    #6
    -1

    Myskläder, bebiskläder, bebisfilt
    Kamera, laddare, mobil, laddare
    Egen kudde (guld!)
    Kexchoklad (tur!)
    Fryspizzor till mannen (tur som f**n, tog 24h)
    Dusch och toalettgrejjer, egen handduk
    Skvallertidningar, bok, dagbok (!!!)
    Amningsgrejjer, skydd, salva (för aj!)
    Egna skivor (mys till ex bad, upptempo till förlossningen)

Svar på tråden vad hade ni i er BB väska?