Inlägg från: Barbabok |Visa alla inlägg
  • Barbabok

Laga egen barnmat till vegetarianer!

Quinoa, gröna grönsaker som broccoli, ärtor, haricots verts, spenat (eller var det för över 1år?), hommous på smörgåsbitar. Att tänka på järnet (quorn=0g järn), proteinbehovet är inte så stort när de är under året. Äggrätter är smidigt som omelett, kokta äggbitar, pannkaka osv.

han kommer i juni
  • Barbabok

För barn över året kan jag tipsa om ricotta- och spenatfyllda canelloni, det gick verkligen hem här.
    Jag använde recept från ICA och detta i min egen blandning fast i fyllningen tillsatte jag även hackade champinjoner. hon åt 2½ portion.

han kommer i juni
  • Barbabok

Min tjej är snart 3, men hon har ätit "allt" (bara veg.) sen hon var runt året, med bitar från 8 mån.  

han kommer i juni
  • Barbabok

Aha nu fattar jag, det är inte min websida Funderade på om jag hade recept i min pres. eller så

han kommer i juni
  • Barbabok

Nu är ju mitt barn äldre men det kan kvitta. Idag åt vi korvstroganoff och potatismos (sojakorv). Går att göra jättemild med mer gräddbas än tomat och finfördelas rätt bra. Krydda ordentligt med oregano/basilika och i vårt fall vitlök så går det hem!

han kommer i juni
  • Barbabok
    Alis skrev 2012-04-04 12:25:35 följande:
    Har vi några veganer här? Nu misstänker vi att mjölkallergin har kommit tillbaka igen här så vi måste utesluta mjölk ett tag. Ägg äter hon ju fortfarande så jag är inte orolig över näringen men vill gärna ha tips på vad ni ersätter exempelvis creme fraiche med? Övriga produkter ni kan tipsa om? Har rensat hela mjölkfritt-hyllan på grejer men jag känner mig ändå lite handikappad i köket...
    Har varit.

Det finns en uppsjö av havre och sojabaserade produkter men man ska visst vara lite försiktig med soja om barnet är under 1 år.

CF finns som vegansk minns inte namnet på den men kostar runt 40kr, dyrt mao. ¨

Scrolla ner på den här sidan så får du rätt bra koll.
    http://vegania.net/ersatt.html

han kommer i juni
  • Barbabok
    Helle333 skrev 2012-04-04 18:18:06 följande:
    Jag måste fråga, varför är det så många som är livrädda för att ge småbarn sojaprodukter? Jag har stött på ett stort antal, senast idag på en allergibutik, medan barndietisten sa att det var bara att köra på om barnet tål det...
    Omtvistat ämne. Det kan enligt vissa ge hormonella skador. Man får bilda sin egen uppfattning.

Sen verkar det bero på varför man ger soja. Är man mjölkproteinallergiker verkar det vara större risk att man utvecklar allergi.  Jag gav dottern iallafall.

han kommer i juni
  • Barbabok
    Helle333 skrev 2012-04-04 19:00:33 följande:
    Jag är mjölkproteinallergiker, fick min diagnos som 12 åring. Det är 18 år sedan. Har i olika former ätit eller druckit sojaprodukter sedan dess och har hittills sluppit bli allergisk mot det. Så man måste inte bli allergisk mot det.

Nej, jag skrev större risk.
    han kommer i juni
  • Barbabok
    Helle333 skrev 2012-04-04 19:03:09 följande:
    sorry läste lite för snabbt. hyperaktiv unge här. misstänker övertrötthet from hell Skrikandes

han kommer i juni
  • Barbabok

Jo det finns ju okunniga dietister med Vad gör man om barnet är fisk/skadjursallergiker tro, klart man kan få i sig bra mat utan fisk, gissar det var Omega hen syftade på. Går verkligen att få i sig på andra sätt.

Här serveras veg. ugnsfalu med kokt potatis och senapssås, ärter. Fast, hon är förstås 3år.

• Barbabok

Mornie, tyvärr har jag samma erfarenhet av andras tyckande trots att dottern är frisk, stor för sin ålder och klok! Hon är tidig i det mesta utom motoriskt men så föddes hon med hjärtfel och är op. så hon hängde inte med från början. "Tvingades" till köpegröt av BVC från hon var 3mån 3v då hon inte gick upp som hon skulle, förmodligen orkade hon inte äta. Idag älskar hon gröt men jag bytte så fort jag vågade till egengjord.
    Välling har hon aldrig  gillat då jag provade på BVCs inrådan (jag avskyr stanken). Nu när nästa kommer i maj ska jag stå på mig, men har bytt BVC så hoppas på bättre stöd.

• Barbabok

Har jag nämnt risoni? Det är nog den smidigaste sorten för barn som inte gillar större bitar, och att mixa makaroner är svårt Risoni glider liksom ner av bara farten.

• Barbabok

Här blev det panerad tofu ("fiskpinnar"), kokt potatis och dillsås på grädde, till hade vi morotsstavar och haricots verts.

• Barbabok
    ränderpåtvären skrev 2012-06-05 23:05:15 följande:
    3 månader första vändan, men inte så intensivt i början. Låter som jättebra mat!
    Nog för salt, men vill gärna ge mat som smakar något. Blev så beige utan, ost, kanel, curry, tomat.
    Brukade ge en oliv i småbitar, nu är det max två som gäller. Då blir hon glad och vill äta lite till. Kanske kan skölja dem.
    Lingon och hallon kunde hon äta fryst. 

Ibland känns det som skomakarens barn, hon äter inte grönsaker. Föredrar pasta, ris, hirs, potatis, med linser och bönor. 

Hur gör ni lasagne utan ost? 

Med bara vitsås. Vill man ha ostkänsla kan man ha i b-jäst, det gjorde jag som vegan.
  • Barbabok
    ränderpåtvären skrev 2012-06-14 22:52:02 följande:
    Har inhandlats :) Hade du det i pasta också? Såg att man kunde göra ost på det.

Nej det har jag inte provat.
  • Barbabok

Idag blev det plättar med gröna ärtor i smeten, jätegott. Coleslaw och tzatziki till detta, och melon.

• Barbabok

Ang. "osten", jo vitaminet förstörs nog men det brydde jag mig inte så mycket om, smaken fick gå före de gångerna

Igår kokade jag linsgryta med gula linser. Det tar tiiiid. Först blötlägning sen kokning ca 1h. Hade i brynt kumminstekt lök, en färsk tomat, en brk kokosmjölk, jag kokade linserna med färsk ingefära, vitlök i bitar samt en kanelstång. Kryddade med curry, gurkmeja och garam masala. Det gillades av dottern. Ris till.  

Svar på tråden Laga egen barnmat till vegetarianer!