• Anonym (Orkarinte.)

1 par + 1 barn bor på 16 kvm. Hjälp!

Vi bor i ett hus med JÄTTEMYCKET folk (9). Vi har ett rum på 16 kvm att bo på, vi har sökt hjälp med boende överallt. Blocket, bostadsrättsförmedlingar, mailat hyresvärdar/bostadsägare, soc/kyrkan etc etc. Vi får inte ta större lån att kunna köpa bostad för (endast smålån om kanske 10-20k) 

Här är vår situation;  
    Fasta avgifter varje månad förutom hyran; ca 2500:-
    Fasta inkomster varje månad e.skatt: 24000:-
    Betalningsanmärkningar: Jag har inga, mannen har. 
    Krim.regi: Ingenting.
    Trafik.reg: ingenting.
    Referenser: Ja, från 2 bostäder. 
    Inkomstbevis: Ja. 
    * Rök, alkohol och djurfria.
    * Skötsamma, alltid betalat räkningar i tid! Alltid. (finns också bevis på.) 
    Hyresgräns: 6500 i kallhyra, 7500 varmhyra. 
    * Vi har många som kan gå i god för oss. Bla. en som kan gå in med en lägenhet värd 3 milj. 

Jag fattar inte varför vi inte får NÅGONTING :( Vi är ganska unga 20/21/1,5. Det enda vi fått hittills vad en lägenhet i Rågsved, 1 rum på 30 kvm,  6500:- svart, med en riktigt konstig värd. "Öppna inte dörren om det ringer på!!!" Så vi blev TVUNGNA att tacka nej. :/ Vi har sökt ungefär 1500-2000 lägenheter. Jag skulle vara så HIMLA tacksam om ni ville ge mig lite råd och tips? Jag känner hur jag långsamt börjar gå in i väggen. 

Ps. Vi söker i Stockholm med omnejd. ds. 

• Svar på tråden 1 par + 1 barn bor på 16 kvm. Hjälp!
  • mia0081

stockholm är hemskt. flytta till en annan stad eller bli omåttligt rika.

• MajaVira

Hur mycket sparar ni varje månad för att ha till eventuellt framtida bostadsköp?

• tjoohalia

Sorry såg nu att ni sökt på blocket, men fortsätt kolla där, kommer ju ut massor varje dag där. Annars finns det ju andra sidor med andrahandslägenheter (andrahand.se tror jag) står man inte i bostadskön är det nog svårt att få ett förstahandskontrakt

• Anonym (Minna)

Har ni verkligen råd att bo i Stockholm? Ni kanske får flytta ifrån Stockholm nu, och sedan återvända om några år då ni antingen har bättre kötid i bostadskön eller har råd att köpa er bostad.

Ni får inga lägenheter för att ni har låga inkomster och barn. Punkt. Så enkelt är det. Det är lättare för rika barnfria att få hyra lägenheter i andra hand (men även för den kategorin kan det vara skitsvårt i Stockholm).

• Anonym

Men hur kan ni inte få lägenhet om ni kan lägga 6500 kr?

Det finns ju hur mycket som helst i Stockholm

• Cicek

Har ni ingen möjlighet att ha medlåntagare och på så sätt kunna få ett större lån?

• Anonym (Orkarinte.)
    Jag har fixat ett jobb vid sidan av nu som bringar in 4-6k extra i månaden.
    Vi har redan provat att bo på annan ort, och det fungerade inte då vi inte fick jobb, inte hade någon familj där eller någonting alls. Helt enkelt värdelöst. 
    Jag står placerad i bostadskö sedan 21 år tillbaka (1991 placerades jag i SKB) Jag har blivit medlem på det mesta och flesta. Jag är ledsen det finns inga andra pengar än de jag nämner ovan (nej, inga lån kan tas med någon annan etc)

Vi önskar att någon kunde ge tips på hemsidor, fonder/stiftelser, privatpersoner som har bostäder...
    Vi önskar inte att någon talar om för mig hur omöjligt det är, för jag förstår att det låter befängt. Men om en mycket flyktigt bekant till mig kan få en lägenhet genom att stå och skrika på soc, så borde det väl finnas lägenheter någonstans till ett par vanliga människor som oss? .. :/ 
  • Anonym (Linn)

Kan ni betala 6.500 i månaden och tänka er att bo i en två till exempel tror jag att ni kan få lägenhet i Åkersberga om inte direkt men ganska så omgående. Åkersberga ligger norr om Sthlm, cirka 40 minuter med bil. Ring Armada (hyresbolaget) i morgon och fråga. Ställ er sedan i den interna byteskön för att få en lägenhet med era önskemål. Det är ett ganska dåligt hyresbolag med skyhöga hyror men det finns en möjlighet att ni får en lägenhet väldigt snart! 

• Anonym (Linn)
    Anonym (Linn) skrev 2012-02-08 03:15:03 följande:
    Kan ni betala 6.500 i månaden och tänka er att bo i en två till exempel tror jag att ni kan få lägenhet i Åkersberga om inte direkt men ganska så omgående. Åkersberga ligger norr om Sthlm, cirka 40 minuter med bil. Ring Armada (hyresbolaget) i morgon och fråga. Ställ er sedan i den interna byteskön för att få en lägenhet med era önskemål. Det är ett ganska dåligt hyresbolag med skyhöga hyror men det finns en möjlighet att ni får en lägenhet väldigt snart! 
    Såg på deras hemsida att det inte ser lika ljust ut nu som för en tid sedan. Men pröva och ring i alla fall, ring också Roslagsbostäder i Norrtälje (fantastiska pendlingsmöjligheter till Sthlm) och Vallentuna.
  • Vinterankan

Har ni testat att sätta ut en annons på blocket själva? Kolla Upplands Väsby och Märsta också. Eskilstuna ligger en timme bort med tåg och kan också vara något. Västerås samma sak. Gnesta?

• Bemidii

Annonsera själv på Blocket om att ni söker boende. Vi har haft 4 boende i Stockholm och alla har vi fått genom att vi anonnserade på önskas hyra. Har aldrig fått något genom att svara på annonser.
    Lycka till

• Dr Mupp

Har du kollat utanför Stockholm? Uppsala, Eskilstuna, Södertälje, Västerås, Strängnäs. Bålsta, Enköping, osv. Pendlingsavstånd (tar en timme med tåget från Eskilstuna eller Västerås till Centralen och kortare tid från de andra orterna).

Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
  • Zinara

M2 Gruppen kan du ringa och kolla med. Det är privatvärd. Jag och min man har lägre inkomst än er samt 2 barn och vi har en stor trea här som kostar oss 7000 i månaden. Inte världens billigaste värd men inte extremdyr heller.

Vet att det står några lägenheter tomma i området just nu. Vet dock inte om det är folk på väg att flytta in. Finns även fler privatvärdar här ute och jag tror att M2 Gruppen kan tipsa om några om de inte har lägenheter själva.

Har för mig det finns någon sida eller bok man kan beställa med privatvärdar i stockholm med.

Svar på tråden 1 par + 1 barn bor på 16 kvm. Hjälp!