• pojkens

förkylningsastma - airomir på natten?

hej,
    har precis fått astma medicin till vår son på 3 son alltid haft besvärande hosta vid förkylningar.
    dock funderar jag lite på hur ni föräldrar gör nattetid när de får hostattacker? vi fick direktioner att ge 1-2 puffar 4-6 gånger om dagen i början av en förkylning, och sen trappa ner. Men hostan är värst på natten och airomir ska ju vara direktverkande så vi har vid två tillfällen gett honom en puff nattetid med.

hur gör ni andra? det var så stressigt vid läkarbesäket att jag glömde fråga detta.

tacksam för input.

• Svar på tråden förkylningsastma - airomir på natten?
  • pojkens

ok, tack för svaren! tänkte att det nog inte var farligt men eftersom de sa dgtd till oss blev jag ändå osäker. för som sat, nätterna är ju värst. 

• pojkens

tack för all a tips. sonen krånglar lite med medicinen, vill inte alltid ta den och jag vet inte riktigt ur mycket jag ska förvänta mig av den heller. än så länge har den väl gett en del effekt, men den tar ju inte bort allt. men det ska den kanske inte göra? Vi har fortfarande 1 hostepisod per natt iallafall. 

Och ibland känns det som att han hostar mer precis efter vi gett medicinen!

Sen tycker jag doseringen är lite svår, eller. Vi ska ta 4-6 ggr per dag i början av förkylning och sent rappa ner. Men nu har han mest varit halvsjuk hela tiden så det blir 2-3 puffar om dagen. Vill ju inte ge för mycket men ska de vara helt hostfria innan man slutar?

• pojkens

vi fick kortison också, men de var tveksamma om vi behövde det, så därför har vi inte kört kortison. kortisonen har ju ne långtidsverkande effekt och min man har varit lite orolig för hans pappa fick mycket kortisonbehandlingar och har fått diabetes efter det. så därför har vi bara testat airomir. 

Kanske nästa förkyning vi får köra bägge två? tycker ni kortisonet är det som verkligen hjälper genom förkylningen? 

Svar på tråden förkylningsastma - airomir på natten?