Hur slutar jag bry mig om städningen?
Vi bor 2 vuxna och 2 små hundar i en minitvåa på 40 kvm. Om ca 7 veckor kommer vårt första barn, vi längtar.
Vi ska bo kvar i lilla lyan till hösten 2013, det är ett måste p.g.a. ekonomiska skäl, jag studerar och vi behöver spara ett tag till. Boendet är inget problem för någon av oss, däremot så innebär det att marginalen för att låta saker ligga framme och skräpa är minimal om man ska ha någon ordning, så fort vi inte plockar undan efter oss så blir det kaos.
Min älskade kille verkar vara helt blind för vad som (jag anser) behöver göras i hemmet. Dammråttor, matrester på bord och bänkar, disk, grus/skräp på golvet och fläckar av diverse kladd är exempel på sådant han inte ser mitt framför näsan på honom. Han ser heller inget problem med att slänga sina smutsiga kläder på golvet varje kväll, utan att plocka undan dessa förrän en vecka senare. Det är alltså en veckas tvätt som ligger på golvet mitt i lyan varje vecka innan han tar bort den och lägger i tvättkorgen. Vi har, för att jag inte ska göra allt, infört ett schema som innebär att han ska städa badrummet en gång/vecka och jag har dammsugning en gång/vecka. Men efter varje gång han städat badrummet så lämnar han badrumsgrejer i hallen och köket efter sig, jag får alltid städa efter att han har städat, han gör aldrig någonting helt färdigt. Detsamma gäller exempelvis om han packar in en matkasse, han packar in kyl- och frysvaror men lämnar övriga varor i påsen liggandes på köksgolvet.
Inför bebisens ankomst har det varit mycket att fixa, han har inte hjälp till med något alls, men det har varit på mitt initiativ att fixa allt eftersom jag tycker det är kul och han inte tycker det är så roligt med bebisprylar. Jag har bett honom att ta tag i andra saker i hemmet som ska ordnas innan lillan kommer istället. Exempelvis ska vi renovera ett element i badrummet som är rostigt, enligt överenskommelse oss emellan. Detta har jag tjatat om i 6 månader. Igår tog jag tag i det själv, då blev han sur för han skulle precis göra det. Han får ingenting gjort helt enkelt, om man inte lägger fram allt han behöver för att göra det som ska göras. Och sedan får jag ofta plocka undan efter honom också.
Jag är så frustrerad! Så nu går jag runt och är irriterad, ja det stämmer, jag är grymt irriterad på detta. Han blir ledsen, känner sig otillräcklig, säger att jag ställer för höga krav och värst av allt så sa han igår att han inte känner sig älskad av mig. Det känns så hemskt, jag älskar honom mer än något annat i livet. Jag har upprepade gånger försökt att sluta bry mig om dessa praktiska saker som ju egentligen betyder så lite, men jag har inte lyckats. Jag vill verkligen inte vara irriterad och sur för sådana här saker. Men jag känner ändå som att jag bor med ett barn ibland...
Vad vill jag ha hjälp med? Jo jag vill ha tips och råd för hur jag ska göra för att inte bli irriterad över dessa oviktiga saker. Hur släpper jag det?
Om ni inte förstår hur man kan känna som jag gör så avstå gärna från att göra påhopp, jag vill ha konstruktiva råd/kritik.
Tack på förhand!