Inlägg från: white trash mia |Visa alla inlägg
  • white trash mia

Raka benen på min dotter....tips...

Pickeli skrev 2012-01-30 15:47:33 följande:
    Jag instämmer dock med de flesta här i tråden om att du borde jobba på det psykiska i första hand. Prata med föräldrarna till barnen hon umgås med, pratar de också om att raka benen?

Jag tror dock att det kan vara svårt att bearbeta den biten nu, det är redan lite sent påtänkt kan jag känna, det gäller väl att vara lite proaktiv och försöka styra sitt barn så att de inte hamnar i dessa tankebanor i så tidig ålder. om man kan.

Om du vill kan du ju helt enkelt säga nej också, och berätta för henne att man inte rakar benen i hennes ålder. Men om alla i hennes klass gör det och alla i hennes umgängeskrets så är det ju inte så lätt att stå emot grupptrycket heller och det kan man ju förstå.

Och tvinga henne att gå barbent i sommar? Hon har liksom vägrat barbent en hel sommar redan... 

"Säg åt henne att alla har hår (för ingen rakar sig eller?) så på  med kortbrallorna, det är inte mitt problem om du mår dåligt av det, kom så pratar vi om psykiska känslor"? Eller vad? 

TS  - att du orkar med kvinnorna i den här tråden! Jag tycker att du är en jättebra och förstående mamma som vill sin dotters bästa och ser att hon mår dåligt henne och vill hjälpa! Visst ska du göra allt för att stärkla hennes självkänsla. Men nu HAR hon vägrat kortbrallor en hel sommar så det är liksom lite sent för kroppshårsjälvkänslametoder nu.
  • white trash mia
    Åsa skrev 2012-01-30 20:28:01 följande:
    Jag tycker det är rimligare att barn är barn och så gott möjligt hålls utanför all skönhetshysteri, därav stackars. Men så är det säkert svårt för mig att relatera till "problemet" då under min uppväxt smink var för kärringar och inte heller de vuxna rakade något. (Till min uppväxtstad började ett försiktigt rakningsmode komma för drygt tjugo år sedan och då var jag gott och väl ur mellanstadiet...).

Nu är det så att TS dotter mår jättedåligt och har vägrat kortbrallor en hel sommar redan. Tror du verkligen inte att TS har pratat med sin dotter och försökt på alla sätt att stärka hennes självkänsla och få henne att låta bli rakning och ta på sig kortbrallor på sommaren? Tror du att TS säger åt ungen att raka sig? Suck!

Jag tycker att TS verkar vara en underbar mamma som bryr sig och vill hjälpa sin dotter. Antagligen känns det fruktansvärt att raka benen på ett barn. Men nu må+r dottern jättedåligt och har vägrat kortbrallor  en hel sommar och TS har antagligen försökt på alla sätt att få dottern på andra tankar... Ibland får man gå emot sina egna prionciper. Men det kommer väl ni perfekta FL-kvinnor aldrig att fatta. 
  • white trash mia
    Åsa skrev 2012-01-30 21:03:01 följande:
    Det är svårt det där när ett komplex redan bildats. Man vill givetvis att barnet ska må bra. Bara att hoppas att komplexet nästa gång inte gäller näsan eller brösten...

Är säkert jättesvårt att vara en motkraft där barnets jämnåriga säger något annat. Jag är glad att rakning inte är någon "grej" bland åtminstone barn innan tonåren där vi bor vad jag märkt. Är väl medveten om att det ser annorlunda ut på många andra håll, särskilt där många har rötterna i andra länder.
    Jag tycker att det är viss skillnad på att raka benen på sommaren och att operera brösten. Vad jag vet är det inte tillåtet för minderåriga att operera brösten. Det är ju en fråga att ta ställning till när man har fyllt 18 år i så fall.
  • white trash mia
    Åsa skrev 2012-01-30 21:13:04 följande:
    Skillnaden är den du säger, det är inte tillåtet med permanenta  "korrigeringar" på minderåriga när de inte är medicinskt motiverade. Därav förhoppningen att barnets komplex inte nästa gång gällde något som inte går att göra något åt (och kräver permanenta ingrepp om det skulle göras). Bakgrunden till komplexen är ju densamma oavsett vilka komplexen är, rådande mode speglat genom uttalade åsikter hos den närmaste omgivningen.

En skillnad är också att en skönhetsoperation är väldigt riskabel, man kan dö! Men att få hjälp att ta bort lite kroppshår någon gång i veckan under sommarmånaderna, om det gör att man mår bättre och kan ha baddräkt/kortbrallor, kanske kan vara okej? Även om man känner sig som världens sämsta mamma kanske det är det bästa alternativet.

Jag förstår inte vad operation har med detta att göra? Är det större risk att hon vill operera brösten om hon får hjälp med rakningen?

Och jag förstår inte vad du menar med "stackars unge, sminkar du henne till skolan också"? Det låter som om du tror att TS vill att dottern ska raka sig?
  • white trash mia

Hur hade ni reagerat om det var en 11-årig pojke som hade fått skägg och ville raka sig? Ska pappan i familjen spara ut getskägg och förbjuda pojken att raka sig? Skämmes föräldrar, så som ni misslyckats med pojkjens självkänsla?! Och vad blir nästa komplex, den lilla pojken kanske vill göra penisförstoring?

• white trash mia
    Uffesson skrev 2012-01-30 21:48:32 följande:
    Nej, jag tänker inte ge dig några tips.

Så länge inte rakningen är av medicinska skäl, vilket jag har väldigt svårt att tro!
    Har även svårt att komma på vilka medicinska skäl det skulle vara...

Jag tycker att det är fruktansvärt att du vill raka benen på din dotter.
    Hon får göra det den dagen hon anser sig själv gammal nog!

Då hon tar initiativet, inte du, är det okej för mig!

Det är dottern som tar initiativet. Hur kan du tro att en förälder VILL raka benen på ungen? Shit alltså...
  • white trash mia
    Uffesson skrev 2012-01-30 21:51:37 följande:
    I sådant fall så börjar du att prata med henne om vad det är som är jobbigt med hennes ben.

Sedan så, om hon verkligen vill det, köper du en enkel rakapparat till henne och säger åt henne hur hon ska göra.

Men, jag skulle verkligen inte rekommendera att epilera eller liknande, det klarar knappt jag.

Och under en hel sommar tror du inte att TS har pratat med dottern? Du tror inte att TS har försökt på alla sätt att ´få dottern på andra tankar och stärka hennes självkänsla?
  • white trash mia
    Elina Svensson skrev 2012-01-31 19:33:10 följande:
    Tycker man ska vänta till man är iallafall 13 innan man börjar med sånt. Innan är man ju bara ett barn!

Absolut, när man har fyllt 13 kan man börja visa sig naken hur som helst.
  • white trash mia
    Elina Svensson skrev 2012-01-31 19:37:34 följande:
    Då är det ju som det ska med andra ord. En 11-åring ska inte ens tänka på sitt utseende. Tycker inte jag iallafall.

Och när ska de börja med stringunderbrallor? Är det också inför nians skolavslutning? Och killarna får vänta med att raka skägget tills de tar studenten? För inte ska våra unga pojkar behöva tänka på sitt utseende, så kan vi ju bara inte ha det.
Svar på tråden Raka benen på min dotter....tips...