• Studentundersökning

Bilbarnstol 4-12 år - liten enkät

Jag ser inget i reglerna för inlägg, som strider mot att lägga ut en enkät i studiesyfte, därför antar jag att detta är okej.

Jag går tredje året på utbildningen Teknisk Design vid Chalmers Tekniska Högskola och genomför tillsammans med en grupp studenter just nu en studie rörande bilbarnstolar för barn i viktklass 15-36 kg eller barn i åldrarna 4-12 år och upp till 135 cm.
    För att få ett så bra underlag för vår studie genomför vi användarundersökningar. Vi tycker därför att detta forum uppmärksammar just dessa användare.

Jag/Vi skulle vara mycket tacksamma om du har möjlighet att besvara en liten enkät/delta i detta diskussionsforum. Vi kommer att behandla alla svar helt anonymt. Alla svar är välkomna och uppskattade.

1.    Vad brukar du tänka på när du skall köpa en bilbarnstol?

2.    Var hämtar du information om bilbarnstolar?

3.    Tar du med dig bilbarnstolen/bilbarnstolarna när du är ute och reser med barnet/barnen i buss, taxi, tåg , hyrbil eller i bilpool?
    a.    Om du har med den/dem, hur brukar ni förvara dem?
    b.    Om du inte har med den/dem, vad är anledningen till detta?

Stort tack på förhand!

• Svar på tråden Bilbarnstol 4-12 år - liten enkät
  • MartinaE

1.Vad brukar du tänka på när du skall köpa en bilbarnstol?
    Att den är anpassad till åldern, det ska även vara lätt att ta av klädsel och tvätta.

De gånger vi köpt nya har vi åkt till barnens hus och letat på en där tillsammans med personalen expertis. Pris är dock en viktig fråga. Jag förutsätter att alla stolar jag köper är godkända och kontrollerade.

3.    Tar du med dig bilbarnstolen/bilbarnstolarna när du är ute och reser med barnet/barnen i buss, taxi, tåg , hyrbil eller i bilpool?
    Nej, jag har aldrig tagit med mig, däremot har jag sagt till när jag beställt taxi att jag vill ha en med barnstol och det har alltid gått bra. När jag åkt buss eller tåg så har barnen fått åka utan.

Krångligt och tungt att släpa.

För att er studie ska var tillförlitlig borde ni kanske dela upp den lite mer efter ålder. Så vitt jag vet använder INGEN barnstol till sin tolvåring? Min äldsta är 5 år så jag kan svara på frågorna utefter hennes ålder.

• Sisisisi
    1.    Vad brukar du tänka på när du skall köpa en bilbarnstol?
    Jag tycker det är viktigt att bältesstolen har bra skydd runt huvudet och helst även bra sidoskydd. Självklart att bältesstolen ska passa i bilen. Att den fungerar så länge som möjligt. Den vi har ska funka tills barnet är ca 150 cm. Tyvärr har vi inte isofix i bilen, hade vi det skulle vi valt en isofix-stol.

2.    Var hämtar du information om bilbarnstolar? Mest på internet, kollar hemsidor, tester och läser vad folk tyckor om sina bilbarnstolar. Mer om hur barn ska åka i bil läser jag i tex VTI:s rapporter och på andra infosidor.

3.    Tar du med dig bilbarnstolen/bilbarnstolarna när du är ute och reser med barnet/barnen i buss, taxi, tåg , hyrbil eller i bilpool?

När vi under en period hade hyrbil så flyttade vi självklart över barnens bilbarnstolar. Vi åker väldigt sällan buss, de gånger sonen har åkt med  oss har han haft med en bilkudde. Nu har 6-åringen börjat åka mycket buss med skolan och vi har beställt en SitSac (ryggsäck/bilkudde).
    ..
    a.    Om du har med den/dem, hur brukar ni förvara dem? Bilkudden har förvarats i ett skåp på båten, när vi åkt buss till färjan.

b.    Om du inte har med den/dem, vad är anledningen till detta?
    bältesstolen har vi inte med eftersom den är tung och stor.

Under föräldrar-säkerhet brukar bilbarnstolsfrågorna hålla till, lägg ut detta där oxå så blir det nog fler svar.   
  • cloudberry79

1.    Vad brukar du tänka på när du skall köpa en bilbarnstol?

Att den ska vara testad och säker, den får gärna ha isofix och den ska passa i vår bil.

Först tittar jag på NTF.se, sedan tittar jag i affären och ber att få låna stolen för att prova i bilen.

Inte på tåg och inte på bussen. Har aldrig åkt taxi med barn. Hade vi haft hyrbil eller i bilpool tar vi med stolen såklart. Tar med stolen om vi reser med tåg och därefter ska resa med bil.

Bär med den helt enkelt.

Går inte att montera i bussen och inte på tåget heller.

If you love me - please don't feed me!
Svar på tråden Bilbarnstol 4-12 år - liten enkät