Anonym (Sosstant) skrev 2012-01-31 14:08:24 följande:
Missförstå mig rätt nu - jag säger inte att alla rakt av "skyller ifrån sig", jag säger att jag baserat på egen erfarenhet tror att väldigt få har förmåga till självinsikt. Vad det beror på kan jag inte uttala mig om men förmodligen en kombination av arv och miljö.
Tex har jag och mina kollegor kunnat konstatera att i många fall av bristande omvårdnad lever mamman med sina barn i en snarlik miljö som hon själv växte upp i, med en mor som brast i omhändertagande. Har man inget normalitetsbegrepp att utgå ifrån pga brister i sin egen uppväxtmiljö så är det enormt mycket svårare att veta/gissa sig till på vilken nivå andra anser att omhändetagandet av barn "bör" ligga på och därför finns också en bristande självinsikt.
Naturligtivs har allting två sidor och hur gärna man än vill så är det oftast oerhört svårt att tillgodose så att bägge sidornas behov kan uppfyllas. Tack och lov - anser jag personligen - har pendeln slagit över ganska mycket idag i jämförelse med hur det såg ut för 10 -15 år sedan, då föräldrarnas "rätt" till sina barn så gott som alltid prioriterades.
Idag läggs betydligt mycket mer fokus på barnets rätt till en trygg uppväxtmiljö och det är också därför som man i många fall inte river upp långtidsplacerade barn trots att bioföräldrarna kommit ur missbruk eller annan problematik - man anser generellt att barnets rätt är starkare än föräldrerns.
Media och deras rapportering vill jag egentligen inte ens lägga energi på att kommentera, att säga "vinkling för att sälja lösnummer" tycker jag räcker...
Jag förstår helt vad du pratar om.. I dom flesta fallen gör socialen helt rätt. Jag själv har dock varit uppvuxen i väldigt dåliga förhållanden plus att jag har ADD men jag skulle aldrig någonsin göra något mot mina barn.. Man lär sig istället av sin dåliga uppväxt och vet hur man INTE vill behandla sina barn.. Men tydligen tänker inte alla så.
å andra sidan är jag en av dom som fått riktigt bra hjälp av socialen och det räddade mitt liv.
Men jag vet också socialsekreterare som varit hemska. Min vän växte upp med en mamma som var drogmissbrukare och misshandlade honom helt brutalt och hon jobbade som socialsekreterare.. Så att alla skulle vara felfria är inte heller rätt. Kan en sådan person bli det så vet man ju inte vad man ska tro.. Och hon är det fortfarande har jag för mig.
Sen vet jag inte om det är rätt att ni tar deras barn och att även om dom jobbar stenhårt för att bli bra/nyktra och att ni sen inte ger tillbaka barnen... Det låter väldigt underligt? OKEJ om mamman inte varit nykter länge nog eller inte har jobb osv.. Eller om det hände något oförlåtligt hemskt. Men har dom rättat upp sitt liv borde ni inte ha rätten till det så länge inte barnet själv vägrade?