• Julienne

Kan man måla på en lackad yta? Nån som såg Homestyling?

Vi har ett Ikea skåp Narvik i hallen och jag är så trött på träfärgen. Vår hall är så mörk och jag skulle vilja ljusa på den genom att måla skåpet vitt.

Fäster färg på en lackad yta? Eller måste man slipa bort allt? Eller räcker det med att rugga upp ytan? Vilken sorts färg ska man köpa?

Jag såg programmet Homestyling på femman för nån vecka sen. De stylade en tvåa med sjöutsikt - Nån som såg det? De hade tillåtelse av säljaren att återanvända de möbler som fanns i lägenheten. Bla så målade de två låga typ Billy bokhyllor svarta och placerade i hallen samt den sängsockeln som fanns i sovrummet. Bokhyllorna verkade vara nån laminat och jag har alltid trott att det inte går att måla på laminat och få färgen att fästa. Sängsockeln var av lackad furu och vad jag kunde se så gjorde de inget grundarbete?

• Svar på tråden Kan man måla på en lackad yta? Nån som såg Homestyling?
  • mikalala

är absolut ingen expert men jag tror att man ska kunna måla på lacka med lackfärg om jag inte minns fel....

på laminat har vi målat men då hade vi en grundfärg som färghandlaren kallade fästfärg för att det skulle fästa på laminatet... Men gå till färghandlaren så vet de säkert hur du ska gå tillväga.... lycka till

• Buckaroo

Rugga upp med sandpapper, eller tvätta med målartvätt. Grundmåla, slipa och måla lackfärg.

• Jennie Brunflo

Rugga - grunda - måla

Funkar utmärkt!

• PussPåMagen

Jag har målat om en lackad furumöbel utan att slipa den innan (även om min sambo sa att man skulle det...). Det gick hur bra som helst. Tänk bara på att använda en anpassad färg, typ lackfärg. Kolla med en färghandel.

Däremot kan jag meddela att det inte är någon höjdare att försöka slipa bort bets.... tar hur lång tid som helst

• Julienne

Tack för alla svar.

Med "grunda", menas det då nån speciell grundfärg? Eller är det målarspråk att måla två lager?

• Buckaroo

Ja, det finns speciella grundfärger. Dessa fäster bättre på underlaget.

Svar på tråden Kan man måla på en lackad yta? Nån som såg Homestyling?