• Anonym

nya aco gravid kosttillskott?

Hej hej!
    Köpte kosttillskott idag, o det blev nya aco gravid tabletterna,som de heter.

När jag läste hemma på den tycker jag de innehåller mkt av rdi mm.

Sen förstår jag inte om a-vitaminet? är det inte mycket?

Jag bifogar sidan med innehållsförteckning, det vore guld värt om du har tid att kolla innehållet.
    Det kanske innehåller lika mkt som andra alternativ..

www.familjeapoteket.se/sortiment/vitaminer-naturlakemedel/aco-gravid

Tack!

• Svar på tråden nya aco gravid kosttillskott?
  • Aleksandra Barnmorska

Hej!

800 microgram är hela dagsbehovet och man ska inte överdosera detta, jag brukar inte rekommendera kvinnor att ta kosttillslott med vitamin a då även kosten innehåller vitamin a och att man på så vis överdoserar. Det finns mulitvitamier för gravida utan vitamin a.

lycka till

• Anonym

Ok. Tack för ditt snabba svar.

Vilka kosttillskott rekommenderar du? Vill gärna ta nåt multivitamin..

O måste ha idag!

• Aleksandra Barnmorska

hej!

Medstops mulitvitamin för gravida ska inte innehålla vitamin A samt att det räcker med att ta en tablett dagligen.

lycka till

• Anonym

Tack igen!

Måste bara fråga igen.. Det stod ju att ACO gravid innehåller 1600mikrogram betakaroten motsvarande
    800mikrogram a vitamin... Men betakaroten är väl inte farligt? Om jag förstått det rätt är det den animaliska formen av a vitamin man ska akta sig för.. Eller är jag helt ute o cyklar.. För isf innehåller dessa tabletter inget av det "farliga" a vitaminet? Hjälp mig gärna :)

• Aleksandra Barnmorska

hej!

Jag fick ett mail efter mitt svar av en som arbetar på aco och måste ändra det jag skrev innan då jag inte hade kunskap om det, jag läste inte på innehållsförteckningen var  ifrån a-vitaminet kom utan bara hur mkt den innehöll. Här ser du en kopia från mailet jag fick:

Hej!

Jag heter Sofia och jobbar på ACO.  Jag såg att du fått frågor angående A-vitamin idag och skulle bara vilja göra ett litet inlägg som respons på de frågor som kommit upp rörande våra kosttillskott.

I ACO Gravid har vi valt betakaroten som vitamin A-källa och det finns därför ingen risk för överdosering. Betakaroten finns i gröna, gula och röda grönsaker och är ju ett förstadium till vitamin A (retinol). Fördelen är att betakaroten lagras i huden och inte, som retinol, i  levern. Kroppen omvandlar sedan, allt eftersom, den mängd A-vitamin den har behov av. Detta är ett av våra mervärden som gör ACO till ett tryggt kosttillskott.

Kontakta gärna mig för mer info!

Vänligen,

Sofia Ek
    sofia.ek@aconordic.com

Man lär sig alltid något nytt.

hälsningar Aleksandra

• Anonym

Å tack så jättemycket för ditt svar o ditt engagemang i min fråga!

Men då är ju dessa kosttillskott bra :)

En följdfråga bara: det står att man ska ta 2 tabletter om dan i samband med måltid men att man ska fördela upp dosen vid två måltider..

Hur länge ska man vänta mellan intag av tabletterna då?

tack igen!

• Aleksandra Barnmorska

Hej!

Var så lite så, det bästa med jobbet är att få hjälpa er och att man lär sig saker varje dag. Jag tycker att du ska ta en till frukost och en till kvällsmaten så blir det bra fördelat.

lycka till

Svar på tråden nya aco gravid kosttillskott?