Anonym skrev 2012-01-30 23:08:11 följande:
Jadu... Om man har jeans på sig så kan man ha händerna i bakfickorna en liten stund innan man ska hälsa så hinner det mesta av svetten absorberas...

är det i närheten av ett handfat så kan man tvätta händerna precis innan så är de varma och fukten kommer från vattnet istället.
Jag handhälsar varje dag en hel massa gånger med folk och då märker man ju att det inte är så himla ovanligt att svettas när man är nervös. Generellt sett så märks en varm och fuktig hand mindre än en kall och fuktig.
Om det enbart är när du ska hälsa på folk och du blir nervös som du har de här problemen så önskar jag dig att du skulle kunna slappna av och strunta i handsvetten, börja känna dig säker i situationerna för då kan svettningarna mycket väl minska eller försvinna.
Om det här har varit länge och är handikappande för dig så bör du kunna få hjälp även om hjälpen som finns att få kanske inte är hundraprocentig. Prata med läkare på vårdcentral eller, om du bor i Sthlm så kan du försöka höra av dig till Svettmottagningen.
www.svettmottagningen.se/patientinformation/h...
Lycka till!
Ja om jag har chansen brukar jag spola händerna och handlederna (kyler man handlederna tar det ett tag innan värmen kommer igen) i iskallt vatten innan jag ska hälsa, men det värsta jag vet är när man "plötsligt" ska hälsa på någon, vad gör man då?? Fick skäms ihjäl för någon dag sen. Det värsta är att jag aldrig känner fuktiga händer, några män kanske men det är inte speciellt många :(
Jag svettas i händerna annars också, men det blir ju värst när jag är nervös. Det är ju lite handikappande på så sätt att de hindrar mig i att välja jobb/utbildning, sporter, och intressen som jag egentligen vill hålla på med. Bor ej i Sthlm, men jag skulle verkligen vilja ha mod att ringa vårdcentralen i morgon för snart känner jag att jag inte står ut. Vad ska jag säga? Det är det som gör mig så osäker... Säger man: "hej jag skulle vilja träffa en läkare pga problem med svettningar i handflatan" eller nått sånt? Åhh blir redan röd i ansiktet liksom.