• Myrslokan

Vilken typ av hårförlängning är mest skonsam för det egna håret?

Hej!

Gjorde en hårförlängning för ett tag sedan med vax, på en bra salong. Efter hand ramlade slingor ur och då såg jag att lite av mitt egna hår var med i slingorna, som att mitt egna hår gått av. Och när jag tog ur slingorna så var mitt egna hår extremt slitet och jag fick nästan klippa av allt. Lite sorgligt. Önskade att man hade varnat för detta innan. 

Däremot skulle jag gärna vilja ha extensions igen, men vilken metod är mest skonsam för det egna håret? Något bra tips på var i Sthlm alt Göteborg där man kan göra det? Gör inget om det är bra pris heller...  

• Svar på tråden Vilken typ av hårförlängning är mest skonsam för det egna håret?
  • plastkotte

Tror inte det finns någon typ av extension som är skonsam mot håret tyvärr, det är väl om man kör med såna där clips skulle jag gissa på, men då måste man sätta i varje morgon o ta ur på kvällen, samt tvätta håret osv lite som en peruk skulle jag känna iallafall.. Annars är nog alla typer av extension där löshåret sitter i dag som natt väldigt hårt mot ditt eget hår, och sliter jättemycket.

Jag hade också extensions med keratinvax och mitt eget hår var jätte slitet efteråt.. Fick också klippa av det väldigt kort. Så tror inte jag kommer göra det igen. 4500 kr för att förstöra mitt eget hår..

• Myrslokan
    plastkotte skrev 2012-01-31 01:39:41 följande:
    Tror inte det finns någon typ av extension som är skonsam mot håret tyvärr, det är väl om man kör med såna där clips skulle jag gissa på, men då måste man sätta i varje morgon o ta ur på kvällen, samt tvätta håret osv lite som en peruk skulle jag känna iallafall.. Annars är nog alla typer av extension där löshåret sitter i dag som natt väldigt hårt mot ditt eget hår, och sliter jättemycket.

Jag hade också extensions med keratinvax och mitt eget hår var jätte slitet efteråt.. Fick också klippa av det väldigt kort. Så tror inte jag kommer göra det igen. 4500 kr för att förstöra mitt eget hår..
    Men precis!!! Betala flera tusen för att förstöra sitt eget hår!! Jag betalade 5000:- totalt och då var jag inte heller helt nöjd med hårets kvalité som de satte i och ej heller att färgen överensstämde riktigt med mitt egna så det var ett riktigt nerköp. Jag frågade också specifikt om håret skulle slitas... "nej nej nej.. nu får ditt eget hår en chans att växa till sig ifred..." Jo men visst sörru.

Jag läste någonstans att det håret man syr i skulle vara mer skonsamt, men jag ville höra lite här från folks egna erfarenheter. Salongerna talar väl väldigt tyst om hur det sliter på håret antar jag. 

Funderade också på de där clipsen.. men jag är ju så kass med sådant där pill, tupera och sätta i själv. Men man kanske ska prova det ändå då. 
  • Micalela

Jag gjorde nog också med vax, eller sån kreatin kanske det heter? Mitt kostade 6000kr, höll i ca 6 månader och mitt egna hår växte supermycket under den tiden. Behövde knappt klippa någonting och nu har jag äntligen lite längd på håret!Tappade totalt 4 av 100 slingor tror jag under den tiden.

micalela.blogg.se

• Längtan1986

Jag har gjort extensions med både tejp och vax (eller om det är lim) och efter jag gjorde det med vax fick jag klippa mitt hår jättekort för jag hade tappat så mycket av mitt egna.
    har ganska tunt hår från början men jag såg sjuk ut när jag tog ut löshåret.

Jag har hört att förutom clips då, som absolut är skonsammast, så ska det va hyfsat OK att fläta in det, dock vet jag inte hur man gör det riktigt..

• Myrslokan
    Längtan1986 skrev 2012-01-31 07:48:14 följande:
    Jag har gjort extensions med både tejp och vax (eller om det är lim) och efter jag gjorde det med vax fick jag klippa mitt hår jättekort för jag hade tappat så mycket av mitt egna.
    har ganska tunt hår från början men jag såg sjuk ut när jag tog ut löshåret.

Jag har hört att förutom clips då, som absolut är skonsammast, så ska det va hyfsat OK att fläta in det, dock vet jag inte hur man gör det riktigt..
    Ja det låter som att det är några som har samma erfarenheter som mig när det gäller vax. Jag hade lite längd på håret när jag satte i extentions men efteråt var jag nästan helt korthårig, hade lite lite längd bak bara. Har haft tjockt, långt hår innan, nu var det helt urklippt och uppklippt och jag hade dessutom fått en oönskad lugg. Var helt gråtfärdig efteråt. Var ju mest att jag inte var beredd på det då jag hade förväntat mig att mitt hår hade växt under tiden och skulle vara i bra kondition enligt frisörskan.

Ok, får kolla upp det där med flätningen eller clips helt enkelt. Kan ju vara rätt skönt att kunna ta ur det också! 
  • Myrslokan
    Micalela skrev 2012-01-31 02:04:34 följande:
    Jag gjorde nog också med vax, eller sån kreatin kanske det heter? Mitt kostade 6000kr, höll i ca 6 månader och mitt egna hår växte supermycket under den tiden. Behövde knappt klippa någonting och nu har jag äntligen lite längd på håret!Tappade totalt 4 av 100 slingor tror jag under den tiden.

micalela.blogg.se
    Skönt att det gick bra för dig!!! Var gjorde du det?
  • Wielkip

Clips funkar bara om man vill ha i håret ett par gånger i månaden max, absolut inte flera dagar i veckan för då får man kala fläckar där Clipsen ska i och ur.

Rätt avståndsanpassade microringar på trens funkade bäst för mig, använt alla metoder och löshår i 6 år.

• Myrslokan
    Wielkip skrev 2012-01-31 11:30:42 följande:
    Clips funkar bara om man vill ha i håret ett par gånger i månaden max, absolut inte flera dagar i veckan för då får man kala fläckar där Clipsen ska i och ur.

Rätt avståndsanpassade microringar på trens funkade bäst för mig, använt alla metoder och löshår i 6 år.
    Hej! Nej jag skulle aldrig palla att sätta i de, clipsen, flera dagar i veckan heller tror jag, så är väl bara för lite finare tillfällen eller när man ska festa till det lite.

Men vad är det där microringar på trens, var gör det sådant? Har du något tips? Har du också känslan av att keratinvax-förlängning sliter? Vad tyckte du om de som flätas eller sys in? 
  • Wielkip

Jag har utbildat mig så jag har alltid gjort det själv.
    Microringar köps där extensions köps och sys fast på den sydda delen av trenset, googla/youtubea så finns det massa tutorials!

Keratinslingor i sig själva sliter inte, men om frisören inte vet vad hon sysslar med, typ fäster slingan i för liten del av det egna håret slits det av av tyngden på löshåret när det är blött etc.

Sen får man komma ihåg att man tappar ca.100 strån varje dag, dessa strån sitter ju fast i keratinet och 'lossnar' först när man tar ur slingan, trots att de släppt från huvudet långt innan.

Lim är jävligt bökigt och drar med onödigt mycket eget hår när man tar ut det och iflätning har jag aldrig stått ut med pga. Kliandet och hur knöligt det blir att sova på bakhuvudet.

• Myrslokan
    Wielkip skrev 2012-01-31 14:27:58 följande:
    Jag har utbildat mig så jag har alltid gjort det själv.
    Microringar köps där extensions köps och sys fast på den sydda delen av trenset, googla/youtubea så finns det massa tutorials!

Keratinslingor i sig själva sliter inte, men om frisören inte vet vad hon sysslar med, typ fäster slingan i för liten del av det egna håret slits det av av tyngden på löshåret när det är blött etc.

Sen får man komma ihåg att man tappar ca.100 strån varje dag, dessa strån sitter ju fast i keratinet och 'lossnar' först när man tar ur slingan, trots att de släppt från huvudet långt innan.

Lim är jävligt bökigt och drar med onödigt mycket eget hår när man tar ut det och iflätning har jag aldrig stått ut med pga. Kliandet och hur knöligt det blir att sova på bakhuvudet.
    Oj, tack för all info, mycket bra info här!!! Ska kolla det där med microringar, verkar helt klart intressant!

Ja jag vet det där med att det lossnar en hel del hårstrån naturligt varje dag men det här var liksom hela hårtussar så jag tror inte det var helt normalt. Det gjorde sjukt ont när jag tog ur dem, hade ont i huvudet i två dagar efteråt efter allt slit, gjorde det hos samma frisörska.

Har också hört att iflätning gör ont och kliar. Tack för all din info, bra att få höra andras erfarenheter!
Svar på tråden Vilken typ av hårförlängning är mest skonsam för det egna håret?