• Anonym

Har sån ångest inför min praktik... Tips?

Jag går sista året på socionomprogrammet och nu väntar en lång period med praktik.
    Jag har sån ångest! Varför vet jag egentligen inte, men just det här att behöva stressa iväg på morgonen med sonen, må illa och vara trött (gravid i v.13) på ett nytt ställe, ha någon "över sig", en massa jäkla uppgifter.
    Nä, usch. Jag vill bara inte!!  Men har ju heller inget val om jag vill ta min examen.

Någon som har tips och råd hur jag ska få bort denna ångest? 

• Svar på tråden Har sån ångest inför min praktik... Tips?
  • slemtorsk i din bralla

Jag gör min praktik just nu.. vet inte var du går men jag har en hel termin nu termin 5 och jag tror alla är nervösa, har lite ångest och får lite smått panik för det ÄR stort att gå ut i praktik.

Är man dessutom gravid så är man ju lite extra känslig pga alla hormoner och att man kanske är lite extra trött.

Jag har inga direkt konkreta tips, det beror ju på vad du  hamnat på för ställe också. Själv sitter jag på ett socialkontor och jag har blivit oerhört väl emottagen, min uppfattning är att de allra flesta har samma erfarenhet. Var öppen med din rädsla, iaf emot din praktiklärare på skolan, de finns där för din skull för att du ska klara din utbildning.

Som du säger så finns det ju ingen utväg om du vill ha din examen, praktiken är ju det som blir din referens sedan när du söker jobb ute i riktiga livet.

Du har också rätt att ha nedsatt tid om du har barn, då får du lägga ut praktiken på något längre period för du ska ju ha samma antal timmar som "alla andra" men på min skolan kan man gå ner till 80% utan att någon eg ifrågasätter, vi har flera mammor som har flera och små barn som helt enkelt inte skulle klara heltid för man ska ju hinna med att reflektera över det man gjort också och det finns inte tid till när man hämtat alla barn på dagis/fritids.

Börja lugnt, lär dig att säga nej- en del ställen är duktiga på att boka in studiebesök och lägga över mycket jobb på praktikanten tidigt men vi har som studenter rätt att säga nej för att hinna smälta saker. Det är ingen tävling om vem som får egna klienter först eller vem som hinner med mest saker på sin praktik, det viktiga är ju att vi lär oss och att vi orkar hela perioden.

• Anonym (Gunnel)

Åh, praktiken är vidrig. Jag är socionom och minns inte min praktikperiod med glädje. Det är jobbigt att ständigt behöva vara på alerten - lite som en Duracellkanin.

Alla praktikplatser är olika. Jag hade tur som kom till en underbar praktikplats där jag lärde mig enormt mycket, och min handledare och jag planerade praktiken ihop. Men, det är just det där att vara "praktikanten" som är jobbigt. Det kommer man aldrig ifrån, oavsett praktikplats. Praktikantrollen kan vara mycket svår att axla.

Mitt bästa tips: Var ärlig mot din handledare! Berätta hur du känner. Ha inte för höga krav på dig själv, alla studenter utvecklas i olika takt. Praktikångesten får du tyvärr leva med under hela praktiken. Försök att se målet! Ge dig själv delbelöningar; efter en avklarad vecka kanske du kan unna dig en snygg mapp t ex. Visualisera det stora målet: Om ett år är du färdig socionom och behöver aldrig, aldrig mer vara en obetald Duracellkanin

Svar på tråden Har sån ångest inför min praktik... Tips?