Inlägg från: skogsvitter |Visa alla inlägg
  • skogsvitter

Varför är dagis så rädda för ögoninflammation?!

Detta måste vara helt nya råd från 1177 för tidigare har det varit att man ska hålla sig hemma. Jag har alltid varit irriterad på detta, vi får jätteofta kladd i ögonen och jag fattar seriöst inte vad som är farligt med det. Fullkomligt harmlöst, har ju mycket hellre lite kladd i ögonen än att dras med magsjukor och influensor som varenda en drar med sig till dagis!

• skogsvitter
    Acelise skrev 2012-01-31 09:56:58 följande:
    Och självklart ska de vara så lite kladdiga att de inte behöver torkas i ögonen hela tiden, för det är ju svårt för personalen kanske. Men torka snoriga näsor stup i kvarten går ju...?
    Han hade t.o.m. intorkat små smulor bara i ögonvrån i morse, eftersom det är svårt att få bort för mig (han gillar inte att torkas där), inte något klet alls. Lite röd i ögonvitorna. Inte svullen.
    Uppenbarligen är nysande, snordränkta barn däremot helt ok, av någon outgrundlig anledning...
  • skogsvitter
    Fridiz86 skrev 2012-01-31 10:10:21 följande:
    ögoninflammation är väldigt smittsamt, mer smittsamt än vanlig förkylning.
    magsjukor och sånt kan gå över på en två dagar men riktig ögoninflammation kan hålla i sig i några dagar.

Spelar ingen roll enligt mig hur grymt smittsamt det än är med tanke på att det är så otroligt harmlöst. Ingenting som påverkar allmäntillståndet över huvudtaget. Och tydligen håller ju äntligen 1177 med om detta. Helt sjukt att tex få vända i dörren med fullkomligt friska barn bara för att de råkat ha en minimal gnutta morgonklet i ögat. Hysterin är sjukt överdriven och löjlig.
  • skogsvitter
    Acelise skrev 2012-01-31 10:13:21 följande:
    Ja, det finns ingen logik i deras argument! Måste absolut ta detta vidare...

Framförallt blev jag nog irriterad på sättet de talade över min sons huvud, stirrade länge på honom, granskade hans ögon m.m. i ett känsligt lämningsögonblick. Snacka om att inte känna sig välkommen...

Tycker generellt (lite OT här) att man borde sluta prata om barnen när de hör hela tiden. Visst är det oundvikligt ibland, men man kan göra det på ett bra och respektfullt sätt, inte "snacka skit" om barns sjukdomar, brist på aptit, tendenser att putta andra barn m.m. (eller vad det nu kan vara). Blir ju en självuppfyllande profetia till slut och jag skulle inte känna mig bekväm som barn om det var så. Har vid ett par tillfällen också hört personalen prata lite om andra föräldrar (när jag hämtar och de inte har sett mig än), på ett mindre positivt sätt. Kan föreställa mig vad de säger om mig idag...
    Håller helt med i detta. Påminner om det bemötande vi fått också. Kändes ungefär som att dottern var spetälsk eller pestsmittad!  (Har de en utarbetad taktik att prata över barns huvuden på förskolorna tro?)
  • skogsvitter
    Fridiz86 skrev 2012-01-31 10:22:22 följande:
    enligt vårdguiden att det är lika smittsamt nu helt plötsligt och kan säga att så va det inte innan.
    jag själv skulle bli förbannad om ett barn som har ögoninflammation skulle vara på dagis.
    jag skulle vända vid dörren i såfall.
    Hysteriskt.
  • skogsvitter
    Fridiz86 skrev 2012-01-31 10:27:38 följande:
    det är det inte. hade mitt barn på dagis och där va en med ögoninflammation,
    mitt barn blev snabbt smittat och fick vara hemma. barn kliar sig i ögonen tar på nånting, sen kommer nästa unge och rör det sen tar sig i ansiktet så då kan han vara smittad. enkelt. så nej jag skulle vända vid dörren.
    så jag slipper skrikiga barn och barn så vaknar på natten för de inte kan öppna ögonen. 
    Och jag säger detsamma om snor och hosta, men det är ju tydligen ok? Trots att det leder till långvariga förkylningssymptom och svårigheter på nätterna.
  • skogsvitter
    Coyote skrev 2012-01-31 10:30:45 följande:
    Men gör du samma sak vid förkylning? En unge nyser, din unge andas in, pang, förkyld.
  • skogsvitter
    Fridiz86 skrev 2012-01-31 10:32:55 följande:
    vid kraftig förkylning så ja då får de vara hemma.
    men nu har vi ett jättebra dagis. är där barn som är förkylda och lite slöa så får de vara hemma.
    men vanlig förkylning tycker inte jag är så farligt. 
    Intressant. Du tycker inte "vanlig förkylning" är så farligt, men lite kladd i ögat är hysteriskt livsfarligt? Ärligt, hur tänker du?!
  • skogsvitter
    Fridiz86 skrev 2012-01-31 10:38:01 följande:
    hur jag tänker. ja du. ögoninflammation kan ge men för livet om man inte sköter det ordentligt. men en vanlig förkylning försvinner. jag vill gärna inte drabba nån med ögoninflammation. efter du har haft det kan man bli torr i ögonen och det är riktigt obehagligt. 
    Jag har haft ögoninflammation massor av gånger och tycker inte det är ett dugg obehagligt. Du vet väl att förkylningar också kan ge men för livet?
  • skogsvitter

Menar alltså att det klart att det är obehagligt att inte kunna öppna ögonen riktigt på morgonen osv, men det har ju inte gett obehag flera år framåt. Det går ju över på bara någon/några dagar. Precis som en förkylning men med betydligt lindrigare symptom. Man blir ju inte direkt sängliggandes.

• skogsvitter
    Coyote skrev 2012-01-31 10:41:48 följande:
    Men kom igen, torr i ögonen? Mm... Men de som får öroninflammation med sprucken trumhinna och hörselnedsättning då? Eller det lilla barnet som får ägna nätterna åt att fara in och ut från akuten för att inhalera mediciner för att förkylningen gjort att han inte kan andas?
    Känns som att "lite torr i ögonen" inte direkt kan mäta sig med de allvarliga konsekvenser som förkylningar ofta får.
  • skogsvitter
    Fridiz86 skrev 2012-01-31 10:46:20 följande:
    förkylning kan vara jobbigt. va nyligen på sjukhuset med son. där han inhalerade för öppna upp luft vägarna.
    men han va hemma i 2 veckor också. barn som har lite snuva och lite hosta anser jag inte som farligt.
    det farliga är när det gör så de knappt kan andas. 
    med ögoninflammation så kan de fördärva ögonen. men man kanske ska vara med om det eller veta nån som har blivit drabbad för förstå hur smittsamt det är. 
    Jag tror alla här förstår att det är smittsamt. Det vi däremot inte håller med om är att det skulle vara värre än en förkylning, och den där snuvan eller lilla hostan du pratar om är ju exakt vad som orsakar att de knappt kan andas alls och som gör att du själv behövde åka in med din son!
  • skogsvitter

Och att ögoninflammation skulle kunna fördärva ögonen tror jag inte ett dugg på. Då beror det på något annat, finns många ögonsjukdomar och några ger liknande symptom som ögoninflammation (men är då naturligtvis inte smittsamt på samma sätt).

• skogsvitter
    Frontline skrev 2012-01-31 10:57:12 följande:
    Fast bara för att du har haft ögoninflammation massor med gånger och inte tycker det är obehagligt så kanske andra gör det eller är du en måttstock på hur man ska må?

Vi är aldrig magsjuka i denna familj trots exponering av det men bara för vi är det så finns det ju andra som drabbas och mår förjävligt...
    Ja det var exakt min poäng.
Svar på tråden Varför är dagis så rädda för ögoninflammation?!