• Coyote

Varför är dagis så rädda för ögoninflammation?!

För att många förskolor inte hänger med i de nya rekommendationerna. Skriv ut dem och ta med.

• Coyote

Där jag jobbar ber vi föräldrarna ta med barnet till bvc eller vårdcentral för att få konstaterat vad det är det handlar om, snor i ögonen är ingen fara, en mild ögoninflammation är också okej, men det finns alltid en risk att föräldrar anser att det är en mild ögoninflammation trots att ungen inte ens kan öppna ögonen, eller torkar rent precis innan de kommer till förskolan för att sedan bli uppringda en timme senare när deras barn inte kan se.

• Coyote
    Acelise skrev 2012-01-31 10:13:21 följande:
    Ja, det finns ingen logik i deras argument! Måste absolut ta detta vidare...

Framförallt blev jag nog irriterad på sättet de talade över min sons huvud, stirrade länge på honom, granskade hans ögon m.m. i ett känsligt lämningsögonblick. Snacka om att inte känna sig välkommen...

Tycker generellt (lite OT här) att man borde sluta prata om barnen när de hör hela tiden. Visst är det oundvikligt ibland, men man kan göra det på ett bra och respektfullt sätt, inte "snacka skit" om barns sjukdomar, brist på aptit, tendenser att putta andra barn m.m. (eller vad det nu kan vara). Blir ju en självuppfyllande profetia till slut och jag skulle inte känna mig bekväm som barn om det var så. Har vid ett par tillfällen också hört personalen prata lite om andra föräldrar (när jag hämtar och de inte har sett mig än), på ett mindre positivt sätt. Kan föreställa mig vad de säger om mig idag...
    I boken "Smitta i förskolan" som vi går efter, har jag för mig att ögoninflammation är en av de sjukdomar där barnet SKA vara hemma tills det är helt friskt. Jag vet inte när boken skrevs, men den är ju inte helt ny, kan jag meddela...
  • Coyote
    Acelise skrev 2012-01-31 10:16:50 följande:
    Hur man som förälder KAN göra så (lämna sjuka barn) är för mig ett mysterium. Och ren idioti och hemskt mot barnen. Men ska jag som "klok" förälder straffas för det? Jag har ju mitt barns bästa för ögonen (no pun intended), har rådgjort med Vårdguiden m.m. och ändå ska jag behöva bli kritiserad framför mitt barn när jag ska lämna? Finns säkert de som lämnar barn 1 timme efter senaste magsjuka också, men jag är alltid hemma 48 timmar efter MINST, och ska ju inte behöva bevisa något när jag väl lämnar.
    Jag förstår dig! Och jag håller med! Det känns för jävligt att behöva be en förälder som alltid sköter sig att ta ett par timmar ledigt för att åka till vårdcentralen, men vi har blivit tvungna för att få de övriga föräldrarna att förstå. Min förhoppning är att alla ska inse att det inte är värt att försöka lämna ett sjukt barn (alltså ett rejält sjukt barn) och att vi inte kommer behöva be om sådana saker i framtiden.

Jag själv håller min unge hemma den extra feberfria dagen, 48 timmar efter senaste symptomet på magsjuka (minst!) och när han är supersnorig, och jag tycker det är jättesynd att de skötsamma föräldrarna "straffas" på grund av de som inte fattar bättre.

Däremot är jag väldigt väldigt noga med att inte prata över huvudet på barnet! Snarare så att jag vänder mig till barnet, om en förälder kommer och säger att ungen hade feber igår kväll men att han fått alvedon på morgonen och mår bra så kan jag säga till barnet att det ju är skönare att få vara hemma om man har feber. Det är inte heller optimalt, men ibland har man inget val... :S
  • Coyote
    Fridiz86 skrev 2012-01-31 10:27:38 följande:
    det är det inte. hade mitt barn på dagis och där va en med ögoninflammation,
    mitt barn blev snabbt smittat och fick vara hemma. barn kliar sig i ögonen tar på nånting, sen kommer nästa unge och rör det sen tar sig i ansiktet så då kan han vara smittad. enkelt. så nej jag skulle vända vid dörren.
    så jag slipper skrikiga barn och barn så vaknar på natten för de inte kan öppna ögonen. 
    Men gör du samma sak vid förkylning? En unge nyser, din unge andas in, pang, förkyld.
  • Coyote
    skogsvitter skrev 2012-01-31 10:32:27 följande:
    Och jag säger detsamma om snor och hosta, men det är ju tydligen ok? Trots att det leder till långvariga förkylningssymptom och svårigheter på nätterna.
    Många barn med infektionsutlöst astma mår ju hundra gånger sämre av en förkylning än en ögoninflammation dessutom...
  • Coyote
    Fridiz86 skrev 2012-01-31 10:32:55 följande:
    vid kraftig förkylning så ja då får de vara hemma.
    men nu har vi ett jättebra dagis. är där barn som är förkylda och lite slöa så får de vara hemma.
    men vanlig förkylning tycker inte jag är så farligt. 
    Men vad är skillnaden? En vanlig förkylning är ju lika smittsam? Den där vattninga snuvan som kommer först är ju värst, men det räknas inte som en kraftig förkylning då?
  • Coyote
    Lilla Hjärtat skrev 2012-01-31 10:34:48 följande:
    Åh, jag håller inte alls med. Om ett barn har klet i ögonen på vårt dagis tar jag hem mitt barn bums, för ögoninflammation är det värsta i den vägen jag kan tänka mig. Vi blev drabbade av det hela familjen en gång, och jag hade problem i mer än ett år efteråt, var torr och irriterad. Förstår verkligen dagis. Gult Klet = bakterier, oavsett mängd.
    Gult klet kan också vara "snor i ögonen" och behöver inte alls vara farligt. Men många, särskilt förskolepersonal, ser på gult klet på samma sätt som de ser på kräks, livsfarligt. Vi hade turen att ha tre föräldrar som var barnläkare på samma avdelning, de tittade gärna barnen i ögonen och konstaterade om det var ögoninflammation eller inte. Mycket tacksamt!
  • Coyote
    Fridiz86 skrev 2012-01-31 10:38:01 följande:
    hur jag tänker. ja du. ögoninflammation kan ge men för livet om man inte sköter det ordentligt. men en vanlig förkylning försvinner. jag vill gärna inte drabba nån med ögoninflammation. efter du har haft det kan man bli torr i ögonen och det är riktigt obehagligt. 
    Men kom igen, torr i ögonen? Mm... Men de som får öroninflammation med sprucken trumhinna och hörselnedsättning då? Eller det lilla barnet som får ägna nätterna åt att fara in och ut från akuten för att inhalera mediciner för att förkylningen gjort att han inte kan andas?
  • Coyote
    katze skrev 2012-01-31 10:43:49 följande:
    och om ungen bara är snorig kan man ju lämna?
    Nej, självklart inte? Det har jag väl inte sagt heller? Jag vänder mig emot de hysterikor som tar hem sina ungar så snart någon är något kletiga i ögonen, men tycker att det är helt okej att lämna barnet som bara är "lite vanligt förkylda".
    Fridiz86 skrev 2012-01-31 10:46:20 följande:
    förkylning kan vara jobbigt. va nyligen på sjukhuset med son. där han inhalerade för öppna upp luft vägarna.
    men han va hemma i 2 veckor också. barn som har lite snuva och lite hosta anser jag inte som farligt.
    det farliga är när det gör så de knappt kan andas. 
    med ögoninflammation så kan de fördärva ögonen. men man kanske ska vara med om det eller veta nån som har blivit drabbad för förstå hur smittsamt det är. 
    Ja? Och då vet du väl också att din unge förmodligen inte alls blev smittad av ett barn som låg hemma i feber och var förkyld, utan av ett barn vars förälder ansåg att "hon är bara lite förkyld, det är ingen fara" och lämnade ändå. Märker du inte hur skevt du resonerar?
Svar på tråden Varför är dagis så rädda för ögoninflammation?!