Acelise skrev 2012-01-31 10:16:50 följande:
Hur man som förälder KAN göra så (lämna sjuka barn) är för mig ett mysterium. Och ren idioti och hemskt mot barnen. Men ska jag som "klok" förälder straffas för det? Jag har ju mitt barns bästa för ögonen (no pun intended), har rådgjort med Vårdguiden m.m. och ändå ska jag behöva bli kritiserad framför mitt barn när jag ska lämna? Finns säkert de som lämnar barn 1 timme efter senaste magsjuka också, men jag är alltid hemma 48 timmar efter MINST, och ska ju inte behöva bevisa något när jag väl lämnar.
Jag förstår dig! Och jag håller med! Det känns för jävligt att behöva be en förälder som alltid sköter sig att ta ett par timmar ledigt för att åka till vårdcentralen, men vi har blivit tvungna för att få de övriga föräldrarna att förstå. Min förhoppning är att alla ska inse att det inte är värt att försöka lämna ett sjukt barn (alltså ett rejält sjukt barn) och att vi inte kommer behöva be om sådana saker i framtiden.
Jag själv håller min unge hemma den extra feberfria dagen, 48 timmar efter senaste symptomet på magsjuka (minst!) och när han är supersnorig, och jag tycker det är jättesynd att de skötsamma föräldrarna "straffas" på grund av de som inte fattar bättre.
Däremot är jag väldigt väldigt noga med att inte prata över huvudet på barnet! Snarare så att jag vänder mig till barnet, om en förälder kommer och säger att ungen hade feber igår kväll men att han fått alvedon på morgonen och mår bra så kan jag säga till barnet att det ju är skönare att få vara hemma om man har feber. Det är inte heller optimalt, men ibland har man inget val... :S