• Fridiz86

Varför är dagis så rädda för ögoninflammation?!

ögoninflammation är väldigt smittsamt, mer smittsamt än vanlig förkylning.
    magsjukor och sånt kan gå över på en två dagar men riktig ögoninflammation kan hålla i sig i några dagar.

• Fridiz86
    Acelise skrev 2012-01-31 10:14:12 följande:
    Enligt vårdguiden (tror jag det var) är förkylning och ögoninflammation lika smittsamt....
    enligt vårdguiden att det är lika smittsamt nu helt plötsligt och kan säga att så va det inte innan.
    jag själv skulle bli förbannad om ett barn som har ögoninflammation skulle vara på dagis.
    jag skulle vända vid dörren i såfall.
  • Fridiz86
    skogsvitter skrev 2012-01-31 10:22:54 följande:
    Hysteriskt.
    det är det inte. hade mitt barn på dagis och där va en med ögoninflammation,
    mitt barn blev snabbt smittat och fick vara hemma. barn kliar sig i ögonen tar på nånting, sen kommer nästa unge och rör det sen tar sig i ansiktet så då kan han vara smittad. enkelt. så nej jag skulle vända vid dörren.
    så jag slipper skrikiga barn och barn så vaknar på natten för de inte kan öppna ögonen. 
  • Fridiz86
    Coyote skrev 2012-01-31 10:30:45 följande:
    Men gör du samma sak vid förkylning? En unge nyser, din unge andas in, pang, förkyld.
    vid kraftig förkylning så ja då får de vara hemma.
    men nu har vi ett jättebra dagis. är där barn som är förkylda och lite slöa så får de vara hemma.
    men vanlig förkylning tycker inte jag är så farligt. 
  • Fridiz86
    skogsvitter skrev 2012-01-31 10:35:17 följande:
    Intressant. Du tycker inte "vanlig förkylning" är så farligt, men lite kladd i ögat är hysteriskt livsfarligt? Ärligt, hur tänker du?!
    hur jag tänker. ja du. ögoninflammation kan ge men för livet om man inte sköter det ordentligt. men en vanlig förkylning försvinner. jag vill gärna inte drabba nån med ögoninflammation. efter du har haft det kan man bli torr i ögonen och det är riktigt obehagligt. 
  • Fridiz86
    Coyote skrev 2012-01-31 10:41:48 följande:
    Men kom igen, torr i ögonen? Mm... Men de som får öroninflammation med sprucken trumhinna och hörselnedsättning då? Eller det lilla barnet som får ägna nätterna åt att fara in och ut från akuten för att inhalera mediciner för att förkylningen gjort att han inte kan andas?
    förkylning kan vara jobbigt. va nyligen på sjukhuset med son. där han inhalerade för öppna upp luft vägarna.
    men han va hemma i 2 veckor också. barn som har lite snuva och lite hosta anser jag inte som farligt.
    det farliga är när det gör så de knappt kan andas. 
    med ögoninflammation så kan de fördärva ögonen. men man kanske ska vara med om det eller veta nån som har blivit drabbad för förstå hur smittsamt det är. 
  • Fridiz86
    skogsvitter skrev 2012-01-31 10:50:22 följande:
    Jag tror alla här förstår att det är smittsamt. Det vi däremot inte håller med om är att det skulle vara värre än en förkylning, och den där snuvan eller lilla hostan du pratar om är ju exakt vad som orsakar att de knappt kan andas alls och som gör att du själv behövde åka in med din son!
    tror inte det va dagis utan det va nog när vi va hos en av mina vänner vars barn va dåliga.
    men visst kan de ändå bli smittade av en liten förkylning. men min åsikt står kvar att ögoninflammation är värre än en vanlig förkylning  
Svar på tråden Varför är dagis så rädda för ögoninflammation?!