• Acelise

Varför är dagis så rädda för ögoninflammation?!

Jag är verkligen en förälder som hellre har mitt barn hemma en dag extra än inte när han är sjuk. Dels för smittorisk såklart, men också för hans egen del - han ska orka med allt till 100 % innan han är tillbaka på dagis. Håller hårt på t.ex. 48 timmar vid magsjuka etc.

MEN. En sak förstår jag inte. Reglerna kring dagis och ögoninflammation!
    Sonen har haft en släng av detta i helgen, jag hade honom hemma igår och idag är han bara lite torr runt ögonen och vi bedömde därför att dagis var ok.

Vårdguiden säger såhär: 

Ögoninfektioner är ganska vanliga bland förskolebarn. Om ditt barn drabbats men bara har måttliga symtom och mår bra i övrigt kan du låta det vara på förskolan. Men om ditt barns ögon klibbar ihop och varar tyder det på en kraftigare infektion. Då bör du låta ditt barn stanna hemma tills inflammationen gått över.

1177:

Barn som har ögoninflammation med röda ögon och lite kladdigt sekret i samband med en lindrig förkylning behöver inte vara hemma från förskolan om de mår bra för övrigt. Barn som går på förskola ska vara så pigga att de orkar delta i alla aktiviteter.

Så snälla, hjälp mig förstå. Varför ska mitt barn som jag bedömer nu vara frisk (och inte ha en bakteriinfektion eller har ögon som klibbar ihop) stanna hemma? Fick bemötandet imorse på dagis att han egentligen inte var välkommen. Ögoninflammation är ju precis som en förkylning, smittsam och svår att hindra från att spridas. Självklart ska man inte smitta andra barn, men om man följer rekommendationerna så borde det ju vara ok?

Mötte 4 barn med snor som hängde ända in i munnen på väg in i kapprummet på dagis. Men de får vara där..?

• Svar på tråden Varför är dagis så rädda för ögoninflammation?!
  • Acelise
    Frontline skrev 2012-01-31 09:40:16 följande:
    Jag ser ju hellre att mina barn får en förkylning på dagiset en att dom ska få ögoninflammation...
    Det är såklart personligt vad man tycker "minst" om, men jag ser t.ex. hellre att han får ögoninflammation än förkylning eftersom han inte alls blir allmänpåverkad av ögoninflammation. Oavsett vad vi "tycker" borde ju reglerna vara byggda på forskning och rekommendationer från vårdenheter och inte på tyckande.
  • Acelise
    Lena skrev 2012-01-31 09:45:13 följande:
    både jag och dottern får klet i ögonen när vi är förkylda, det är samma sak. Förstår inte alls hysterin, jag tror de inte är särskilt uppdaterade på förskolan. Du kanske ska skriva ut beskrivningarna i TS till dem...
    Bra idé! Tar med på nästa föräldraråd och föräldramöte!
  • Acelise
    Coyote skrev 2012-01-31 09:51:24 följande:
    För att många förskolor inte hänger med i de nya rekommendationerna. Skriv ut dem och ta med.
  • Acelise
    Thursday skrev 2012-01-31 09:54:03 följande:
    Jag har funderat på samma sak, blev ditringd förra vintern men vägrade efter samtal med BVC som tycker att det bara är "snor i ögonen" så att säga. Visst, om de geggar igen alldeles och inte kan se ordentligt, men för att de har lite kladd i ögonvrårna, neh.
    Och självklart ska de vara så lite kladdiga att de inte behöver torkas i ögonen hela tiden, för det är ju svårt för personalen kanske. Men torka snoriga näsor stup i kvarten går ju...?
    Han hade t.o.m. intorkat små smulor bara i ögonvrån i morse, eftersom det är svårt att få bort för mig (han gillar inte att torkas där), inte något klet alls. Lite röd i ögonvitorna. Inte svullen.
  • Acelise
    skogsvitter skrev 2012-01-31 10:06:52 följande:
    Uppenbarligen är nysande, snordränkta barn däremot helt ok, av någon outgrundlig anledning...
    Ja, det finns ingen logik i deras argument! Måste absolut ta detta vidare...

Framförallt blev jag nog irriterad på sättet de talade över min sons huvud, stirrade länge på honom, granskade hans ögon m.m. i ett känsligt lämningsögonblick. Snacka om att inte känna sig välkommen...

Tycker generellt (lite OT här) att man borde sluta prata om barnen när de hör hela tiden. Visst är det oundvikligt ibland, men man kan göra det på ett bra och respektfullt sätt, inte "snacka skit" om barns sjukdomar, brist på aptit, tendenser att putta andra barn m.m. (eller vad det nu kan vara). Blir ju en självuppfyllande profetia till slut och jag skulle inte känna mig bekväm som barn om det var så. Har vid ett par tillfällen också hört personalen prata lite om andra föräldrar (när jag hämtar och de inte har sett mig än), på ett mindre positivt sätt. Kan föreställa mig vad de säger om mig idag...
  • Acelise
    Fridiz86 skrev 2012-01-31 10:10:21 följande:
    ögoninflammation är väldigt smittsamt, mer smittsamt än vanlig förkylning.
    magsjukor och sånt kan gå över på en två dagar men riktig ögoninflammation kan hålla i sig i några dagar.

Enligt vårdguiden (tror jag det var) är förkylning och ögoninflammation lika smittsamt....
  • Acelise
    Coyote skrev 2012-01-31 10:13:28 följande:
    Där jag jobbar ber vi föräldrarna ta med barnet till bvc eller vårdcentral för att få konstaterat vad det är det handlar om, snor i ögonen är ingen fara, en mild ögoninflammation är också okej, men det finns alltid en risk att föräldrar anser att det är en mild ögoninflammation trots att ungen inte ens kan öppna ögonen, eller torkar rent precis innan de kommer till förskolan för att sedan bli uppringda en timme senare när deras barn inte kan se.
    Hur man som förälder KAN göra så (lämna sjuka barn) är för mig ett mysterium. Och ren idioti och hemskt mot barnen. Men ska jag som "klok" förälder straffas för det? Jag har ju mitt barns bästa för ögonen (no pun intended), har rådgjort med Vårdguiden m.m. och ändå ska jag behöva bli kritiserad framför mitt barn när jag ska lämna? Finns säkert de som lämnar barn 1 timme efter senaste magsjuka också, men jag är alltid hemma 48 timmar efter MINST, och ska ju inte behöva bevisa något när jag väl lämnar.
  • Acelise

En ögoninflammation kan ta en vecka att helt läka ut. Men smittar inte så länge. Så vad gör man som förälder då? Förutsatt att man uppfyller kriterierna för "icke-varigt" barn... Stannar hemma en vecka?? Och de med snor i näsan gör detsamma? No way. Vi har barn på sonens dagis som varit förkylda i flera månader, hostar och har sig.

• Acelise
    skogsvitter skrev 2012-01-31 10:17:55 följande:
    Håller helt med i detta. Påminner om det bemötande vi fått också. Kändes ungefär som att dottern var spetälsk eller pestsmittad!  (Har de en utarbetad taktik att prata över barns huvuden på förskolorna tro?)
    Ingen får prata så och få mitt barn att känna sig spetälsk (precis vad som hände idag). De vet dessutom vilken "typ" av förälder jag är. Jag hämtar hem mitt barn när jag hör att någon är magsjuk, jag har honom hemma ofta, trots att han bara är lite förkyld (eftersom jag frilansar och kan styra min tid). Så de vet att jag inte är någon förälder som kastar in barnet på dagis och kutar därifrån, oavsett hur barnet mår.
Svar på tråden Varför är dagis så rädda för ögoninflammation?!