Inlägg från: Tjollerfia |Visa alla inlägg
  • Tjollerfia

Varför är dagis så rädda för ögoninflammation?!

Det är ju för att minska olika smittor till ERA barn som personalen råder föräldrar att hålla sina barn hemma ibland. Sen måste jag säga att jag har aldrig jobbat på en förskola som skickar hem ett barn som är lite kladdigt i ögat, de ska vara ganska påverkade innan vi ringer hem någon.

• Tjollerfia
    Coyote skrev 2012-02-01 09:59:34 följande:
    Det här känns som att det är den springande punkten i all irritation föräldrar och förskola emellan. Det vi som personal har, som föräldrar inte har, är förståelsen och kunskapen om hur ett sjukt barn agerar i förskolan, i fullt tempo. I övrigt har vi ingen sjukvårdsutbildning, om nu ingen har läst något extra utöver förskollärar-/barnskötarutbildningen. Det lilla vi läser om smitta i förskolan räcker absolut inte. Ibland skulle jag önska att vi hade en skolsköterska även på förskolan, som kan komma och informera föräldrarna, och kan komma med korrekta råd om smittor och sjukdomar.
    Vi har en BVC sköterska knuten till förskolan som vi kan kontakta och hon brukar även vara med och informera ibland på föräldramöten.
    Sen undrar jag lite ni som pratar om att försäkringskassan inte godkänner VAB för ögoninflamation, hur menar ni då, man skriver ju inte vilken sjukdom barnet har när man anmäler VAB
  • Tjollerfia
    Coyote skrev 2012-02-01 20:17:06 följande:
    Likaså på nätet.
    Ok
    Har aldrig gjort det, vi brukar lösa det på annat vis. bara sett papperna vi fyller i på förskolan. men man ska alltså fylla i mer än det.
  • Tjollerfia
    Coyote skrev 2012-02-01 20:36:01 följande:
    Lösa det på annat vis? Att du alltså inte begär ut några pengar för att du vabbar i så fall?
    Precis, vi brukar lösa det med byte av arbetspass mm.
  • Tjollerfia
    mandelblomma skrev 2012-02-01 20:39:32 följande:
    jaha ja men då vabbar ni ju inte och behöver såklart inte uppge någonting till någon . Inte samma sak för de som vabbar med ersättning från F-kassan där de vill ha angett vilken åkomma barnet är hemma för.
    Nej jag har ju förstått det. Jag har bara sett papperna som vi fyller i på förskolan och trodde det bara var de papperna som skickades in.
Svar på tråden Varför är dagis så rädda för ögoninflammation?!