• Boost

Inlägg i skor

Ska gå och kolla dotterns fötter och det blir förmodligen så att hon får inlägg i skorna, eventuellt även inneskor.

Någon som vet inom vilken prisklass dessa brukar ligga på?
    Bidragsberättigat?

• Svar på tråden Inlägg i skor
  • Amoudara

Är det genom Olmed? Min son har det och inläggen är gratis. Köper man skor och inneskor där så kostar de 500 kr iallafall här hos oss. Man ska ha skor som ger stöd och där innersulan går att ta ut så man kan lägga in inläggen istället och ibland tycker jag att det är svårt att hitta i vanliga skoaffärer.

• Boost
    Amoudara skrev 2012-01-31 11:43:22 följande:
    Är det genom Olmed? Min son har det och inläggen är gratis. Köper man skor och inneskor där så kostar de 500 kr iallafall här hos oss. Man ska ha skor som ger stöd och där innersulan går att ta ut så man kan lägga in inläggen istället och ibland tycker jag att det är svårt att hitta i vanliga skoaffärer.
    Ja precis, det är genom dem! Har fått en remiss dit till slutet av veckan.
    Ok. Tack! Då vet jag på ett ungefär då.
    Inneskor kan jag tänka mig att det är svårt att hitta i skoaffärer. Fast det svåraste är nog att få henne att ha dem på sig :)

Hur lång tid tar det tills inläggen är färdiga, för man får dem väl inte direkt när man besöker dem första gången?
  • Amoudara

Ja inneskorna är absolut bäst att köpa genom dem. De kommer gå igenom med er vad ni ska tänka på när ni köper skor om ni inte köper genom dem. Inneskorna och alla skor kostar 500 kr genom Olmed och inläggen är gratis som jag sa. Har de rätt storlek hemma vilket de oftast har får man med sig de på en gång annars tar det några dagar.

• Boost

Låter ju jättebra!

Tack så mycket för dina svar!!

• Amoudara

Det var så lite så, glad att kunna hjälpa till bara.

• Little Ms Chatterbox

Min son har ilägg i skorna. Hans är avgjutna efter hans fötter. Först fick vi gjuta av fötterna och en ny tid efter någon vecka, då skulle vi ha med de skor som vi troligtvis kommer använda iläggen mest i och då slipar de in iläggen så de passar just de skorna.
    Det är ju lämpligast att man passar på att köpa nya skor den tiden som är mellan första och andra besöket.
    Vi brukar gå till landstinget, för honom är första paret gratis (eller ett par om året rättare sagt.) Sen kostar nästa par 1100 kr, om man har sparat gipsavgjutningsformarna. 
    Nu är det så att vår son har en lite ovanligare felställning på sina fötter, han lutar fötterna utåt men har ändå för högt fotvalv så det blir svårt att göra hans ilägg med standard ilägg men vid andra fel eller enklare så finns det färdiga och de är billigare.
    Vi får med kostnaden i VB. 

• Boost

Tack för att du delar med dig Little Ms Chatterbox!!
    Vet inte vilken sorts inlägg hon kommer att få, men bra att veta vilken olika alternativ som finns.

Bor i Stockholm, är så luddigt med de olika bidrag som finns och vad som gäller.
    Får se på fredag vad de säger.

• Amoudara
    Boost skrev 2012-01-31 13:57:29 följande:
    Tack för att du delar med dig Little Ms Chatterbox!!
    Vet inte vilken sorts inlägg hon kommer att få, men bra att veta vilken olika alternativ som finns.

Bor i Stockholm, är så luddigt med de olika bidrag som finns och vad som gäller.
    Får se på fredag vad de säger.
    Eftersom det är till Olmed ni ska antar jag att det är likadana inlägg som min son har och då gäller det som jag skrev ovan att inläggen är gratis och det bara är skorna som kostar.
  • Little Ms Chatterbox

Som jag fattar det så är Olmed ett företag? Är det ett ställe som landstinget samarbetar med? 

Felen på fötterna är personligt, vad man har för fel. Jag och min son har samma fel men jag har även en pelott för att en nerv ligger ikläm i foten, Morton nånting. Det felet som min son och jag har är av den lite ovanligare men det som är vanligare är att man lutar fötterna inåt/sliter hälklacken på insidan. Det är mycket vanligare och finns serieproducerade sulor. Och då blir det billigare med iläggen. 
    Hur det är med den som sliter på tårna eller på andra ställen vet jag inte alls om vad det är för kostnad på. 

• Amoudara
    Little Ms Chatterbox skrev 2012-01-31 14:54:26 följande:
    Ha, ha, ha... Nu kollade jag upp vad "mitt" ställe heter, Team ortopedteknink. Som det hette för, nu har det bytt namn till Team Olmed i Växjö.

Haha där ser mandå är det ju samma ! Ja antar att det beror vilken felställning man har på fötterna som du skrev. Min son går inåt med speciellt ena foten, mycket på tå och har lite för högt fotvalv då räkte det med standard inläggen.
  • Little Ms Chatterbox
    Amoudara skrev 2012-01-31 15:03:23 följande:
    Haha där ser mandå är det ju samma ! Ja antar att det beror vilken felställning man har på fötterna som du skrev. Min son går inåt med speciellt ena foten, mycket på tå och har lite för högt fotvalv då räkte det med standard inläggen.
    Min son går går också på tå men inte när han har skor på sig. -Tror jag inte iaf. Går det förhindra tågång med skoinlägg? (!) Kommer inte ihåg om vi tog upp det när vi fick iläggen första gången. Det är inget som framkommit med hans utredning på NPF problematiken utan det var jag som tog honom till läkaren här hemma på VC när han var ca 4 år och fick så ont i fötterna av att gå 1 km att han inte var människa resten av dagen. Sen så fick han ADHD och Atypisk autism diagnos och då klarnade det lite angående det här att ont i foten var större problem än att det regnade/snöade och jag bara ville hem från dagis, gravid med tvillingar/med C. i vagn och mitt humör var långt under asfalten.
    Skolan som äntligen fick tummen ur när han var 6 år men det dröjde tills han var 7 innan utredningen var klar påpekade i ett tidigt stadie att han gick på tå. Att det skulle hänga ihop med hans diagnoser tänkte man inte så mycket på då. Men de tränade en del med honom och under just den tiden blev han bättre på att inte gå lika mycket på tå men vet inte hur hållbart det var egentligen. Nu för tiden ser jag honom gå på tå då och då men man är ju inte med honom på samma sätt som det var förr när han hängde i hasorna hela tiden .
  • amia01

Kan bara hålla med övriga här ovan. Vi köper både inne och ute skor med "standardinlägg" till sonen från Olmed, och betalar 500 kr/par.
    Däremot är jag grymt missnöjd med valmöjligheterna och hjälpen därifrån. 
    Valmöjligheterna är = 0! Det finns en modell "vinterskor", en modell "sandaler" och en typ av "inneskor" som man kan få titta på, men aldrig prova, eftersom dom inte har rätt storlek hemma. Tyvärr har dessa skor sällan en bra passform för vår son, men det kan man ju inte se när man köper dom eftersom man inte kan prova Vad är vitsen med ortopediska skor om dom sitter sämre än "vanliga"??? Har klagat på det här flera gånger, och då har dom plockat fram kataloger med 100-tals andra modeller som dom kan beställa hem. Men då har man ju fortfarande inte någon möjlighet att prova! För vuxna har dom ett stort sortiment av skor, smala, breda, höga, låga mm men barnens fötter ska tydligen alla pressas ner i samma form??? 
    När vi köpte sandaler sist hade dom faktiskt rätt storlek hemma för omväxlings skull Problemet var bara att dom var alldeles för låga för sonens fot som inte ens gick att pressa i med våld. Vad gör man då? Jo, vi tvingades köpa skor "på känn"som vi bara sett på bild i katalog igen. När dom kommer hem är dom blytunga, stenhårda och lika låga och smala, så dom står fortfarande oanvända ute i hallen och sonen fick ett par nya som vi provade i en vanlig skoaffär istället. Så det är inte hans fötter det är något större fel på, förutom att han behöver lite extra stöd och inlägg. Däremot passar inte "dom ortopediska skorna"  som finns.
     Ska det vara på det här sättet? Snälla - är det någon som kan tala om för oss var vi ska åka för att hitta bra skor som passar vår son?

• Little Ms Chatterbox
    amia01 skrev 2012-02-01 14:07:56 följande:
    Kan bara hålla med övriga här ovan. Vi köper både inne och ute skor med "standardinlägg" till sonen från Olmed, och betalar 500 kr/par.
    Däremot är jag grymt missnöjd med valmöjligheterna och hjälpen därifrån. 
    Valmöjligheterna är = 0! Det finns en modell "vinterskor", en modell "sandaler" och en typ av "inneskor" som man kan få titta på, men aldrig prova, eftersom dom inte har rätt storlek hemma. Tyvärr har dessa skor sällan en bra passform för vår son, men det kan man ju inte se när man köper dom eftersom man inte kan prova Vad är vitsen med ortopediska skor om dom sitter sämre än "vanliga"??? Har klagat på det här flera gånger, och då har dom plockat fram kataloger med 100-tals andra modeller som dom kan beställa hem. Men då har man ju fortfarande inte någon möjlighet att prova! För vuxna har dom ett stort sortiment av skor, smala, breda, höga, låga mm men barnens fötter ska tydligen alla pressas ner i samma form??? 
    När vi köpte sandaler sist hade dom faktiskt rätt storlek hemma för omväxlings skull Problemet var bara att dom var alldeles för låga för sonens fot som inte ens gick att pressa i med våld. Vad gör man då? Jo, vi tvingades köpa skor "på känn"som vi bara sett på bild i katalog igen. När dom kommer hem är dom blytunga, stenhårda och lika låga och smala, så dom står fortfarande oanvända ute i hallen och sonen fick ett par nya som vi provade i en vanlig skoaffär istället. Så det är inte hans fötter det är något större fel på, förutom att han behöver lite extra stöd och inlägg. Däremot passar inte "dom ortopediska skorna"  som finns.
     Ska det vara på det här sättet? Snälla - är det någon som kan tala om för oss var vi ska åka för att hitta bra skor som passar vår son?
    Vi har aldrig brytt oss om att köpa skor därifrån utan har bara köpt ute i vanliga handeln och lagt i iläggen. 
    Har en bekant som också har ilägg i skorna och hon säger att tex foppatofflor går det lägga ilägg i. och det skulle ju vara bra till sommaren. Men din son kanske behöver mer stöd för hela foten. Vi gör så att sonen får ett par skor för varje säsong och så får det vara sen men han vill inte gå i några andra skor heller, tror det beror på hans diagnos. 
  • amia01
    Little Ms Chatterbox skrev 2012-02-01 15:42:31 följande:
    Vi har aldrig brytt oss om att köpa skor därifrån utan har bara köpt ute i vanliga handeln och lagt i iläggen. 
    Har en bekant som också har ilägg i skorna och hon säger att tex foppatofflor går det lägga ilägg i. och det skulle ju vara bra till sommaren. Men din son kanske behöver mer stöd för hela foten. Vi gör så att sonen får ett par skor för varje säsong och så får det vara sen men han vill inte gå i några andra skor heller, tror det beror på hans diagnos. 
    Jo, vår son behöver stadiga skor med stöd upp över vristen och inte bara inläggen. Det innebär att skor na ska vara rätt höga och ha flera "knäppningar" så man kan få dom att sitta stadigt på foten. Tyvärr funkar inte det med många av dom skor vi blivit hänvisade av Olmed. Många är så vida över vristen att dom veckar sig när vi drar åt spännena, samtidigt som dom är så smala och låga över foten att dom blir jättetrånga - eller som med sandalerna- att han inte får in foten alls...
    Sedan finns det så många olika varianter på stadiga skor - några vi haft är lätta och smidiga, trots bra stöd för vristen. Medan andra är jättetunga och klumpiga så han vägrar ha dom på sig. Tycker alla skulle få möjlighet att få skor som passar bra, och det borde väl vara särskilt viktigt när det är barn som verkligen behöver ortopediska skor att dom fungerar som det är tänkt? Fattar inte hur dom tänkt sig att det ska funka... Har fårgat det flera gånger, men dom skyller på att det säljs så få skor att dom inte kan ha flera modeller att välja på. Men det kanske finns i större städer? Vi köper våra skor i Västervik, så det kan jag delvis förstå att som inte kan ha så mycket hemma, men har också kollat i Jönköping, och där fanns inte heller fler modeller till barn. Men det kanske är för liten stad?
    Man borde i alla fall kunna beställa hem olika sorter och prova? Men som det är nu så får man inte lämna tillbaks skorna om man väljer att ta några som dom inte har "hemma". 
  • Boost

Det blev färdiga inlägg, fick med dem direkt!
    Slipades efter skorna, hur smidigt som helst. Dessutom kostnadsfria.

Även inneskor kommer att användas ibland. Hon rekommenderade att köparna skorna i vanlig butik. Hon sa själv att deras utbud för barn inte är "så roligt".
    Så ska ge mig ut och leta efter något passande par. Något ställe att rekommendera?

Håller med dig amia01, tycker att de borde ha ett brett utbud av skor för barn. Dessutom i lite mer tilltalande design.
    Men enligt henne så finns det många bra modeller i affärerna så det ska inte vara något problem att hitta tydligen.

• Boost
    amia01 skrev 2012-02-01 17:19:28 följande:
    Men det kanske finns i större städer? Vi köper våra skor i Västervik, så det kan jag delvis förstå att som inte kan ha så mycket hemma, men har också kollat i Jönköping, och där fanns inte heller fler modeller till barn. Men det kanske är för liten stad?
    Man borde i alla fall kunna beställa hem olika sorter och prova? Men som det är nu så får man inte lämna tillbaks skorna om man väljer att ta några som dom inte har "hemma". 
    Jag bor i Stockholm och deras utbud var inte mycket att hurra för. Dessutom är min dotter mycket noga med vad hon har på sig, hon skulle inte ta på sig de olika modeller som de erbjöd. Mer tilltalanande för barn tack!

Va? Får man inte lämna tillbaka dem som de beställt om de inte skulle vara bra? Vilket lotteri. Man måste ju få prova ut olika modeller för att se vilka som passar. En sko passar inte alla.
  • amia01

Tråkigt att höra att det är likadant i Stockholm. Hade gärna tagit mig dit om jag bara vetat att det skulle finnas fler skor att välja på.
    Tyvärr fungerar inte "vanliga" skor särskilt bra för vår son eftersom han behöver ha dom så höga och med extra stabilitet och knäppning över vristen. Men jag har hittat jättesnygga skor i deras kataloger - men som sagt var så är det ju ett riktigt lotteri om dom passar eller inte när dom kommer hem
    Har lyckats några gånger och hittat skor som både passat bra och varit riktigt snygga, men när jag försökt hitta samma sko året därpå i en större storlek har tillverkarna alltid nya modeller - och det har hittills aldrig blivt lika bra
    Finns det verkligen ingen butik som säljer ortopediska skor till barn med lite större utbud? Vet att det finns massor i Tyskland, så det får väl bli en resa dit annars...
    Men lite konstigt är det - det är ju inte bara handikappade barn som behöver bra skor  - finns även många bra anledningar till att prova ut riktigt bra skor till "normala" barn för att dom ska slippa felställningar på sina fötter som vuxna. Men det är ju inte så stor "fråga" hos svenska småbarnsföräldrar som i Tyskland tex. så det är väl en förklaring kanske....

Svar på tråden Inlägg i skor