• Äldre 31 Jan 13:36
    24329 visningar
    11 svar
    11
    24329

    Lamotrigin - Biverkningar

    Hejsan!

    Är det någon här som har erfarenhet av lamotrigin, hur länge har ni haft biverkningar av den?

    Har bara ätit lamotrigin för epilepsin i 12 dagar nu och är på 25 mg, men ska under 5 veckor trappa upp till 100mg.

    Har huvudvärk, illamående samt trötthet.

    Tacksam för alla svar.

  • Svar på tråden Lamotrigin - Biverkningar
  • Äldre 31 Jan 13:49
    #1

    Jag hade aldrig några biverkningar av den inte vad jag minns iallafall, men min mamma sa att mitt humör blev sämre.

    Min lillebror fick alla biverkningar man kunde ha typ och byte och fick andra värre biverkningar och byte igen och det blev bara apa för han så lamotriginen är ändå bäst och han har åter gått tillbaka till den.

    men jag kan fråga han hur länge biverkningarna fanns kvar och om han fortförande har några, så återkommer jag till dig.

    Men mitt råd till dig är ändå att äta den och ge det en chans för jag har hört att det ändå är den "bästa" av alla epilepsimedeciner..
            

  • Äldre 31 Jan 13:52
    #2

    Jag har Lamotrigin som stämningsstabiliserande (bipolär) och jag gick upp rätt mycket i vikt av den när den sattes in, men, det har inte varit så att jag ökat mer för varje gång dosen har höjts. Den är dessutom värd det priset för det har blivit mycket bättre.. Hur fungerar den för er med epilepsi? Alltså, vad är den till för?

  • Äldre 31 Jan 13:56
    #3

    Den stänger av så det inte blir överaktivitet i hjärnen som framkallar epilepsi,

    Ja jag har hört att den även hjälper mot typ folk som åker upp och ned i humöret lite.

    Men hur fungerar det.

    Min medicin har också gjort att jag blivit av med min migrän vilket jag tackar gudarna för..       

  • Äldre 31 Jan 14:11
    #4

    Tack för era svar.
    Pratade med epilepsisköterskan, för jag ville få svar på hur länge jag kunde må så här.. Fick också svaret att bara stå ut ett tag till, ska höja dosen om 2 dagar till 50 mg. Skulle det bli värre, så skulle jag höra av mig.

    Jag fick lamotrigin, då läkaren sa att det var den snällaste epilepsi medicinen eftersom vi planerar barn.

  • Tulpy
    Äldre 31 Jan 17:22
    #5

    Jag blir trött första tiden och hungrig!!! Men sen går det över! Ha tålamod :)

  • Äldre 31 Jan 17:37
    #6
    Tessan 86 skrev 2012-01-31 13:56:14 följande:
    Den stänger av så det inte blir överaktivitet i hjärnen som framkallar epilepsi,

    Ja jag har hört att den även hjälper mot typ folk som åker upp och ned i humöret lite.

    Men hur fungerar det.

    Min medicin har också gjort att jag blivit av med min migrän vilket jag tackar gudarna för..       
    Det fungerar för mig så att topparna och dalarna inte blir så kraftiga, det liksom planar ut lite. Istället för att humöret svänger tre gånger på en timme (om jag överdriver lite) så övergår det till att svänga långsammare och över längre tid. 

    Det här med epilepsi och depressioner tycker jag är intressant. Jag ska just påbörja en ny ECT-behandling och där framkallar man ju ett epileptiskt anfall (enkelt förklarat) och på så sätt blir depressionen bättre. Jag har också hört någonstans att epileptiker mer sällan drabbas av depressioner just på grund av detta - inte så att depressioner inte drabbar de som har epilepsi men som sagt, det händer inte lika ofta. Jag vet inte om det stämmer, men det är ju väldigt spännande/intressant.
  • Äldre 31 Jan 20:00
    #7

    Vadå drabbas vi inte av det för att vi äter medicin eller vadå??  För det är välle bara lamotriginen som hjälper mot det du har ?? Eller menar du att vi får epilepsianfall och därför får vi det inte??

    Ja det är ju väldigt intressant allt som har men hjärnan att göra och som man lixom inte riktigt kan förklara.

    Nu vet jag iallafall vad jag får känningar av, adrenalinkickar, bråka med chefen på jobbet som fan och adrenalinet bara pumpa och när jag väl lungnat ner mig fick jag två regäla känningar  en på en gång och en när jag kom hem.

    Så frågan blir då vad i "ilskan" är det som framkallar det, har du någon teori?.

    Nej men vad lebbigt att framkalla ett anfall, hoppas att det hjälper   

       

         

  • Äldre 2 Feb 07:52
    #8
    Ingenpingvin skrev 2012-01-31 17:37:44 följande:
    Det fungerar för mig så att topparna och dalarna inte blir så kraftiga, det liksom planar ut lite. Istället för att humöret svänger tre gånger på en timme (om jag överdriver lite) så övergår det till att svänga långsammare och över längre tid. 

    Det här med epilepsi och depressioner tycker jag är intressant. Jag ska just påbörja en ny ECT-behandling och där framkallar man ju ett epileptiskt anfall (enkelt förklarat) och på så sätt blir depressionen bättre. Jag har också hört någonstans att epileptiker mer sällan drabbas av depressioner just på grund av detta - inte så att depressioner inte drabbar de som har epilepsi men som sagt, det händer inte lika ofta. Jag vet inte om det stämmer, men det är ju väldigt spännande/intressant.
    Vad jag vet är det tvärtom att epileptiker ofta drabbas av just depressioner

    http://www.nymedicin.com/news/2005/03/26/Omvardering_av_sambandet_mellan_depression_och_e.html
  • Äldre 2 Feb 13:08
    #9
    Tessan 86 skrev 2012-01-31 20:00:00 följande:
    Vadå drabbas vi inte av det för att vi äter medicin eller vadå??  För det är välle bara lamotriginen som hjälper mot det du har ?? Eller menar du att vi får epilepsianfall och därför får vi det inte??

    Ja det är ju väldigt intressant allt som har men hjärnan att göra och som man lixom inte riktigt kan förklara.

    Nu vet jag iallafall vad jag får känningar av, adrenalinkickar, bråka med chefen på jobbet som fan och adrenalinet bara pumpa och när jag väl lungnat ner mig fick jag två regäla känningar  en på en gång och en när jag kom hem.

    Så frågan blir då vad i "ilskan" är det som framkallar det, har du någon teori?.

    Nej men vad lebbigt att framkalla ett anfall, hoppas att det hjälper   

       

         
    Nu fick jag ju lite ny info via länken från Smurry så jag får nog ta tillbaka det uttanlandet Kanske har jag helt missuppfattat det, men, jag tror att det jag fick det ifrån var att eftersom epileptiker får liknande anfall som de man framkallar vid ect så får de lite "automatisk" ect-behandling. Men, som skrivet, det verkar ju vara jag som missuppfattat den biten. Däremot så står det ju att epileptiker svarar bra på anti-depressiva läkemedel och i mindre doser (än vad icke-epileptiker gör tolkar jag det som). 

    Det är kanske där det finns en koppling, det du beskriver, att du blir uppvarvad och arg och adrenalinet flödar och att Lamotriginet då kanske motarbetar det, så att du inte får lika mycket känningar eller anfall? Att det är en sådan funktion även för dig/er? Jag har ju antidepressiv medicin också, och syftet med den är ju att minska själva depressionen medan Lamotriginet stabiliserar humöret. Kan det vara något sådant tror du? Jag kan ju tänka att det är lite liknande vartannat.. 

    Det är inte så läskigt med ect, man blir ju sövd så det är inget man märker av, mer än huvudvärk och träningsvärk :-P

     
  • Äldre 8 Mar 22:34
    #10

    Jag upplever också illamående, huvudvärk och trötthet. Jag har dessutom besvärats en hel del av klåda på flera olika ställen av kroppen, muntorrhet och något slags tryck bakom ögonen. Min läkare påstår att klådan troligen inte beror på lamotriginet, men jag har läst att en hel del andra besvärats av detta också.

  • Fri 14 May 2021 14:27
    #11

    Mina reflektioner av att medicineras med Lamotrigin.

    För mig, enbart negativt. Har nu varvar upp till 150mg dagligen. Och mår extremt pyton.

    Bieffekter jag fått:

    -Muskel kramper lite varstans (ben, underarm, nacke, ansiktet)

    -Muskel ryckningar (nacke, ansiktet, ben). Kan exempelvis försöka sova, och hela kroppen flyger till, ben som flyger rakt upp, som ett spasmiskt/epileptiskt tillstånd.

    Även kallat extrapyramidala effekter. Känns som man bytt till att bli Parkinsons patient.

    -Extrem frustration, irritation. Minsta lilla, blir jag enormt frustrerad över. Stör mig på allt. Har aldrig varit någon argsint person, alltid tagit livet med en klack spark, men nu går jag dagligen med kokande ilska.

    -Extrem Restless leg syndrom (RLS). Är konstant 24/7. Värre dock när jag skall lägga mig. Sätter sig enbart i vänstra benet, och är på gränsen till att det gör ont, som att benet brinner, hela foten är bortdomnad så det är svårt med balansen. Helt fullständigt omöjligt att sova.

    -har fått utskrivet Sifrol för att motverka denna bieffekt. Dock ger Sifrol i sin tur vanligen bieffekt att man mister totalt sin impulsivitet. Är starkt kopplat till impulsiva handlingar som att spela bort sina förmögenheter, handla utan tanke. Härligt eller hur, då det är orsaken princip hur och varför jag blev diagnoserad att ha bipolär 2.

    -Kliar! Jo, enorm klåda. Känns bokstavligt som att någon sticker nålar på en punkt på huden, som gör att man nödvändigtvis måst klia. Ansiktet kan klia, som att någon sitter med en fjäder och retar ett område.

    -Minnet sviktar enormt. Känns som jag helt plötsligt blivit dement. Minns inte detaljer jag hört efter bara några timmar. Kan höra om en podcast flertal gånger utan att minnas vad som sades. Se om filmer/serier som jag sett för 1vecka sedan utan att minnas handlingen. Krävs att nämnas, att jag har 1 master examen i molekylär biologi, 1 kandidat som biomedicinsk analytiker. Aldrig misslyckat en tenta. Klarat memorisera typ 2000 latinska benämningar på 1dag. Generellt extremt bra minne. Dock har denna medicinen helt förstört närminnet.

    -Känner mig allmänt deprimerad, dagligen. Skoj, då denna medicin är meningen att ta bort, udda ut, depressiva faser. Frågan är dock, om depressionen beror på att man fått en mängd bieffekter och lider av dessa 24/7.

    Så, att folk kallar detta en bra medicin, är jag enormt skeptisk till. Skall nu sätta ut Lamotrigin, 25mg per vecka, tills jag blir av med giftet. Tänkte leva en tid helt utan medicin och testa hur det känns att leva som tidigare, då jag som sagt levde helt reko, inga speciella svåra tillstånd, fixade som sagt 2 akademiska utbildningar. Fick min diagnos då jag hade svårt insomnia, vilket jag tid Zolpidem (stilnoct) för, och hade tagit det 7 år i sträck. Och vad jag läst mig till, skall detta läkemedel endast ges en kort period, då det är förknippat med en rad bieffekter.

    Så jag tänker så här. Att levt flera år med enorm kronisk stress, tagit Zolpidem flera år konstant, gett utslag att jag skulle ha Bipolaritet 2. Och därefter fått typ de flesta mediciner som kan ges mot denna sjukdomstillstånd, vilket inte fungerat alls. Pga. en läkare som diagnoserat mig, och gett mig bilden att jag har en kronisk sjukdom som måste medicineras men som resultat gjort att jag bokstavligen tagit bort, raderat 6-7 år av mitt liv i misär.

Svar på tråden Lamotrigin - Biverkningar